Plan: | Osdorperweg e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.Q0906BPSTD-VG02 |
Op 1 november 2002 heeft het kabinet de nieuwe milieu- en veiligheidsregels voor het vijfbanenstelsel op Schiphol vastgesteld. De regels zijn opgenomen in het Luchthavenindelingbesluit (LIB)(gewijzigd op 23 augustus 2004), waarin beperkingen worden gesteld aan het ruimtegebruik rond de luchthaven en het luchthavenverkeerbesluit (LVB), dat is gericht op de beheersing van de belasting van het milieu door het luchtverkeer. De nieuwe regels zijn op 20 februari 2003 in werking getreden, op het moment dat Schiphol de vijfde baan (Polderbaan) in gebruik had genomen. Deze regels moeten door gemeenten in acht worden genomen bij bestemmingsplannen en bij bouw- of aanlegvergunningen.
In het Luchthavenindelingbesluit zijn twee gebieden vastgesteld: het luchthavengebied en het beperkingengebied. Amsterdam valt deels binnen het beperkingengebied. Binnen het beperkingengebied worden weer verschillende deelgebieden onderscheiden met specifieke regels. Delen van Amsterdam vallen binnen de zone waarvoor beperkingen gelden ten aanzien van geluid (voorheen vrijwaringszone), bouwhoogte en vogelaantrekkende bestemmingen.
Wat betreft geluid geldt dat binnen de desbetreffende zone geen nieuwe woningen, woonwagens, woonboten, scholen en gezondheidszorggebouwen zijn toegestaan. Amsterdam valt buiten de gebiedsdelen waar beperkingen gelden ten aanzien van veiligheid. In de gebiedsdelen waar hoogtebeperkingen gelden mogen geen objecten worden opgericht of geplaatst die hoger zijn dan de maximale waarden die in de verschillende deelgebieden van kracht zijn.
Het Luchthavenindelingbesluit (2002) bevat een beperkingengebied waarin hoogtebeperkingen zijn vastgelegd. In beginsel mogen geen objecten worden opgericht of geplaatst die hoger zijn dan de in bijlage 4 bij het besluit aangegeven maximale hoogte.
Het plangebied voor de Osdorperweg e.o. valt nagenoeg geheel onder de werking van het Luchthavenindelingbesluit (beperkingengebied Schiphol). Daaruit vloeien een aantal beperkingen voort. Zo mag in dit gebied volgens het Luchthavenindelingbesluit niet hoger worden gebouwd dan 45 meter. Aangezien aan de geprojecteerde bebouwing in het bestemmingsplan een aanzienlijk lagere maximumbouwhoogte is toegekend, is de conclusie dat het bestemmingsplan op dit punt in overeenstemming is met het Luchthavenindelingbesluit.
Maar het huidige Luchthavenindelingbesluit brengt ook andere beperkingen mee. Zo zijn in het plangebied van de Osdorperweg e.o.:
In het bestemmingsplan is daar rekening mee gehouden door geen nieuwe scholen of ziekenhuizen mogelijk te maken. Daartoe zijn deze functies in de maatschappelijke bestemming uitgesloten.
Ten aanzien van de vogelaantrekkende werking kan worden opgemerkt dat het bestemmingsplan geen functies toelaat waardoor de vogelaantrekkende werking op ongeoorloofde wijze toeneemt.
De toekomstige toevoeging van moerasgebied nabij de Westrandweg bedraagt minder dan 3 hectare.
Er vindt verder geen toevoeging plaats van oppervlaktewater, natuurreservaten, vogelreservaten en viskwekerijen met extra-murale bassins. Deze functies zijn namelijk niet inpasbaar binnen de nieuwe ontwikkelingen in het bestemmingsplan (extensieve recreatie en stadslandbouw).
Ook in het kader van de stadslandbouw is de vestiging van woonfuncties uitgesloten, net als de vestiging van gebouwen voor onderwijs of gebouwen voor gezondheidszorg. Dat betekent dat een zorgboerderij niet kan in de vorm van zorgcliënten die daar ook wonen. Dagbehandeling in de vorm van dierenverzorging of natuurbeheer is wel mogelijk.
Jeugd-, kinder- en naschoolse opvang is geen onderwijs en dus toelaatbaar.
Verder zijn de woningaantallen die volgens het vorige bestemmingsplan toelaatbaar waren, in dit bestemmingsplan overgenomen. Vergeleken met het geldende bestemmingsplan zijn er geen nieuwe woonfuncties toegevoegd. Omdat in dit nieuwe bestemmingsplan voor elke woning een bouwvlak is aangewezen (in het vorige bestemmingsplan waren alleen bestemmingsvlakken met woningaantallen aangegeven) volgt hier een verantwoording voor de bestaande woningen die elders op het perceel een bouwvlak toegewezen hebben gekregen.
Zo is tussen Raasdorperweg 30 en 38 een bouwvlak toegewezen voor de afgebrande woning op nummer 34. Deze woning was al in het geldende bestemmingsplan opgenomen maar is recent afgebrand. De woning wordt herbouwd.
Naast Lutkemeerweg 50 is een bouwvlak toegewezen. In het geldende plan hebben de bestaande woningen op het perceel van Lutkemeerweg 50 de bestemming "Wonen en agrarische bedrijven" gekregen met 3 woningen (inclusief nummer 50). Maar op het voor wonen en agrarische bedrijven bestemde perceel was alleen de woning op nummer 50 gesitueerd en een aantal agrarische bedrijfsgebouwen. Per abuis waren de tweede en derde woning niet in het bestemmingsvlak opgenomen maar in de bestemming Agrarisch gebied met natuur- en landschapswaarden terecht gekomen (weiland). De tweede woning zit in de bebouwing naast de bedrijfsloods en de derde woning in de bebouwing (caravan) achter de bedrijfsloods. In het onderhavige bestemmingsplan is deze omissie hersteld. De bestaande tweede en derde woning hebben een woonbestemming gekregen. Het bouwvlak voor de derde woning is echter niet op de bestaande bebouwing (caravan) achter de bedrijfsloods gelegd, maar aan de weg gesitueerd. Het stadsdeel heeft deze gronden in eigendom. De huidige bewoner van de caravan kan deze gronden alleen aankopen voor woningbouw als hij de caravan verwijderd en de bijbehorende bebouwing sloopt. Daarmee is verzekerd dat er geen woning wordt toegevoegd terwijl de caravan/bebouwing blijft staan.
Verder is ook in het weiland achter het perceel Lutkemeerweg 74 een caravan/bebouwing aanwezig die al jaren wordt bewoond. In het geldende bestemmingsplan zijn op het perceel Lutkemeerweg 74 en 76 echter maximaal 2 woningen toelaatbaar.
Ter plaatse van de woning voormalige Osdorperweg 703B is de grond sterk vervuild. Hier is een nieuwe woning, zonder bodemsanering, niet toelaatbaar. Vooralsnog zijn er geen saneringsplannen. In het geldende bestemmingsplan had deze woning de bestemming "Wonen en bedrijven". De woning is inmiddels gesloopt. De bewoonster is verhuisd naar de woning naast Osdorperweg 737 (geldende bestemmingsplan Wonen en agrarisch met 2 woningen). Voor de verwijderde woning Osdorperweg 703B is in het nieuwe bestemmingsplan geen nieuwe woonbestemming opgenomen.