7.5 Conclusie
Voor het bestemmingsplan Science Park Amsterdam kan worden voldaan aan de voorwaarden van de Wet geluidhinder.
- Voor het gebouw Kea geldt het volgende. Het plan ligt in de nabijheid van het zuidelijk gelegen spooremplacement Watergraafsmeer. Tevens is het plan gelegen binnen de geluidzone van de Carolina MacGillavrylaan.Uit de berekeningsresultaten is gebleken dat voor de Carolina MacGillavrylaan de voorkeursgrenswaarden worden overschreden. De maximale ontheffingswaarde wordt niet overschreden. Voor wegverkeer is de hoogste geluidbelasting nu 57 dB hetgeen lager is dan voorheen door lagere intensiteiten. Op basis van het vigerende bestemmingsplan WTCW zijn reeds hogere geluidswaarden vastgesteld van max 59 dB(A) vanwege de Caroline Mc Gillavrylaan op het bestemmingsvlak W2. De nu berekende hoogste geluidbelasting van 57 dB blijft onder deze reeds vastgestelde hogere geluidswaarden.
- Voor het Spoorkavel geldt dat er geluidsschermen worden aangebracht. Aan de zijde van de Carolina MacGillavrylaan kan niet worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarde, en is een hogere waardenprocedure doorlopen. Deze hogere waarden leiden tot strijdigheid met het Amsterdams Geluidbeleid dat stelt dat elke woning waarvoor een hogere waarde wordt vastgesteld moet zijn voorzien van een geluidluwe gevel. (Waarbij gesteld is dat bij voorkeur de slaapkamers van de woning aan de zijde met de geluidluwe gevel zijn gelegen). Op gebouwniveau voldoet het Spoorkavel hieraan, maar op woningniveau niet voor de woningen aan de Carolina MacGillavrylaan. Hiervoor dient ontheffing te worden verleend van het Amsterdams Geluidbeleid. Deze ontheffing is op 7 januari 2010 verleend. Op 17 mei 2011 is het projectbesluit voor het Spoorkavel genomen en op 17 maart 2011 zijn de bij dit besluit behorende hogere waarden verleend.
- Voor de medische voorziening geldt dat het akoestisch beïnvloed wordt door de rijkswegen A10 en A1 en het zuidelijk gelegen spooremplacement Watergraafsmeer. Tevens is het plan gelegen binnen de geluidzones van de (in oostelijk richting doorgetrokken) Carolina MacGillavrylaan en de ontsluitingsweg Science Park. Uit de berekeningsresultaten blijkt dat het plan op de geprojecteerde locatie rondom geluidbelast is. De geluidbelastingen ten gevolge van wegverkeer op de rijksweg A10 overschrijden de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (Lden). De maximale ontheffingswaarde van 53 dB (Lden) wordt eveneens op 3 van de 4 zijden overschreden. De geluidbelastingen ten gevolge van de ontsluitingsweg Sciencepark overschrijden eveneens de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (Lden). De maximale ontheffingswaarde van 63 dB (Lden) wordt niet overschreden. Toepassing van een geluidscherm langs de Rijksweg A10 (in het onderzoek op de in figuur 3.2 aangegeven plaats) is vanwege de hoge kosten in relatie tot de beperkte te behalen reductie in geluidbelastingen op de gevels van het plan ondoelmatig. Het ziekenhuis zal voor alle zijden een hogere waarde moeten verkrijgen. Deze hogere waarde procedure zal parallel lopen met de procedure van dit bestemmingsplan.Tevens zullen al of niet gebouwgebonden geluidsschermen of dove gevels moeten worden toegepast. Ten aanzien van de overschrijdingen van de toetswaarden uit de Wet milieubeheervergunning als gevolg van industrielawaai op het spooremplacement Watergraafsmeer dienen de ronde zuidgevel en de noordwestgevel als geluidschermgevel uitgevoerd te worden.
Voor de overige ontwikkelingen die mogelijk worden gemaakt in dit bestemmingsplan ten opzichte van de vigerende regeling geldt dat dit geen nieuwe geluidsgevoelige functies betreft. Bovendien is er geen sprake van nieuwe of veranderende geluidszones, zodat verder akoestisch onderzoek niet nodig is. Overigens zijn voor de gerealiseerde woningen in het westen van het plangebied in het verleden diverse artikel 19 -vrijstellingen doorlopen. In die procedures is tevens getoetst aan de vereisten van de Wet geluidhinder. In een enkel geval heeft dat geleid tot nadere akoestische maatregelen, zoals dove gevels en geluidsschermen.