Plan: | Bestemmingsplan Kop Zuidas |
---|---|
Plannummer: | W0903BPTGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.W0903BPTGST-OH01 |
Parkeren
In bijgevoegd schema is de parkeerbehoefte aangegeven en de mogelijkheden voor het aantal ondergrondse plaatsen. Voor het totale programma van 230.450 m2 bvo worden 2.309 parkeerplaatsen gerealiseerd. Voor de voorzieningen worden deze parkeerplaatsen in openbare garages geplaatst zodat er dubbelgebruik kan plaatsvinden. Voor de extra voorzieningen wordt een gemiddelde norm van 1:75 gehanteerd omdat er een mix zal zijn van commerciële en maatschappelijke voorzieningen. De netto toevoeging van het aantal parkeerplaatsen bedraagt 1.609. In het kader van de ambitie van de Gemeenteraad het parkeerareaal in Zuidas gefaseerd met 20% te reduceren, zullen bovenstaande cijfers worden meegenomen.
Parkeren RAI
Het huidige gebruik van Kop Zuidas is deels ten behoeve van het parkeren voor de RAI. Indien de eigen parkeergelegenheid op het RAI terrein vol staat wordt gebruik gemaakt van het parkeerterrein P1 aan de Europaboulevard. Het gaat hierbij oorspronkelijk om 600 parkeerplaatsen. Een deel van deze parkeerplaatsen is nu al opgeheven ten behoeve van de aanpassing van de infrastructuur in dit gebied. Het is nodig om maatregelen te nemen om te voorkomen dat door het opheffen van de parkeerplaatsen de parkeeroverlast in de buurt toeneemt. Hierbij wordt aan de volgende maatregelen gedacht:
Fietsparkeren
Om het fietsgebruik te stimuleren moet in ieder gebouw een goed toegankelijke fietsenstalling met voldoende capaciteit worden gemaakt. Het fietsparkeren voor bewoners kan geregeld worden in eigen bergingen of stallingen. De fietsenstallingen zijn bij voorkeur inpandig. Bij de inpassing en vormgeving van de fietsenstallingen wordt rekening gehouden met de gebruiksvriendelijkheid, kwaliteit van de plint, exploitatie, sociale veiligheid, loopafstand, gebruikscomfort en goede toegankelijkheid.