Plan: | Oostelijke binnenstad |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0363.A0902BPSTD-OH01 |
Omdat het water bijdraagt aan het typisch Amsterdamse karakter van het plangebied dient de waterstructuur beschermd te worden. Privatisering van het water en de walkant dient te worden vermeden om dit karakter niet aan te tasten. Dempingen en het bouwen van steigers is daarom niet toegestaan.
In januari 2006 is de "Visie op het water van de Amsterdamse binnenstad" door de stadsdeelraad vastgesteld. Daarin staan de globale plannen van het stadsdeel met betrekking tot ligplaatsen en steigers. In januari 2008 heeft het dagelijks bestuur van het stadsdeel Centrum een plan voor op- en afstapvoorzieningen voor de Amsterdamse binnenstad vastgesteld, waarin een lijst met wenselijke locaties voor steigers is opgenomen om het bedrijfsmatig goederen- en personenvervoer over water te bevorderen.
In afwachting van de vertaling van de visie naar een bestemmingsplan water is in dit bestemmingsplan de huidige situatie ten aanzien van het watergebruik, waaronder de steigers en ligplaatsen voor woonboten, opgenomen.
Een uitzondering op het vastleggen van de bestaande situatie is gemaakt voor de woonboten, die (nog) liggen in het Entrepotdok aan de kant van Artis. Deze woonboten zijn niet opgenomen in het bestemmingsplan, aangezien deze woonboten verplaatst zullen worden vanwege de uitbreiding van Artis tot aan het water van het Entrepotdok. In verband hiermee heeft in de 1e herziening van het bestemmingsplan Plantagebuurt en Muiderpoortbuurt e.o., dat op 29 juni 1994 door de Gemeenteraad van Amsterdam is vastgesteld, de strook water grenzend aan Artis de bestemming water gekregen, zonder de aanduiding woonboten toegestaan. Deze bestemming is ook in het onderhavige bestemmingsplan vastgelegd.
Op de topografische ondergrond van dit bestemmingsplan zijn de boten in het Entrepotdok aan de kant van Artis nog zichtbaar. Deze ligplaatsen zijn echter niet als zodanig bestemd. De topografische ondergrond van bestemmingsplannen wordt regelmatig geactualiseerd in tegenstelling tot bestemmingsplannen die om de tien jaar geactualiseerd dienen te worden. Na het verplaatsen van de betreffende woonboten wordt de topografische ondergrond aangepast zodat de feitelijke situatie overeenkomt met het bestemmingsplan. Voor de verplaatsing van de woonboten bij Artis zijn in het plangebied aan de Nieuwe Vaart zes nieuwe ligplaatsen opgenomen.
De primaire waterkering langs de Hoogte Kadijk en de secundaire directe waterkering langs de Overhaalsgang zijn op de verbeelding aangegeven. De secundaire indirecte waterkering (boezemcompartimentering) langs de Singelgracht is ook op de verbeelding aangegeven. Uitgangspunt is dat de waterkerende functie niet mag worden verminderd of tenietgedaan (zie ook hoofdstuk 8). De in het gebied aanwezige sluizen zijn als sluis op de verbeelding aangegeven.
Vrijwel het gehele plangebied valt binnen het “Gevoelig watergebied gemaal Zeeburg”. Alleen de Nieuwe Vaart tussen de Overhaalsgang en de Nieuwe Herengracht valt erbuiten. Het beleid van Waternet is erop gericht om dit “gevoelig gebied” vrij te houden van obstakels zodat de doorstroming bij grote wateroverlast optimaal is. In het kader van de aanwijzing “gevoelig watergebied gemaal Zeeburg” mag de waterdoorstroming niet verslechteren in geval van verplaatsen van de woonboten.
De paarsgekleurde wateren hebben een zeer belangrijke afvoerfunctie in tijden van veel waterbezwaar (hevige en/of langdurige neerslag). Op dat moment moet er via Amsterdam en gemaal Zeeburg zoveel mogelijk water in zo kort mogelijke tijd uit de achterliggende Amstelland-boezem richting het IJmeer kunnen worden weggemalen. Het westelijk deel van de Nieuwe Vaart is het deel dat grenst aan de Wittenburgergracht tot aan het sluizencomplex. De ligging van de wateren is aangegeven op de Keurkaart hieronder.
Uitsnede van de Keurkaart AGV 2006 Regio Amsterdam