Plan: | Vreeswijk - Noord |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0356.BPVN2010001-OH01 |
Het voorontwerp van het bestemmingsplan Vreeswijk - Noord is, conform artikel 3.1.1. van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro), voorgelegd aan de betreffende instanties. Daarnaast is, overeenkomstig artikel 1.3.1., tweede lid van het Bro, het voorontwerp-bestemmingsplan ter inzage gelegd van 9 februari 2012 tot en met 23 februari 2012. Gedurende deze periode is de mogelijkheid geboden om inspraakreacties in te dienen. De resultaten van beide procedures zijn verwerkt in paragrafen 6.2.1 en 6.2.2.
Na inspraak en vooroverleg zal het plan de procedure van artikel 3.8 en verder van de Wet ruimtelijke ordening doorlopen. De resultaten van deze procedures zullen te zijner tijd in deze toelichting worden vermeld.
geadresseerde instantie |
reactie ja/nee |
reagerende instantie |
volg no |
VROM-Inspectie, Regio Noordwest | nee | ||
Ministerie van Economische Zaken, Regio Noord-West | nee | ||
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) Directie Regionale Zaken West |
nee | ||
Dienst Landelijk Gebied Regio West |
nee | ||
Rijkswaterstaat Utrecht | nee | ||
Commando Diensten Centra Dienst Vastgoed Defensie – Directie West Afdeling Ruimtelijke Ordening en Milieu |
nee | ||
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed | nee | ||
Provincie Utrecht, Afdeling Ruimte | nee | ||
Bestuur Regio Utrecht | nee | ||
Burgemeester en wethouders van de gemeente Houten | nee | ||
Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht | nee | ||
Burgemeester en wethouders van de gemeente Vianen | nee | ||
Burgemeester en wethouders van de gemeente IJsselstein | nee | ||
Recreatieschap Stichtse Groenlanden | nee | ||
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden | ja | Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden | A1 |
KPN Operations Vastnet | nee | ||
KPN BV W& O NO | nee | ||
Vitens | nee | ||
N.V. Nederlandse Gasunie | nee | ||
ProRail B.V. Regio Randstad Noord |
nee | ||
Connexxion Openbaar Vervoer | nee | ||
ENECO Energie Infra Utrecht N.V. | nee | ||
Nuon Power Generation | nee | ||
Tennet TSO B.V. | nee | ||
Kamer van Koophandel Utrecht | ja | Kamer van Koophandel Utrecht | A2 |
Natuur en Milieufederatie Utrecht | nee | ||
IVN, Afdeling Nieuwegein en omstreken | nee | ||
Waternet | nee | ||
Brandweer, afdeling Preventie | nee | ||
VRU | nee | ||
Vogelwacht | nee | ||
Politie Utrecht | nee | ||
Gemeentelijke monumentencommissie | nee | ||
Woningcorporatie | nee | ||
Wijknetwerken Wijkplatform Vreeswijk (Kom Vreeswijk en Vreeswijk-Noord) |
ja | Wijkplatform Vreeswijk (Kom Vreeswijk en Vreeswijk-Noord) | A3 |
De reacties van de instanties die inhoudelijk gereageerd hebben zijn in onderstaande tabel weergegeven, met daarnaast steeds het commentaar van de gemeente:
volg no. |
reactie | beantwoording gemeente |
A1 |
Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
Op de verbeelding zijn de zogenaamde 'overige' waterkeringen niet aangegeven. |
Dit door u aangedragen punt wordt in het plan opgenomen. We hebben de overige waterkeringen op de verbeelding van het ontwerp bestemmingsplan aangegeven. Er wordt een afstand van 12 m aangehouden ten opzichte van de waterlijn. |
A2 | Kamer van Koophandel Midden-Nederland | |
A2.1 | De onderbouwing waarom alleen bedrijven tot categorie 3.1 wordt toegestaan ontbreekt. |
