direct naar inhoud van 5.6 Parkeren
Plan: Bestemmingsplan Kop Zuidas
Plannummer: W0903BPTGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.W0903BPTGST-OH01

5.6 Parkeren

Parkeren

In bijgevoegd schema is de parkeerbehoefte aangegeven en de mogelijkheden voor het aantal ondergrondse plaatsen. Voor het totale programma van 230.450 m2 bvo worden 2.309 parkeerplaatsen gerealiseerd. Voor de voorzieningen worden deze parkeerplaatsen in openbare garages geplaatst zodat er dubbelgebruik kan plaatsvinden. Voor de extra voorzieningen wordt een gemiddelde norm van 1:75 gehanteerd omdat er een mix zal zijn van commerciële en maatschappelijke voorzieningen. De netto toevoeging van het aantal parkeerplaatsen bedraagt 1.609. In het kader van de ambitie van de Gemeenteraad het parkeerareaal in Zuidas gefaseerd met 20% te reduceren, zullen bovenstaande cijfers worden meegenomen.

Parkeren RAI

Het huidige gebruik van Kop Zuidas is deels ten behoeve van het parkeren voor de RAI. Indien de eigen parkeergelegenheid op het RAI terrein vol staat wordt gebruik gemaakt van het parkeerterrein P1 aan de Europaboulevard. Het gaat hierbij oorspronkelijk om 600 parkeerplaatsen. Een deel van deze parkeerplaatsen is nu al opgeheven ten behoeve van de aanpassing van de infrastructuur in dit gebied. Het is nodig om maatregelen te nemen om te voorkomen dat door het opheffen van de parkeerplaatsen de parkeeroverlast in de buurt toeneemt. Hierbij wordt aan de volgende maatregelen gedacht:

  • Openbare parkeergarage Kop Zuidas. Een groot deel van de parkeerplaatsen in Kop Zuidas wordt openbaar en is in daluren ook beschikbaar voor bezoekers van de RAI. Het gaat om circa minimaal 1.000 en maximaal 1.500 openbare parkeerplaatsen. Dit aantal is afhankelijk van de mogelijkheid om ook de parkeerplaatsen ten behoeve van de kantoorgebruikers openbaar uit te voeren. Het gebruik van de voorzieningen in Kop Zuidas, met name het theater en de restaurants, zijn grotendeels complementair aan de RAI. Waar bij de RAI de nadruk ligt op gebruik overdag, ligt de nadruk in Kop Zuidas bij gebruik 's avonds. Daarnaast is ook combinatiebezoek goed mogelijk, overdag naar de RAI en 's avonds naar een van de voorzieningen in Kop Zuidas, waardoor dezelfde parkeerplaats dubbel wordt gebruikt.
  • Daarnaast maakt RAI regelmatig gebruik van parkeerplaatsen in het ArenA gebied. Vanaf het ArenA gebied worden dan pendelbussen ingezet. Ook het gebruik van deze parkeerplaatsen is grotendeels complementair aan het gebruik van de RAI: de ArenA wordt vooral 's avonds (en in het weekend) gebruikt.
  • Mochten de openbare parkeerplaatsen in Kop Zuidas en het ArenA gebied geen uitkomst bieden, bijvoorbeeld in het weekend bij een evenement of voetbalwedstrijd in de ArenA en een theatervoorstelling bij het theater, kan teruggevallen worden op de overige openbare parkeerplaatsen in Zuidas Amsterdam. Deze parkeerplaatsen worden vooral door kantoorbezoekers gebruikt en staan in het weekend grotendeels leeg.
  • Tot slot zal de RAI haar pogingen om de modal split van haar bezoekers te beïnvloeden onverminderd doorzetten. De RAI promoot het gebruik van OV op publieke uitingen zoals websites en advertenties. Daarnaast worden voor grote publieksbeurzen in samenwerking met de NS speciale combinatiekaarten aangeboden. De internationale business evenementen, waar de RAI zich in toenemende zin op zal richten, hebben overigens een veel lager autogebruik.

Fietsparkeren

Om het fietsgebruik te stimuleren moet in ieder gebouw een goed toegankelijke fietsenstalling met voldoende capaciteit worden gemaakt. Het fietsparkeren voor bewoners kan geregeld worden in eigen bergingen of stallingen. De fietsenstallingen zijn bij voorkeur inpandig. Bij de inpassing en vormgeving van de fietsenstallingen wordt rekening gehouden met de gebruiksvriendelijkheid, kwaliteit van de plint, exploitatie, sociale veiligheid, loopafstand, gebruikscomfort en goede toegankelijkheid.