Plan: | Herbestemmen Raambordelen Binnenstad |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.A1003BPSTD-OH01 |
De bebouwing in het plangebied heeft de bestemming: 'Gemengd'. Met het bestemmingsplan wordt het in de panden mogelijk gemaakt nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen te realiseren, zoals woningen. Eén van de panden is Nieuwezijds Voorburgwal 28-30/Spuistraat 3G-H.
De Spuistraat is onderdeel van de stadshartlus/hoofdnet auto. Ten behoeve van de nieuwe geluidgevoelige functie die in het desbetrefende pand mogelijk wordt gemaakt, is een akoestisch onderzoek verricht naar de geluidsbelasting ten gevolge van wegverkeerslawaai. Mede vanwege de tram op de Nieuwezijds Voorburgwal is ook deze straat meegenomen in het onderzoek.
Het akoestisch onderzoek toont aan, dat de geluidsbelasting op de gevel van de bebouwing aan de Nieuwezijds Voorburgwal 67 dB bedraagt en aan de kant van de Spuistraat 58 dB.
Nu de geluidsbelasting aan de zijde van de Nieuwezijds Voorburgwal de maximaal toelaatbare geluidsbelasting overschrijdt, betekent dit dat woningbouw daar alleen mogelijk is indien de woningen worden voorzien van een dove gevel. Dit betekent tevens dat de woningen over een geluidsluwe gevel of een geluidsluw geveldeel moeten beschikken.
Voor de kant van de Spuistraat moet een hogere waardenprocedure worden gevoerd, indien aan die zijde van de bebouwing woningen zouden worden gerealiseerd.
De geluidsbelasting is daar immers hoger dan de voorkeursgrenswaarde (48 dB), maar lager dan de maximaal toelaatbare geluidsbelasting.
De andere panden uit het plangebied zijn gelegen aan voetgangersgebieden (zonder autoverkeer) of aan straten met een maximumsnelheid van 30 km/uur. Volgens de Wet geluidhinder is voor deze straten geen akoestisch onderzoek nodig.
Het akoestisch onderzoek is als bijlage bij deze toelichting gevoegd.