Plan: | Bestemmingsplan ArenAPoort West Kavel 17 |
---|---|
Plannummer: | T0901BPGST |
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.T0901BPGST-OH01 |
Op kavel 17 worden geen BEVI inrichtingen gevestigd die nadelige milieueffecten kunnen veroorzaken. In de omgeving van het project zijn geen BEVI-inrichtingen gevestigd die externe risico's opleveren voor het onderhavig project. Het project ligt niet binnen de veiligheidszone van Schiphol, noch binnen de risicozones van een buisleiding.
De locatie is gelegen buiten 200 meter van het spoor, rijksweg en waterwegen, waarover vervoer gevaarlijke stoffen plaatsvindt. Weg, spoor en water leggen vanuit externe veiligheid in principe geen beperkingen op aan de ruimtelijke ontwikkeling. Buiten de 200 meter contour gelden volgens de Circulaire in principe geen beperkingen ten aanzien van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen.
Het projectterrein ligt wel binnen de risicozone van de door burgemeester en wethouders van Amsterdam voor uitzonderlijke gevallen aangewezen gevaarlijke stoffenroute over de Holterbergweg en de Hoogoordreef. Gezien het feit dat de tijdelijke route niet aansluit op andere routes voor het vervoer van gevaarlijke stoffen is het hoogst onwaarschijnlijk dat een vrachtwagen met gevaarlijke stoffen hier daadwerkelijk gebruik van maakt. Er is derhalve geen sprake van externe veiligheidsrisico's.
Het projectterrein ligt wel binnen de risicozone van de door de gemeenteraad van Amsterdam op 23 mei 2007 voor uitzonderlijke gevallen aangewezen gevaarlijke stoffenroute over de Holterbergweg en de Hoogoordreef. De op tekening aangegeven route sluit echter niet aan op andere routes voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, noch binnen de gemeente Amsterdam, noch binnen de aangrenzende gemeente Ouder-Amstel.
De route is derhalve slechts bereikbaar voor niet-routeplichtige gevaarlijke stoffen, zoals benzine en diesel. In de raadsvoordracht is aangegeven dat het vervoer van niet-routeplichtige gevaarlijke stoffen binnen de gemeente, voor alle wegen vrij is, met uitzondering van de doorgang onder de ArenA en twee tunnels, namelijk de Piet Heintunnel en de IJtunnel. De hierbedoelde aangewezen route blijkt voor het vervoer van niet-routeplichtige gevaarlijke stoffen slechts een omleiding te betreffen, zodanig dat dit niet onder de ArenA door wordt geleid. In de praktijk blijkt dat hier nagenoeg geen gebruik van gemaakt. In dit geval moet er gedacht worden aan minder dan één keer per jaar. Gelet op deze bijzondere lage frequentie is het hiermee aanwezige risico aanvaarbaar.
Voor routeplichtige stoffen als LPG geldt dat vervoerders slechts gebruik mogen maken van niet voor vervoer van gevaarlijke stoffen aangewezen wegen, indien B&W daarvoor ontheffing hebben verleend. De bevoegdheid tot het verlenen van ontheffing is gemandateerd aan de politie, waarbij advies wordt ingewonnen bij de brandweer. Uit informatie van deze instanties blijkt dat van de ontheffingsmogelijkheid geen gebruik wordt gemaakt.
Op grond hiervan kan worden geconcludeerd dat deze route op het gebied van externe veiligheid geen risico's oplevert.
Voor een groter gebied, waaronder het gehele gebied ArenAPoort, is een studie verricht naar de externe veiligheidsrisico's van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor Amsterdam - Utrecht ("Externe veiligheid spoor Amstel - Abcoude", projectnummer 071197, AVIV 20 juni 2008, met een actualisatie d.m.v. de "Notitie Groepsrisico spoor Amstel - Abcoude op basis van de marktverwachting 2020", projectnummer 071197, AVIV 26 juni 2008).
In genoemde rapportages wordt voor het PR geconcludeerd dat het geen belemmering vormt voor ruimtelijke ontwikkelingen. De berekeningen leiden niet tot een contour voor de grenswaarde van 1.0 10-6 /jr zodat er zich geen bebouwing bevindt binnen deze grenswaarde.
Voor het GR worden grote verschillen geconstateerd naar gelang de omstandigheden waaronder het vervoer plaatsvindt. Relevant zijn de situaties dat het transport in bonte- of bloktreinen plaatsvindt, de toename van nieuwbouwplannen in het gebied en de prognoses en marktverkenningen vanuit de vervoerder. Voor het directe invloedsgebied nabij het spoor, waar van een grote dichtheid in bebouwing sprake is, is het GR, uitgaande van vervoer in bonte treinen en de meest recente marktverkenningen tot 2020, ruim boven de orientatiewaarde.
Uit een berekening blijkt dat de bijdrage van het onderhavige project op het GR nagenoeg nihil is ("Invloed plan Kavel 17 op groepsrisico baanvlak Breukelen - Duivendrecht", AVIV, projectnummer 071197, 12 augustus 2009).
Kavel 17 bevindt zich op bijna 330 meter van de westelijke zijde van het spoor. Op die afstand loopt het project dermate gering risico ten gevolge van het vervoer per spoor, dat de ontwikkeling op deze locatie verantwoord is.