Plan: | Bestemmingsplan ArenAPoort West Kavel 17 |
---|---|
Plannummer: | T0901BPGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.T0901BPGST-OH01 |
In de rapportage "Luchtkwaliteitsonderzoek Kavel 17 te Amsterdam", Peutz, rapportnummer FA 18682-2-RA, 3 augustus 2009, zijn de resultaten opgenomen van het onderzoek naar de luchtkwaliteitsaspecten van de nieuwbouw op kavel 17 waarin dit bestemmingsplan voorziet.
Onderzocht zijn de naar verwachting optredende immissieconcentraties stikstof dioxide (NO2) en fijn stof (PM10) berekend tengevolge van het verkeer op de nabijgelegen lokale wegen, zowel inclusief als exclusief het verkeer van/naar kavel 17. Er is gebruik gemaakt van standaardrekenmethode 1 uit de Regeling beoordeling luchtkwaliteit. In het onderzoek zijn de jaren 2009 (huidige situatie), 2010 en 2019 beschouwd.
Voor de verkeersintensiteiten is uitgegaan van de door de Dienst Infrasructuur Verkeer en Vervoer opgegeven verkeersintensiteiten ("Verkeersonderzoek Kavel 17 Centrumgebied Zuidoost", Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer, O. Seinen, concept 17 juli 2009).
Uit het onderzoek blijkt dat in de nabije omgeving van kavel 17 de optredende jaargemiddelde en uurgemiddelde immissieconcentraties NO2 voor geen van de beschouwde jaren en situaties de gestelde plandrempel/grenswaarden uit de Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen) zullen overschrijden. Tevens wordt geconcludeerd dat de optredende jaargemiddelde en daggemiddelde immissieconcentraties PM10voor geen van de beschouwde jaren en situaties de gestelde grenswaarden uit de Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen) zullen overschrijden.
Overigens wordt geconcludeerd dat op grotere afstand van kavel 17 (bijvoorbeeld ter plaatse van op- en afritten van snelwegen) de luchtkwaliteit (beperkt) beter zal worden, aangezien het plan, in vergelijking met de toegestane functies in het vigerende bestemmingsplan, leidt tot verlaging van de verkeersintensiteiten op de omliggende wegen.