Plan: | Bestemmingsplan Kop Zuidas |
---|---|
Plannummer: | W0903BPTGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.W0903BPTGST-OH01 |
Uit de onderzoeken blijkt dat er in de tussenliggende jaren waarin delen worden opgeleverd en in de eindsituatie geen overschrijdingen van de norm optreden. Daarbij is voor meerdere jaren gekeken naar de normen zoals deze golden tot 1 augustus 2009 (zie tabel 6).
Ten gevolge van de derogatie gelden binnen de krachtens de Wet milieubeheer en de daarop gebaseerde regelingen aangewezen agglomeraties, waaronder ook de agglomeratie Amsterdam/Haarlem, uitstel of vrijstelling van de grenswaarden genoemd in bijlage 2 (zie tabel 7). Aan het einde van de derogatietermijn zal overal in Nederland aan de grenswaarde voor luchtkwaliteit moeten worden voldaan. Concreet betekent dit dat de normen voor fijn stof pas in 2011 hoeven te worden behaald en stikstof pas in 2015. Nu reeds is aangetoond dat ook in de tussenliggende onderzochte jaren aan de normen wordt voldaan zoals die golden tot 1 augustus 2009 kan worden geconcludeerd dat tot 2015 zeker aan de als gevolg van uitstel of vrijstelling gewijzigde normen, wordt voldaan. Een aanpassing van de bij het ontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegde onderzoeken is om die reden niet nodig. Er wordt voldoende aangetoond dat voldaan wordt aan het gestelde in de Wet milieubeheer.
Het project Zuidas is opgenomen in het NSL. Per 1 augustus 2009 is het NSL in werking getreden. Kop Zuidas past binnen het NSL. Ook op basis daarvan kan worden geconcludeerd dat wordt voldaan aan het gestelde in de Wet milieubeheer.
In de AMvB Gevoelige Bestemmingen wordt een relatie gelegd met de luchtkwaliteit op locatie: er mogen binnen de gedefinieerde zones geen gevoelige bestemmingen worden gerealiseerd langs snelwegen en provinciale wegen indien binnen die zones sprake is van (dreigende) overschrijdingen van de grenswaarden. Aangezien er in Kop Zuidas binnen de gedefinieerde zones geen sprake is van een (dreigende) overschrijding van de grenswaarden, geldt er vanuit de AMvB geen beperking voor het realiseren van gevoelige bestemmingen.
Er zijn vanuit het oogpunt van luchtkwaliteit geen belemmeringen die aan vaststelling en uitvoering van het bestemmingsplan in de weg staan.