Plan: | Osdorperweg e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.Q0906BPSTD-VG02 |
In het plangebied komen een aantal bedrijven voor die al jaren op hun huidige locatie aan de Osdorperweg zijn gevestigd en die hun bedrijfsperceel in de loop van de jaren steeds verder hebben uitgebreid ten koste van het open veenweidegebied. Daar is in het verleden niet altijd even adequaat tegen opgetreden waardoor het in sommige gevallen niet meer mogelijk is om deze situatie weer ongedaan te maken. Hierna zijn een aantal bedrijfspercelen opgenomen waarbij deze problematiek speelt en waarvoor naar een structurele oplossing is gezocht. Op basis van de handhavingsdossiers is bekeken welk strijdige gebruik (en bebouwing) in rechte nog ongedaan zou kunnen worden gemaakt. Naar aanleiding daarvan zijn bestemmingsvlakken en bouwvlakken toegekend.
Om in deze situaties ook voor een structurele oplossing te kunnen zorgen is het de bedoeling om de toegekende bedrijfspercelen fysiek van het veenweidegebied af te schermen door gelijk achter deze percelen een watergang te graven en een waterscheiding op te werpen.
Osdorperweg 580-592 (Bouwbedrijf Rutte)
Op dit moment steekt het gebruik op deze percelen ten behoeve van de niet-agrarische (bedrijfs)activiteiten circa 585 meter de polder in (gemeten vanuit de Osdorperweg). De bestaande bebouwing steekt ongeveer 245 meter de polder in.
In het geldende bestemmingsplan steken de voor Wonen en Bedrijf aangewezen gronden ongeveer 235 meter de polder in (gemeten vanuit de Osdorperweg). De gronden daarachter hebben de bestemming Agrarisch gebied met natuur- en landschappelijke waarden (Anl). Dat betekent dat het gebruik over een lengte van 350 meter niet past in de geldende agrarische bestemming.
In april 2003 is daartoe een handhavingsprocedure gestart door het dagelijks bestuur van Osdorp (Besluit 29 april 2003, reg.nr. 865 SDO 03). Daarbij werd geconstateerd dat Rutte voor een deel van het niet-agrarische gebruik een beroep kan doen op het overgangsrecht. Bovendien staken delen van het overgangsrechtelijke gebruik nog verder de polder in dan delen van het strijdige gebruik. Ook bij het volledig uitprocederen van de handhavingszaak zou er derhalve nog steeds niet-agrarisch gebruik moeten worden toegestaan ver in de polder en zonder aansluiting op het bedrijfsperceel. Naar aanleiding daarvan heeft intensief overleg met Rutte plaatsgevonden en is tussen stadsdeel Osdorp en Rutte B.V. overeenstemming bereikt over een uitruil van strijdig gebruik tegen overgangsrechtelijk gebruik.
In 2004 werd tussen het dagelijks bestuur en Rutte B.V. overeenstemming bereikt over de volgende regeling. De achterste grens van het bedrijfsperceel van Rutte zou komen te liggen op 132 meter uit de achtergevel van de achterste loods op het terrein, gezien vanaf de Osdorperweg. Met de achterste loods wordt bedoeld de loods die vergund is bij besluit van 8 juli 1986 (registratienummer: 1/5402 BWT 1984, dossier 47551).
Het gehele terrein achter genoemde grens zou weer teruggebracht worden in de oorspronkelijke staat (ophoging afgraven tot het niveau van het omliggende weiland en aanbrengen van nieuwe laag aarde). Het bedrijfsperceel zou fysiek van de polder worden afgescheiden door een nieuw te graven watergang. Verder zijn daarbij duidelijke afspraken gemaakt over de uitvoering van deze uitruil en de opslag op het bedrijfsperceel.
Op basis van deze overeenstemming is in 2004 een vrijstelling ex artikel 19 WRO aangevraagd door Rutte B.V. voor het gebruik tot circa 360 meter uit het hart van de Osdorperweg. Het dagelijks bestuur heeft op 2 juni 2004 een verklaring van geen bezwaar voor deze vrijstelling aangevraagd. Daarop is nog steeds geen beslissing ontvangen.
In dit bestemmingsplan is de beoogde vrijstellingsregeling overgenomen. Voor een nadere motivering daarvan zij verwezen naar het verzoek om een verklaring van geen bezwaar d.d. 2 juni 2004.
Osdorperweg 530 (Kamsteeg)
Op dit moment steekt het gebruik op deze percelen ten behoeve van de niet-agrarische (bedrijfs)activiteiten circa 320 meter de polder in (gemeten vanuit de Osdorperweg). De bestaande bebouwing steekt ongeveer 210 meter de polder in.
