direct naar inhoud van 6.1 Algemeen
Plan: Bestemmingsplan ArenAPoort West Kavel 17
Plannummer: T0901BPGST
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.T0901BPGST-OH01

6.1 Algemeen

Het projectgebied is onderdeel van het gebied ArenAPoort in stadsdeel Amsterdam Zuidoost. De ontsluiting van dit gebied is ontworpen op de verwerking van grote publieksstromen, met name per openbaar vervoer en per auto. Een goede ontsluiting wordt bepaald door twee factoren: voldoende weg-, spoor- en metro- en buscapaciteit, inclusief voldoende parkeerplaatsen, én een pakket aan beheersmaatregelen om de beschikbare capaciteit optimaal te verdelen tijdens de in- en uitstroom van publiek. Hierbij kan gedacht worden aan tijdelijke verkeersmaatregelen, maar ook aan extra treinen en metro's na afloop van evenementen en het aanbieden van vervoer op maat, bijvoorbeeld via collectief busvervoer.

Het in 2007 geopende station Amsterdam Bijlmer ArenA is gedimensioneerd op de verwerking van grote publieksstromen en bedient heel Nederland en maakt ook Schiphol rechtstreeks bereikbaar. Station Duivendrecht bedient vooral West- en Noord-Nederland. De Gein- en Ringlijn van de metro bedienen vooral Amsterdam, terwijl de Zuidtangent en overige buslijnen de ontsluiting vanuit de regio verzorgen. In overleg met vervoerders is de dienstregeling van de trein uitgebreid tot in de nacht. De Zuidtangent naar Schiphol rijdt 24 uur per dag. Het gebied ArenAPoort West is voor autoverkeer uitstekend bereikbaar via de ruit van de rijkswegen A1, A2, A9 en A10. Om de verkeersdruk evenwichtig te verdelen wordt gebruik gemaakt van een dynamisch verkeersgeleidings- en parkeerverwijssysteem. Voor evenementen zijn in de directe omgeving van het gebied ArenAPoort West ca. 20.000 parkeerplaatsen aanwezig.

De Holterbergweg functioneert als verbindende noord-zuid as van Overamstel tot AMC. De Burgemeester Stramanweg functioneert, met de oprit vanaf de Holterberweg als verbindingsweg naar de rijksweg A2. De doorstroming over deze laatste wegen dient zo optimaal mogelijk te blijven. Dit betekent dat de drie gebouwen gesitueerd aan de Passage zo min mogelijk direct vanaf de Holterberweg en Burgemeester Stramanweg ontsloten dienen te worden. In voorliggend project wordt hieraan voldaan, doordat de ontsluiting van het terrein en de drie gebouwen uitsluitend plaats vindt via de aansluiting op de Passage, de Hellingbaan en een rotonde, welke meer opstelruimte en een betere uitstroom waarborgt.

De realisatie van de U-vormige bebouwing en haar functies veroorzaakt extra verkeersbewegingen vanwege werknemers, bezoekers en gasten, die van invloed zijn op de verkeersafwikkeling ter plaatse. De verkeersproductie van het complex bedraagt dagelijks 125 tot 250 maximaal autoverplaatsingen. Maximaal 250 autoverplaatsingen treden op indien het hotel volledig bezet is.

Het verkeer van en naar het complex verdeelt zich hoofdzakelijk over drie routes:

-A2 -Burgemeester Stramanweg -Holterbergweg -Rotonde -Passage
-A9 -Holterbergweg -Rotonde -Passage
-A10 -Spaklerweg -Holterbergweg -Rotonde -Passage

De wegvakken en kruispunten in deze routes zijn ruim vormgegeven. Gezien de huidige en toekomstige intensiteiten op deze routes zorgt het verkeer ten behoeve van de U-vormige bebouwing en haar functies voor een geringe toename. Voor de ontsluiting van de functies in de U-vormige bebouwing wordt de bestaande T-aansluiting naar het ArenAdek vervangen door een rotonde met een nieuwe aansluiting.

