Plan: | Weespertrekvaart West eerste herziening |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.M1814BPGST-VG01 |
Op 29 november 2017 heeft de gemeenteraad van Amsterdam het bestemmingsplan Weespertrekvaart West vastgesteld. De ontwikkeling van dit plangebied wordt mogelijk gemaakt door de bestemming Gemengd - uit te werken.
Na vaststelling van dit bestemmingsplan is gebleken dat binnen de bestemming Gemengd - uit te werken horeca categorie van 4 (restaurant) niet is opgenomen. Het gevolg hiervan is dat binnen het uitwerkingsplan horeca van categorie 4 niet is toegestaan, terwijl wel was beoogd om horeca categorie 4 binnen de uit te werken bestemming toe te staan. Om deze omissie die gekwalificeerd kan worden als een kennelijke verschrijving te herstellen, is het noodzakelijk om een herstelbesluit te nemen in de vorm van een eerste herziening van het bestemmingsplan Weespertrekvaart West.
Deze herziening heeft uitsluitend betrekking op het herstellen van deze kennelijke verschrijving en berust dus niet op een inhoudelijke dan wel gewijzigde beleidsafweging of -keuze. In het voorliggende bestemmingsplan wordt uitsluitend horeca categorie 4 toegevoegd aan artikel 5.1 van de regels van het bestemmingsplan Weespertrekvaart West. Voor het overige wordt met de voorliggende herziening niets gewijzigd ten opzichte van het bestemmingsplan Weespertrekvaart West.
De begrenzing van het bestemmingsplan 'Weespertrekvaart West eerste herziening' is gelijk aan de begrenzing van het bestemmingsplan Weespetrekvaart West.
Op de navolgende afbeelding is de begrenzing aangegeven.
De herziening van het bestemmingsplan Weespertrekvaart West is uitsluitend gericht op herstellen van een "kennelijke verschrijving" die na het vaststellen van het bestemmingsplan Weespertrekvaart West is geconstateerd. Met deze herziening wordt deze omissie hersteld.
Ter plaatse geldt het bestemmingsplan Weespertrekvaart West dat op 29 november 2017 door de gemeenteraad is vastgesteld.
De eerste herziening van het bestemmingsplan Weespertrekvaart West heeft betrekking op het herstellen van een kennelijke verschrijving en berust dus niet op een inhoudelijke dan wel gewijzigde beleidsafweging of -keuze. Om deze reden heeft deze herziening geen ruimtelijke of milieuhygienische gevolgen.
De eerste herziening wijzigt het bestemmingsplan Weespertrekvaart West uitsluitend door horeca categorie 4 in de uitwerkingsregels aan artikel 5.1 toe te voegen. Of horeca categorie 4 ook wordt toegestaan in het uitwerkingsplan is in het geldende bestemmingsplan gekoppeld aan een behoefteonderzoek (artikel 5.2.2 onderdeel g). Dit wordt met het voorliggende bestemmingsplan niet gewijzigd. De juridisch planologische verantwoording bij de vaststelling van het bestemmingsplan Weespertrekvaart West is dan ook nog steeds toereikend. Om die reden wordt voor het beleidskader, het ruimtelijke kader en de beoordeling van de omgevingsaspecten verwezen naar de toelichting behorende bij het bestemmingsplan Weespertrekvaart West.
Bij het opstellen van het huidige bestemmingsplan is uitgegaan van de eisen die de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en Besluit ruimtelijke ordening (Bro) aan bestemmingsplannen stellen. De Wro en Bro leggen onder meer verplichtingen op ten aanzien van de opzet en de presentatie van bestemmingsplannen. Hieruit vloeit onder andere voort, dat bestemmingsplannen uitwisselbaar moeten zijn. De Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012) is op het voorliggende plan toegepast, om aan genoemde wettelijke verplichting te voldoen. Ook een aantal algemene bepalingen welke in hoofdstuk 3 en 4 van de regels is opgenomen (bijvoorbeeld de Overgangsregels), zijn voorgeschreven in het Besluit ruimtelijke ordening.
Het (juridische deel van het) bestemmingsplan bestaat uit de verbeelding en de regels (planregels), vergezeld van een toelichting. De verbeelding visualiseert de bestemmingen. De verbeelding vormt samen met de regels het voor de burgers bindende deel van het bestemmingsplan. De regels bevatten het juridisch instrumentarium voor het regelen van het gebruik van de gronden, bepalingen omtrent de toegelaten bebouwing, regelingen betreffende het gebruik van aanwezige en/of op te richten bouwwerken.
De toelichting heeft geen bindende werking; de toelichting maakt juridisch ook geen onderdeel uit van het bestemmingsplan, maar heeft wel een belangrijke functie bij de weergave en onderbouwing van het plan en ook bij de uitleg van de bestemmingen en overige regels. In de toelichting wordt ook een relatie met het relevante beleid gelegd en een gebiedsbeschrijving gegeven. Op basis van het beleid en de gebiedsbeschrijving zijn vervolgens de uitgangspunten voor het bestemmingsplan geformuleerd.
Voor de artikelsgewijze toelichting wordt verwezen naar de toelichting behorende bij het bestemmingsplan Weespertrekvaart West.
In aanvulling op het bestemmingsplan Weespertrekvaart West is in artikel 5 Gemengd - uit te werken "horeca van categorie 4" toegevoegd. Hierdoor is het mogelijk om in het uitwerkingsplan een restaurant toe te staan.
Voor de onderbouwing van de economische uitvoerbaarheid wordt verwezen naar de toelichting bij het bestemmingsplan Weespertrekvaart West.
Deze herziening heeft uitsluitend betrekking op het herstellen van een omissie in het bestemmingsplan Weespertrekvaart West. Deze herziening wijzigt het bestemmingsplan Weespertrekvaart West uitsluitend door horeca categorie 4 in de uitwerkingsregels aan artikel 5.1 toe te voegen. Er is geen aanleiding voor het voeren van een overleg ex artikel 3.1.1. van het Bro.
Normaliter wordt voorafgaand aan het vaststellen van een bestemmingsplan eerst een ontwerpbestemmingsplan vrijgegeven voor terinzagelegging waarbij een ieder in de gelegenheid wordt gesteld om een zienswijze in te dienen. Het voorliggende bestemmingsplan is gelijk aan het ontwerpbestemmingsplan Weespertrekvaart West. Bij de terinzagelegging van het ontwerpbestemmingsplan Weespertrekvaart West zijn geen zienswijzen met betrekking tot horeca categorie 4 naar voren gebracht. Dit betekent dat een ieder in de gelegenheid is gesteld om hiertegen zienswijzen naar voren te brengen, maar daarvan met betrekking tot dit onderdeel geen gebruik van is gemaakt. Deze herziening heeft uitsluitend betrekking op het herstellen van een omissie. Omdat het hier gaat om het herstellen van een omissie die gering van aard is en waarbij het aantoonbaar is dat deze aanpassing was beoogd om op te nemen in het vastgestelde bestemmingsplan Weespertrekvaart West kan onder deze omstandigheden worden afgezien van de terinzagelegging van een ontwerpbestemmingsplan en de herziening van het bestemmingsplan direct worden vastgesteld.