direct naar inhoud van 4.6 Verkeer en parkeren
Plan: Villagebieden 2013
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0376.BPVillageb2013-1144

4.6 Verkeer en parkeren

Ontsluiting

Autoverkeer

Het plangebied wordt in westelijke richting ontsloten via de Naarderweg. Deze weg verbindt het gebied met Bussum, Naarden en de autosnelweg A1. In noordelijke richting wordt het gebied ontsloten via de Huizerweg richting Huizen. De Naarderweg verbindt tevens het deelgebied Crailo met de overige villagebieden. Via de Bergweg, welke aansluit op de Blaricummerweg, worden de villagebieden verbonden met de A27. Op het kruispunt Bergweg/Huizerweg takt tevens de Torenlaan aan. De Torenlaan ontsluit het plangebied in zuidelijke richting en verbindt Blaricum met Laren.

Langzaam verkeer

De fietsers maken hoofdzakelijk gebruik van dezelfde infrastructuur als het autoverkeer. Conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig wordt gestreefd naar een inrichting van gebiedsontsluitingswegen waar het fietsverkeer gescheiden van het autoverkeer wordt afgewikkeld. In de huidige situatie kan langzaam verkeer op weinig wegvakken gebruikmaken van vrijliggende fietspaden of ventwegen. Binnen het plangebied worden fietsers op een gedeelte van de Torenlaan, Huizerweg en Eemnesserweg van het autoverkeer gescheiden evenals op de Prins Hendriklaan. Op de erftoegangswegen in het plangebied worden fietsers conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig gemengd met het autoverkeer afgewikkeld.

Openbaar vervoer

Het deel van het plangebied dat binnen Blaricum ligt, wordt per openbaar vervoer ontsloten door een busverbinding met een halfuurfrequentie in de richting van Huizen en Hilversum. Crailo en het ziekenhuis Tergooi worden bediend door busverbindingen richting Laren, Baarn, Bussum en Amsterdam. De busdiensten geven op de treinstations Hilversum, Naarden-Bussum, Amsterdam Bijlmer ArenA en Amsterdam Amstel aansluiting op treinverbindingen in de richting Amersfoort, Amsterdam en Utrecht. Ook wordt aangesloten op andere busdiensten. De ontsluiting van het plangebied als geheel is per openbaar vervoer echter matig. Een relatief groot gedeelte van het plangebied ligt namelijk buiten een maximaal acceptabele loopafstand van 400 m van een bushalte.

Parkeren

Parkeren in het plangebied gebeurt zowel op eigen terrein als in de openbare ruimte. In het hele plangebied zijn parkeervakken aangelegd en op verschillende locaties liggen openbare parkeerterreinen, maar het parkeren gebeurt hoofdzakelijk op het eigen terrein. Bij nieuwe ontwikkelingen dient te worden voorzien in parkeergelegenheid op het eigen terrein, bij voorkeur ondergronds.

Daarnaast heeft het Oranjeweitje een functie voor langparkeren. Dit houdt relatie met het nieuwe parkeerbeleid van de gemeente, waarbij in het oude dorp een blauwe zone wordt ingesteld. Hierdoor worden langparkeerders geweerd uit het oude dorp. Deze kunnen uitwijken naar parkeerplaats Bellevue op de hoek van de Huizerweg en de Bergweg of het Oranjeweitje (hoek Torenlaan, Bussumerweg en Noolseweg).