Autoverkeer

Het projectgebied is gesitueerd in de noordoosthoek van de ongelijkvloerse kruising tussen de Holterbergweg en de Burgemeester Stramanweg. Beide wegen zijn onderdeel van het hoofdnet auto en leiden rechtstreeks naar de A2, de A10 en de A9. Kavel 17 wordt ontsloten via een nieuw te maken rotonde in de op- en afrit tussen beide wegen, op de locatie waar momenteel de fly-over naar het Arena-dek aansluit. Parallel aan de fly-over leidt vanaf de rotonde een hellingbaan naar De Passage, waarvandaan de verschillende functies op kavel 17 kunnen worden bereikt, met inbegrip van de parkeergarage. In het ontwerp van de rotonde is rekening gehouden met het intensieve verkeer vanaf de Holterbergweg naar de A2. Deze verkeersstroom wordt via een by-pass met dubbele rijstroken langs de rotonde geleid. In omgekeerde richting is de verkeersbelasting juist zeer laag, zodat hiervoor geen aparte by-pass langs de rotonde noodzakelijk is.

Dankzij de by-pass voor het doorgaande verkeer naar de Holterbergweg wordt de rotonde vooral gebruikt door bestemmingsverkeer van en naar het ArenA-dek en de hellingbaan naar De Passage. Deze twee aansluitingen liggen parallel naast elkaar en kunnen zelfstandig worden in- en uitgereden. De fly-over en de hellingbaan zijn echter geen openbaar gebied. De toegang tot het ArenA-dek is strikt gelimiteerd. Ook de hellingbaan is beperkt toegankelijk. Om te voorkomen dat foutief afslaand verkeer achterwaarts moet keren wordt het eerste deel van de berm tussen beide aansluitingen overrijdbaar gemaakt. Verkeer voor een gesloten slagboom naar het ArenA-dek kan hierdoor de rotonde eenvoudig bereiken via de aansluiting van de naastgelegen hellingbaan en vice versa.

Het zuidelijk deel van De Passage ter hoogte van kavel 17 wordt in aansluiting op de Arenaboulevard opnieuw ingericht als fiets- en voetgangersgebied. De bestaande rijweg in De Passage verdwijnt, maar verkeer kan wel in beperkte mate van De Passage gebruik maken. Auto's vanaf de hellingbaan naar de parkeergarage onder kavel 17 en bussen naar het hotel worden door middel van paaltjes en andere inrichtingselementen naar hun bestemming geleid. De overige functies op De Passage zijn uitsluitend toegankelijk via slagbomen of verzinkbare palen. Tijdens evenementen zullen deze niet of alleen beperkt bereikbaar zijn. In overleg met de wegbeheerder (stadsdeel Zuidoost) zal het toegangsregime tijdens evenementen worden vastgesteld.

Openbaar vervoer

Het projectgebied ligt op 500 meter loopafstand van het metrostation Strandvliet, op 600 meter van station Amsterdam Bijlmer ArenA en op 1200 meter van station Duivendrecht. Met de opening van station Amsterdam Bijlmer ArenA stoppen op dit station ook intercity's met een dienstregeling tot 01.30 uur 's nachts. Schiphol is binnen 15 minuten bereikbaar, Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal liggen beide op 17 minuten reistijd. Station Amsterdam Bijlmer ArenA is tevens een belangrijk busstation waar een groot aantal streek- en stadsbussen eindigen en ook de Zuidtangent naar Schiphol/Haarlem. Deze bus rijdt met een hoge frequentie binnen 20 minuten naar Schiphol. Over enkele jaren wordt de Zuidtangent vanaf Amsterdam Bijlmer ArenA verlengd naar IJburg.

Fietsers

Het projectgebied is goed bereikbaar per fiets vanaf De Passage. Hemelsbreed ligt Kavel 17 ongeveer 8 kilometer van de Dam. Fietsers naar het gebied zullen daarom vooral uit de naaste omgeving komen: Amsterdam Zuidoost, Duivendrecht, Diemen, Abcoude, Ouderkerk en Amstelveen. Het fietspad over De Passage blijft bij de herinrichting -in gewijzigde vorm- gehandhaafd. Op de nog te bebouwen Getz-kavel ligt tijdelijk een bewaakte fietsenstalling die met name tijdens wedstrijden of evenementen van Ajax intensief wordt gebruikt. Voordat de kavel bebouwd wordt zullen voor het gehele gebied definitieve fietsparkeervoozieningen gerealiseerd zijn. Op kavel 17 wordt een stalling gerealiseerd voor fietsen ten behoeve van personeel van het hotel, het kantoor en het multipurpose gebouw. In de openbare ruimte zullen fietsnietjes worden aangebracht om ook fietsen 'voor de deur' te kunnen stallen.