In het geldende bestemmingsplan steken de voor Wonen en Bedrijf aangewezen gronden ongeveer 100 meter de polder in (gemeten vanuit de Osdorperweg). De gronden daarachter hebben de bestemming Agrarisch gebied met natuur- en landschappelijke waarden (Anl). Dat betekent dat het gebruik over een lengte van 220 meter niet past in de geldende agrarische bestemming.
In juni 2003 is daartegen een handhavingsprocedure gestart die slechts ten dele succesvol is verlopen. Daarom heeft in het kader van dit bestemmingsplan overleg plaatsgevonden. Op basis daarvan is een bestemmingsvlak toegekend dat circa 275 meter de polder in steekt. De hoeveelheid bebouwing binnen dit bestemmingsvlak is echter beperkt. Bebouwing is volgens de planregels alleen binnen de bouwvlakken toegestaan. De bouwvlakken zijn alleen toegewezen aan loodsen die zijn gebouwd op voor WB aangewezen gronden. De loodsen die zijn gebouwd op de voor Anl aangewezen gronden hebben geen bouwvlak gekregen. Verder is de opslag op het terrein beperkt tot maximaal 5.200 m³.
Osdorperweg 577 (W. Schelling/Manege)
Op deze locatie is al een groot aantal jaren een manege gevestigd. In het geldende bestemmingsplan hebben deze gronden deels de bestemming Agrarisch gebied met tuinbouw (kassen). Na beëindiging van het tuinbouwbedrijf ter plaatse hebben de kassen een aantal jaren leeggestaan. De vestiging van een nieuw tuinbouwbedrijf ter plaatse is niet reëel gebleken. Vervolgens zijn de bestaande kassen omgebouwd tot paardenstallen en andere manegeruimten. Hiervoor geldt dat de manege in het nieuwe bestemmingsplan kan worden ingepast. De omvorming van kassen naar stalruimte en andere manegegebouwen is niet ten koste van landschap, natuur en cultuurhistorie gegaan. In de gemengde omgeving van de Osdorperweg is deze stadsrandactiviteit goed inpasbaar. Op het terrein is voldoende parkeergelegenheid beschikbaar en de verkeersontsluiting over de Osdorperweg is voldoende.
Een en ander sluit ook aan bij de uitgangspunten van het 'PvE Tuinen van West' voor extensieve recreatie.
Gebruik kassen voor stalling
Het bestaande kassengebied aan weerszijden van de Raasdorperweg en ook de bestaande kassen achter de Osdorperweg 505-577 hebben de bestemming 'Agrarisch' gekregen. Bij een inventarisatie in de zomer van 2009 is gebleken dat van de 16 hectare kassen circa 5 hectare in gebruik is voor de stalling van auto's, boten, caravans en/of andere voertuigen. De overige 11 hectare is nog agrarisch in gebruik. In het verleden is gebleken dat het weer ongedaan maken van stallingsactiviteiten erg lastig is. Omdat het gebruik in de kassen plaatsvindt en er geen gerichte controles hebben plaatsgevonden is de start van het strijdige gebruik voor stalling nauwelijks te achterhalen. Dat maakt dat optreden lastig is en dat ook na een langdurig handhavingstraject nauwelijks succes is te halen. In overleg met de centrale stad is daarom besloten uitsluitend de bestaande stallingsactiviteiten toe te staan en nieuwe stallingsactiviteiten uit te sluiten.
Daar waar stalling van auto's, boten, caravans en/of andere voertuigen in de kassen is toegestaan is gebruik gemaakt van een maatbestemming waarbij de betreffende bedrijfsactiviteit specifiek wordt aangeduid. Uitbreiding of nieuwvestiging is niet mogelijk. Ook uitbreiding van kassen voor glastuinbouw is niet mogelijk voor de bedrijven die een deel van de kassen in gebruik hebben voor stallingsactiviteiten. In dat geval dient voor de gewenste uitbreiding van de glastuinbouwactiviteiten eerst de bestaande stallingsruimte te worden aangewend. Uitbreiding van kassen is met andere woorden uitsluitend mogelijk voor de bestaande glastuinbouwbedrijven die hun gehele areaal kassen gebruiken voor glastuinbouw.
Voor de handhaving van toekomstig strijdig gebruik wordt het bestemmingsplan het ijkpunt. Stallingsactiviteiten die niet op de kaart staan zijn in strijd met het bestemmingsplan en na de inwerking treding daarvan ontstaan. Tegen nieuwe gevallen van stalling zal handhavend worden opgetreden (zie hierover ook hoofdstuk 11).