direct naar inhoud van 5.2 Autoverkeer
Plan: Bestemmingsplan Hamerstraatgebied
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0363.N1002BPSTD-OH01

5.2 Autoverkeer

Het Hamerstraatgebied is alleen vanuit de Meeuwenlaan benaderbaar met de auto. Dit gegeven biedt een natuurlijke uitgangssituatie voor een autoluw gebied, zonder doorgaand gemotoriseerd verkeer.

Ten gevolge van de nieuwe ontwikkelingen in het plangebied neemt het druk om de bereikbaarheid van het plangebied toe. Om de effecten hiervan in beeld te brengen heeft de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV) een onderzoek uitgevoerd. De resultaten van dit onderzoek zijn opgenomen in het rapport van 19 mei 2011 met rapportnummer 110065 (zie bijlage 4).

In het onderzoek zijn voor verschillende zichtjaren verkeersprognoses gemaakt zowel voor de autonome situatie (de situatie zonder planvorming in het Hamerstraatgebied) als de plansituatie. Bij plansituatie worden de effecten onderzocht van hetgeen dit bestemmingsplan mogelijk maakt: intensiever gebruik door nieuwe functies, zoals kantoorachtigen en voorzieningen.

Uit het onderzoek blijkt dat de huidige infrastructuur voldoende is om toekomstige verkeersproductie af te kunnen wikkelen binnen het plangebied. In de directe omgeving kan echter congestie ontstaan als gevolg van de ontwikkelingen in het Hamerstraatgebied.

De potentiƫle knelpunten zijn nader onderzocht in de "Verkenning verkeerskundige gevolgen ontwikkeling Hamerstraatgebied", die de Dienst Ruimtelijke Ordening heeft opgesteld op 9 juni 2011 (zie bijlage 5). Hieruit blijkt dat alleen de kruispunt Meeuwenlaan - Johan van Hasseltweg in de spits kritisch is indien een maximaal programma gerealiseerd wordt ("worst case benadering"). Met een ombouw van de huidige rotonde naar een "gewoon" kruispunt is de capaciteit echter ruim voldoende. De toename van druk bij de rotonde wordt gemonitord en indien de congestie de kritieke punt nadert, wordt de rotonde omgebouwd.