Plan: | Westelijke binnenstad |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.A1102BPSTD-VG01 |
In en om het plangebied ligt een aantal wegen die op grond van de Wet geluidhinder een zone hebben. Het gaat om de Rozengracht, Westermarkt, Raadhuisstraat, Marnixstraat, een gedeelte van de Elandsgracht, Marnixplein en de Nassaukade. Ook wegen waar een tram rijdt hebben een zone, omdat de tram geen snelheidsbeperking kent. Voor de overige wegen geldt een snelheidsbeperking van 30 km/uur. Wegen met een dergelijke verkeerssnelheid hebben volgens de Wet geluidhinder geen zone. Als een bestemmingsplan nieuwe geluidgevoelige bestemmingen, zoals wonen, in een zone van een weg mogelijk maakt is toetsing aan de geluidsnormen van de Wet geluidhinder noodzakelijk.
De normstelling in de Wet geluidhinder bestaat uit een voorkeursgrenswaarde en een maximale toelaatbare geluidswaarde. Voor wegverkeerslawaai zijn deze 48 respectievelijk 63 dB. Voor railverkeerslawaai zijn deze waarden 55 respectievelijk 68 dB. Voor industrielawaai zijn deze 50 dB(A) respectievelijk 55 dB(A). Als de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden en geluidsreducerende maatregelen redelijkerwijs niet of onvoldoende mogelijk zijn, kan het dagelijks bestuur van het stadsdeel hogere grenswaarden vaststellen. In het Bouwbesluit is opgenomen dat nieuwe woningen moeten worden geïsoleerd tot een binnenwaarde van 33 dB.
De bebouwing in het plangebied heeft diverse bestemmingen waarbinnen het mogelijk is nieuwe woningen te realiseren. Ten behoeve van de nieuwe woningen is akoestisch onderzoek verricht (“Akoestisch onderzoek Westelijke binnenstad”, Tauw, 24 juli 2012) Hiertoe is eerst een inventarisatie gemaakt van:
Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat langs de Marnixstraat, Marnixplein, Rozengracht, Westermarkt en Raadhuisstraat niet alleen de voorkeurswaarde, maar ook de maximaal toelaatbare geluidswaarde wordt overschreden. Om in deze panden woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen te kunnen realiseren is het maken van een dove gevel voorwaarde. Dit kan alleen als de woningen ook kunnen beschikken over een zogenaamde 'stille zijde': een zijde van het gebouw waar de geluidsbelasting lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Dit is in het bestemmingsplan in de planregels opgenomen. In een gesloten bouwblok, waar de meeste panden onderdeel van zijn, behoort een stille zijde vrijwel altijd tot de mogelijkheden.
Het akoestisch onderzoek toont aan dat in de volgende straten de geluidsbelasting op de gevels tussen de voorkeursgrenswaarde en de maximaal toelaatbare waarde uitkomt: Marnixkade, Groenmarktkade, Leidsekade, Lijnbaansgracht (tussen Bloemgracht en Leidsegracht, inclusief delen van zijstraten), zijstraten van de Rozengracht, delen van grachten haaks op de Raadhuisstraat. Om in deze straten nieuwe woningen te kunnen realiseren moeten hogere grenswaarden worden vastgesteld. Het gaat in deze straten in totaal om ongeveer 200 panden waarin mogelijk nieuwe woningen gerealiseerd kunnen worden.
Daarnaast bevindt een klein deel van het plangebied zich binnen de geluidzone van het spoortraject Amsterdam Centraal - Sloterdijk. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde alleen aan de noordoost- en noordwestzijde van het plangebied (Marnixkade) wordt overschreden. Nieuwe woningen worden hier niet mogelijk gemaakt zodat het vaststellen van hogere waarden niet nodig is.
De geluidzone van het industrieterrein Westpoort overlapt alleen het noord-oostelijke puntje van het plangebied. De geluidbelasting vanwege het industrieterrein mag buiten deze zone niet meer dan 50 db(A) bedragen. Uit het akoestisch onderzoek is op te maken dat de voorkeursgrenswaarde van 50 db(A) niet wordt overschreden.