Plan: | Oorgat e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0385.bpOorgatEO-vg01 |
De Wet geluidhinder (Wgh) stelt dat bij de vaststelling van een bestemmingsplan de geluidsbelasting veroorzaakt door het verkeer op een weg waarlangs een 'zone vanwege de weg' van toepassing is, onderzocht dient te worden.Artikel 74, lid 1 Wgh stelt dat een weg, bestaande uit één of twee rijstroken in stedelijk gebied een zone heeft van 200 meter en in buitenstedelijk gebied van 250 meter. Op grond van artikel 82 Wgh wordt binnen deze zone de voorkeursgrenswaarde van de geluidsbelasting op de gevel van een woning en andere geluidgevoelige bestemmingen op 48 dB gesteld.
Arikel 74, lid 2 bepaalt dat deze zone niet van toepassing is op wegen die zijn gelegen binnen een woonerf en op wegen waar een maximum snelheid van 30 km per uur geldt.
Binnen het plangebied is een maximum snelheid van 30 km per uur van toepassing op alle wegen met uitzondering van een gedeelte van de Zeevangszeedijk vanaf nummer 8 - in noord oostelijke richting - tot de plangrens waar een maximumsnelheid van 60 km per uur van toepassing is.
Het plangebied bevindt zich echter in zijn geheel binnen de zone van wegen gelegen buiten het plangebied. Het betreft de Kooiweg en de Keetzijde. De Kooiweg met een maximum snelheid van 60 km per uur heeft een zone van 250 meter. De Keetzijde is vanaf het westen in oostelijke richting tot de hoogte van (ca) Oorgat 5 l een 30 km/uur weg zonder zone. Vanaf dit punt tot net voorbij de afslag naar het Galgenveld geldt een 50 km/uur regime met een zone van 200 meter. Na de afslag is een snelheid van 60 km/uur van toepassing en is de weg als buitenstedelijk te beschouwen met een zone van 250 meter.
In opdracht van de gemeente is in 2006 het 'Milieumodel horend bij het verkeersmodel' opgesteld door Goudappel en Coffeng.Het model heeft eveneens betrekking op het jaar 2020. Voor de geluidbelasting vanwege de wegen met een zone in en om het plangebied kan op basis van de contourenkaart behorend bij het 'Milieumodel' worden gesteld, dat nergens de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden.
Het bestemmingsplan maakt het mogelijk om een aantal woningen te realiseren op een tweetal locaties binnen het plangebied. Op grond van de Wgh bestaat hiervoor geen belemmering, omdat het geluid afkomstig van de wegen met een zone de voorkeursgrenswaarde niet overschrijdt. Echter, in het kader van een goede ruimtelijke onderbouwing dient ook het geluid afkomstig van wegen met een maximum snelheid van 30 km per uur in ogenschouw te worden genomen.
Op basis van het eerder genoemde akoestische onderzoek kan worden gesteld, dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB op de gevel van meerdere woningen wordt overschreden. Bij een aantal woningen is de geluidbelasting hoger dan 53 dB. Dit betreft voornamelijk woningen in het westelijke deel van het plangebied. De oorzaak hiervan is de klinkerbestrating in combinatie met de kleine afstand van de woningen naar de weg.
In het Bouwbesluit is in artikel 3.2 vastgelegd dat het maximale geluidniveau afkomstig van het verkeer binnen in een woning 33 dB mag bedragen. Standaard kan ervan worden uitgegaan dat de geluiddemping van een buitenwand van een nieuwbouwwoning 20 dB bedraagt, waardoor de maximale geluidbelasting op de gevel 53 dB kan bedragen. Artikel 3.2 van het Bouwbesluit is eveneens van toepassing op bouwwerkzaamheden bij bestaande woningen waarvoor een omgevingsvergunning verplicht is.
Om een goed akoestisch binnenmilieu te garanderen bij nieuw te bouwen woningen of bij het uitbreiden van bestaande woningen in het westelijke deel van het plangebied, dient het eerder genoemde akoestische onderzoek te worden geraadpleegd. Bij een overschrijding van de 53 dB gevelbelasting en/of twijfel dient een aanvullend akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd waaruit blijkt dat aan de in het Bouwbesluit vastgelegde binnenwaarde wordt voldaan.