direct naar inhoud van 4.4 Geluid
Plan: Beverwijkerstraatweg - Gasstraat Castricum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0383.BPC10Bevstraatweg6-VS01

4.4 Geluid

In opdracht van Bouwbedrijf Gebr. Apeldoorn B.V. te Egmond is door Schreuder Groep op 11 februari 2010 het rapport opgesteld van het akoestisch onderzoek. Dit onderzoek is uitgevoerd naar de te verwachten geluidbelasting op de gevels van 14 nieuw te bouwen appartementen aan de Beverwijkerstraatweg te Castricum. Dit rapport is conform de opmerkingen die de Milieudienst Regio Alkmaar (MRA) heeft gemaakt in het advies, gedateerd 22 januari 2010, op eerdere akoestische rapportages. Volgens de Wet geluidhinder is het noodzakelijk inzicht te verkrijgen in de te verwachten geluidbelasting vanwege alle in de omgeving van de nieuw te bouwen appartementen aanwezige geluidbronnen.

4.4.1 Wegverkeerslawaai

In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs wegen geluidzones, waarbinnen bij nieuwe ontwikkelingen onderzoek moet worden gedaan naar de geluidbelasting. De voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai voor nieuwe geluidgevoelige bestemmingen is 48 dB. Bij een hogere geluidsbelasting hebben B&W de bevoegdheid een ontheffing voor een hogere waarde te verlenen. Ontheffing in binnenstedelijk gebied is mogelijk tot 63 dB. Een eventuele ontheffing voor een hogere grenswaarde dient voor de vaststelling van het bestemmingsplan te zijn verleend.

De Gasstraat, welke de noordelijke begrenzing vormt van het plangebied, kent een 30 km/uur regime. Volgens artikel 74 van de Wet geluidhinder kent een weg waar maximaal 30 km/uur gereden mag worden geen geluidzones. Volgens de Wet geluidhinder is voor wegen zonder geluidzones geen akoestisch onderzoek noodzakelijk.

Voor de Beverwijkerstraatweg, welke het plangebied aan de westkant begrenst, geldt een 50 km/uur regime. Volgens de geluidberekeningen bedraagt de toetsingswaarde vanwege de Beverwijkerstraatweg 67 dB. Deze is hiermee 19 dB hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB en 4 dB hoger dan de maximale ontheffingswaarde. De geluidbelaste voorgevel (westgevel) wordt uitgevoerd als dove gevel. Voor deze gevel behoeft geen hogere waarde te worden vastgelegd.

4.4.2 Railverkeerlawaai

Het bouwplan is eveneens gelegen binnen de zone van de spoorlijn Alkmaar-Uitgeest (traject 430). De voorkeursgrenswaarde en maximale ontheffingswaarde voor railverkeerslawaai bedraagt bij nieuwbouw respectievelijk 55 dB en 68 dB. Volgens de geluidberekeningen bedraagt de geluidbelasting vanwege railverkeerlawaai (traject 430) maximaal 68 dB (inclusief + 1,5 dB afspraak VROM en ProRail) en is hiermee 13 dB hoger dan de voorkeurgrenswaarde en voldoet precies aan de maximale ontheffingswaarde.

4.4.3 Maatregelen

Gezien de te verwachte hoge geluidsbelasting zullen er ingrijpende maatregelen moeten worden genomen. Om te voldoen aan de eisen uit de Wet geluidhinder zullen de volgende maatregelen worden genomen:

- De geluidbelaste gevel (voorgevel) wordt uitgevoerd als dove gevel; de gevel bevat geen te openen delen of deze delen grenzen niet aan een geluidgevoelige ruimte (ook geldt voor deze gevel een verplicht niveau van geluidwering). Derhalve behoeft voor deze gevel geen hogere waarde te worden vastgelegd.

- Geluidluwe gevels (gevels waar de geluidbelasting laag is) worden per appartement gerealiseerd aan de kant van de binnentuin.

- Het trappenhuis wordt een geheel open trappenhuis en zal zodanig worden ontworpen dat er sprake is van een niet besloten ruimte (binnentuin).

- De te openen delen worden gedimensioneerd op de eisen voor de spuiventilatie.

- Spuiventilatie vindt plaats via de geluidluwe gevel (aan de zijde van de binnentuin) en daar waar mogelijk via de buitengevel c.q. dak.

De exacte afstemming over hoe de te nemen maatregelen worden verwerkt in het definitieve ontwerp voor deze locatie zal gebeuren tijdens het bouwvergunningstraject.

4.4.4 Hogere grenswaarde

Het verlagen van de maximum snelheid op de Beverwijkerstraatweg, Stationsweg en Dorpsstraat valt niet te verwachten, omdat hier sprake is van doorgaande wegen. Overdrachtsmaatregelen langs de weg, in de vorm van een geluidscherm, zijn vanuit stedebouwkundige overwegingen eveneens niet mogelijk, gezien de ligging van het bouwplan binnen de bebouwde kom en vrijwel direct langs de weg. Het toepassen van een geluidreducerend wegdek is mogelijk, echter de kosten hiervan zijn € 138.000,00.

Om de geluidbelasting vanwege spoorweglawaai te verminderen, is een geluidscherm langs de spoorlijn mogelijk echter de kosten zijn € 267.750,00. De totale kosten van de maatregelen bedragen ruim € 405.750,00 en staan niet in verhouding met de kosten van het bouwplan.

Bovenstaande argumentatie rechtvaardigt het vaststellen van een hogere grenswaarde door de gemeente. Het rapport van Schreuder adviseert de gemeente hiervoor een procedure op te starten.

4.4.5 Conclusie

Vanuit akoestisch oogpunt is het gebouw op de voorgestelde wijze te realiseren. Om te kunnen voldoen aan het binnenniveau moeten er een aantal maatregelen worden getroffen om aan de ontheffingswaarde te kunnen voldoen. Dit stelt bijzondere eisen aan de constructie en de detaillering van het gebouw.

Daarnaast dient parallel aan de bestemmingsplanprocedure een procedure hogere grenswaarde te worden doorlopen, wat de bouw van de 14 appartementen mogelijk maakt.