Voetgangers

Tijdens evenementen in de het evenementengebouw fungeert het plein in het projectgebied als ontvangstruimte voor bezoekers. Ook op De Passage en de Arena boulevard zullen bezoekers zich verzamelen. Het zuidelijk deel van De Passage wordt ingericht als voetgangersgebied om ruimte te bieden aan deze bezoekers. Door het verwijderen van de rijweg en het opheffen van bestaande niveauverschillen in De Passage sluit de inrichting van het projectgebied naadloos aan op het bestaande voetgangersgebied van de Arenaboulevard en de Amsterdamse Poort.

Taxi's en touringcars

Een groot aantal gasten van het hotel zal per taxi of touringcar arriveren, ook tijdens evenementen. Om de bereikbaarheid van het hotel te waarborgen ligt aan de noordzijde van het hotel, deels onder de fly-over naar het ArenAdek, een exclusief ontsluitingshof voor de hotelgasten. Via de hellingbaan en een klein deel van De Passage kan ook tijdens evenementen de expeditiehof van het hotel worden bereikt. De expeditiehof biedt behalve ruimte voor aan- en afvoer van goederen voor het hotel, tevens voldoende wacht- en manoeuvreerruimte voor enkele bussen en taxi's, zodat gasten rustig in- en uit kunnen stappen.

De hellingbaan en de expeditiehof zijn niet toegankelijk voor taxi's met bezoekers van evenementen. Deze taxi's dienen gebruik te maken van de taxibaan, die direct ten noorden van het projectgebied is aangelegd op het dijkje langs De Loper, tussen Endemol en De Passage. Na afloop van een evenement stappen passagiers in ter hoogte van de oefenvelden van Ajax, waarna de taxi's in noordelijke richting hun weg vervolgen.

Als er geen evenementen zijn is De Passage en een deel van het plein beperkt toegankelijk voor bestemmingsverkeer, zoals leveranciers aan de functies op het plein en bezoekers van de gebouwen aan het plein.

Laden & lossen

De goederenbevoorrading van het projectgebied verschilt per functie. Het hotel kan rechtstreeks worden bevoorraad via de hellingbaan en de expeditiehof aan de noordzijde. Het multipurpose gebouw en het kantoor met de daaronder gelegen voorzieningen worden bevoorraad via De Passage en het plein, conform het toegangsregime dat in overleg met de wegbeheerder (stadsdeel Zuidoost) zal worden vastgesteld.

Parkeren

In het projectgebied wordt in overeenstemming met het vigerende bestemmingsplan Centrumgebied Amsterdam Zuidoost onder kavel 17 en deels onder kavel 17A een ondergrondse parkeergarage gerealiseerd voor ca. 550 auto's. Het grootste deel van de garage, 300 plaatsen, is gereserveerd voor bewoners van de Woontoren Amsterdam (op kavel 9). Binnen het vigerende bestemmingsplan kan een tunnel worden gerealiseerd onder de Burgemeester Stramanweg tussen de kelder van de woontoren en de garage onder kavel 17. De overige 250 plaatsen zijn gereserveerd voor de gebruikers van gasten van het hotel en voor het personeel van alle functies die op kavel 17 worden gerealiseerd. De in- en uitrit van de ondergrondse parkeergarage ligt aan de oostzijde van het hotel en wordt bereikt via De Passage en de hellingbaan vanaf de Burgemeester Stramanweg en via de Holterbergweg. De parkeergarage krijgt geen openbaar karakter, maar wordt vanuit het oogpunt van duurzaamheid wel gedimensioneerd op de eisen van een openbare garage.

Plein in relatie tot bereikbaarheid

De brandweer stelt hoge eisen aan de bereikbaarheid en toegankelijkheid van het projectgebied voor de nood & hulpdiensten. De belangrijkste route voor nood- en hulpdiensten is De Passage, ook tijdens evenementen. Via De Passage kunnen alle functies in het projectgebied worden bereikt. Bij de inrichting van De Passage en het plein op kavel 17 wordt rekening gehouden met de eisen van de brandweer t.a.v. de toegankelijkheid. In het bijzonder door middel van de garantie van een 36 meter brede vluchtzone van het evenementengebouw op kavel 17A naar De Passage als evenementen in het evenementengebouw plaatsvinden.