Plan: | Complex Wouter Sluislaan 10 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | uitwerkingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0370.2012Wsluislaan10-VA01 |
Het parkeren vindt plaats op eigen terrein op het binnenterrein van het plangebied, gelegen tussen de nieuwe woningen en het schoolgebouw. Hier worden elf privéparkeerplaatsen gerealiseerd, zodat voor iedere woning in het voormalige schoolgebouw één parkeerplaats beschikbaar is. Ook het parkeren voor de zes woningen aan de Jacobus Boumanlaan vindt op eigen terrein plaats. Omdat deze woningen groter zijn dan de woningen in het voormalige schoolgebouw, waarbij kan worden verwacht dat sprake kan zijn van meerdere auto's per huishouden, worden hier meer parkeerplaatsen per woning aangelegd. Per woning worden twee parkeerplaatsen op eigen erf gerealiseerd.
Het binnenterrein, waar de parkeerplaatsen voor de woningen in het voormalige schoolgebouw worden gerealiseerd, wordt ontsloten door een particuliere, niet openbare ontsluiting.
Het parkeren voor de gemengde bestemming kan plaats vinden op de langsparkeerplaatsen aan de Wouter Sluislaan.
De parkeerdruk in de openbare ruimte neemt als gevolg van de beoogde ontwikkeling af ten opzichte van de voormalige situatie waarbij het gehele plangebied als school was ingericht. De oppervlakte van de maatschappelijke functie is kleiner geworden ten opzichte van de huidige situatie, waardoor er minder auto's geparkeerd hoeven te worden.
De ontwikkeling van de nieuwe woningen heeft een extra verkeersaantrekkende werking als gevolg. Uitgaande van een kengetal van 5 verkeersbewegingen per woning per dag, zullen de 17 woningen gemiddeld 85 verkeersbewegingen per dag genereren. Het aantal verkeersbewegingen als gevolg van de maatschappelijke functie wordt minder, omdat de oppervlakte van deze functie kleiner wordt en daardoor minder mensen hier gebruik van kunnen maken. De maatschappelijke functie bedraagt 370m2 vloeroppervlak. Met een worst case scenario kengetal van 30 verkeersbewegingen per 100 m2 zullen als gevolg van deze functie gemiddeld 111 verkeersbewegingen per dag plaatsvinden. In de voormalige situatie toen de school in gebruik was, vonden circa 150 verkeersbewegingen plaats (met een kengetal van 9,2 per 100 m2 bvo). In totaal is de verkeersaantrekkende werking van de ontwikkeling dus 85 + 111 = 196 verkeersbewegingen per dag. Dit is 46 verkeersbewegingen per dag meer dan in de voormalige situatie. De woningen worden ontsloten via de Jacobus Boumanlaan en de maatschappelijke functie via de Wouter Sluislaan. De verkeerstoename wordt dus verdeeld over deze twee wegen.
De toename van verkeersbewegingen als gevolg van de beoogde ontwikkeling is minimaal en de bestaande wegenstructuur kan dit dus opvangen.