direct naar inhoud van Hoofdstuk 16 Luchthavenindelingsbesluit
Plan: Bestemmingsplan Kop Zuidas
Plannummer: W0903BPTGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.W0903BPTGST-OH01

Hoofdstuk 16 Luchthavenindelingsbesluit

Het Luchthavenindelingsbesluit (LIB) bevat een beperkingengebied waarin hoogtebeperkingen zijn vastgelegd. Op grond van artikel 2.2.2, eerste lid van het Luchthavenindelingsbesluit zijn op gronden die zijn aangewezen op de kaarten in bijlage 4 bij het besluit geen objecten toegestaan die hoger zijn dan de in de bijlage aangegeven maximale waarden. Op onderstaande figuur is voor de gehele Zuidas aangegeven welke waarden dit zijn. De hoogtes zijn gerelateerd aan de referentiehoogte van de luchthaven: - 4.00 m N.A.P. Dit betekent dat van de op onderstaande figuur aangegeven hoogtes nog vier meter moet worden afgetrokken om te komen tot de maximaal toelaatbare hoogtes ten opzichte van N.A.P.

In afwijking van de aangegeven waarden kan, op grond van artikel 2.2.2, derde lid van het LIB, een object dat hoger is worden toegestaan voor zover dit in overeenstemming is met een verklaring van geen bezwaar als bedoelt in artikel 8.9 van de Wet luchtvaart.

afbeelding "i_NL.IMRO.0363.W0903BPTGST-OH01_0013.jpg"

Figuur 13: uitsnede met hoogtebeperkingen. Ten oosten van de 100 m lijn geldt een hoogtebeperking van 150 m.

Het gehele projectgebied Kop Zuidas ligt binnen het beperkingengebied voor hoogte rond Schiphol (aangegeven op bijlage 4 van het LIB).

Voor het westelijk deel van het projectgebied geldt een hoogtebeperking van ca. 97,5 tot 100 meter, gemeten vanaf referentieniveau Schiphol. Voor het betreffende deel van het plangebied zijn derhalve op grond van het LIB bouwhoogten toegestaan tot maximaal ca. 93,5 m tot 96 meter + N.A.P.

Gezien de volgens het LIB toegestane bouwhoogtes en de middels het bestemmingsplan mogelijk te maken bouwhoogtes kan direct worden geconstateerd dat er geen sprake is van een knelpunt. Voor de meest zuidelijk gelegen kavel is een bouwhoogte mogelijk van 90 meter. Het maaiveldniveau voor deze kavel ligt op 1,20 tot 1,30 m boven NAP. Ten opzichte van peil Schiphol is daarmee een bouwhoogte mogelijk binnen deze meest zuidelijk kavel van ten hoogste 91,3 meter.

De maximaal toegestane bouwhoogtes, inclusief algemene bouwregels en binnenplanse ontheffingsmogelijkheden, zoals deze overeenkomstig voorliggend bestemmingsplan worden mogelijk gemaakt, blijven onder de middels het LIB toegestane hoogtes.

Voor het overige deel geldt een andere regime, en is de hoogtebeperking gelegd op 150 meter, gemeten vanaf referentieniveau Schiphol. Op grond van het LIB zijn hier bouwhoogtes toegestaan tot maximaal 146 meter + N.A.P.

De maximaal toegestane bouwhoogtes zoals deze overeenkomstig voorliggend bestemmingsplan worden mogelijk gemaakt, blijven hier ruim onder.