Plan: | Doelenveld Carré |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0361.BP00022-0305 |
Verkeer
In de toekomst zal de parkeerfunctie op het Doelenveld verdwijnen, waardoor ook de Ramen en de Veerstraat autoluw kunnen worden. De Ramen zal nog wel als voornaamste aanvoerroute voor expeditie (laden en lossen) gehandhaafd blijven. Autoverkeer is verder toegestaan op de Gedempte Nieuwesloot en de Koningsweg. De voornaamste fietsroute loopt ook over de Gedempte Nieuwesloot, waarmee deze straat de belangrijkste ontsluitingsweg vormt. Vanuit de Ramen is het mogelijk om het Doelenveld met de auto te bereiken. De overige ontsluitingswegen in dit gedeelte van de binnenstad maken deel uit van het voetgangersgebied.
Parkeren
Voor de binnenstad worden voor collectieve voorzieningen als een museum de parkeervoorzieningen collectief opgelost in gemeentelijke parkeervoorzieningen. De bibliotheek, het stedelijk museum zijn voorbeelden uit het verleden, waarbij deze constructie is toegepast. Ook voor YXIE en de andere ontwikkelingen in het plangebied zal dit het geval zijn.
In het noordwestelijke deel van de binnenstad zijn nu ruim 800 parkeerplaatsen (inclusief garages). Een onderdeel bij het upgraden van de gehele binnenstad is het parkeervrij maken van een aantal pleinen, waaronder de aanwezige 89 parkeerplaatsen op het Doelenveld. Door de bouw van de parkeervoorzieningen in, of in de directe nabijheid van het centrum (de brandweerkazerne en Schelphoekgarage) voor bezoekers en het vergunningensysteem voor bewoners is ruimschoots voorzien in compensatie van de wegvallende parkeerplaatsen op het Doelenveld.
Voor bewoners van de binnenstad is voldoende ruimte in de parkeergarages in het centrumgebied. Voor bezoekers van het centrum zijn en worden voldoende parkeervoorzieningen gecreëerd op loopafstand. Totdat de Schelphoekgarage gereed is, is voorzien in een tijdelijk parkeerterrein in Overstad.