Hogere categorieën hebben wij alleen op specifieke plaatsen toegestaan en verder niet in het ontwerp bestemmingsplan opgenomen. Hiervoor hebben wij de volgende uitleg. In de structuurvisie wordt voor het bedrijventerrein De Wiers Zuid verwacht dat het terrein gezien de ontsluiting en omgevingsinrichting zal transformeren. Zowel in het kader van het ontwikkelthema 'Nieuwegein Leeft' uit de structuurvisie als in de economische visie wordt dan ook voorgesteld om het (verouderde) bedrijventerreinen De Wiers Zuid op termijn te gaan transformeren naar onder andere wonen. Door deze transformatie wordt bijgedragen aan het ontwikkelen van nieuwe woonmilieus en wordt voorzien in woningbehoefte. De beoogde transformatie valt buiten het planhorizon van dit bestemmingsplan. Het college heeft in oktober 2012 besloten geen prioriteit te geven aan deze ontwikkeling. Om voor te sorteren op deze mogelijk toekomstige ontwikkeling wordt voor het bedrijventerrein de toegestane bedrijvigheid 'afgewaardeerd'. Voor het bedrijventerrein De Wiers Zuid wordt uitgegaan van een lokaal verzorgend bedrijventerrein, met uiteenlopende bedrijven (hoogwaardige bedrijven, producerende bedrijven en dergelijke) uit de milieucategorie 1 tot en met 3.2. In het geval van bedrijven uit milieucategorie 4.1 en hoger is veelal al sprake van een industriële activiteiten. Op het bedrijventerrein worden risico-bedrijven eveneens uitgesloten. Voor het bedrijventerrein De Wiers Zuid wordt in het kader van het nieuwe bestemmingsplan uitgegaan van handhaving van de bestaande/toegestane bedrijvigheid en waar mogelijk een aanpassing van de toegestane milieucategorieën. Bestaande bedrijven die niet passen binnen de in paragraaf 2.9.1 beschreven milieuzonering zijn middels een specifieke functie-aanduiding op de verbeelding opgenomen. Dit beleid past in het streekplan 2005 – 2015 van de provincie. In het streekplan zijn rekening houdend met de structuur van de Utrechtse economie en de samenstelling van de Utrechtse beroepsbevolking verschillende vestigingsmilieus benoemd. De vestigingsmilieus onderscheiden zich onder andere in de mate van menging met wonen. Het werkgebied in Vreeswijk Noord is een algemeen bedrijvenmilieu zonder specifieke ontsluiting. Vanwege de ligging van het gebied geschikt voor lichtere bedrijven uit de milieucategorieën 2 en 3 en in specifieke gevallen categorie 4. |
A2.2 | In het zuidelijk deel is de afstand tot de woonbebouwing ruim voldoende om bedrijven tot categorie 3.2 toe te staan. | zie antwoord hierboven (A2.1) |
A2.3 | In het noordelijk deel is de afstand tot omringende bebouwing groot genoeg om bedrijven tot categorie 4.2 toe te staan. | zie antwoord hierboven (A2.1) |
A2.4 | In het zuidelijk deel kunnen bedrijven tot en met categorie 4.2 met een ontheffing worden toegelaten. | zie antwoord hierboven (A2.1) |
A2.5 | Productiegebonden detailhandel en perifere detailhandel kunnen niet worden toegestaan. Dit om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. De clustering van perifere detailhandel in Vreeswijk Noord is niet in detailhandelsvisie opgenomen. Alleen bestaande losse perifere detailhandel kan worden toegestaan. | In het plan hebben wij de clustering van perifere detailhandel niet toegestaan. Detailhandel die in de huidige situatie is toegestaan krijgt ook in dit bestemmingsplan toestemming. Voor de perifere detailhandel geldt de limitatieve lijst van detailhandel in: auto's, motoren, boten, caravans en grove bouwmaterialen, keukens en sanitair, woninginrichtingsartikelen, waaronder meubels, waarvan minimaal 90% gebruikt wordt voor detailhandel in meubels, vloerbedekking, zonwering en woningtextiel, alsmede tuincentra en bouwmarkten. |
A3 | Wijkplatform Vreeswijk | |
A3.1 | Onderbouwen waarom dit bestemmingsplan niet is samengevoegd met bestemmingsplan Kom Vreeswijk. | Omdat het bestemmingsplan Kom Vreeswijk is geactualiseerd in november 2008 hebben wij dit niet meegenomen. Bestemmingsplan Vreeswijk Noord is vastgesteld in mei 2002. Op grond van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) stelt de gemeenteraad iedere 10 jaar opnieuw een bestemmingsplan vast. Met deze planning voldoet de gemeente aan de doelstelling van actuele bestemmingsplannen voor juli 2013. Beide bestemmingsplannen zijn met de standaardvoorschriften opgesteld en sluiten qua wijze van bestemmen op elkaar aan. In 2015 zullen bij de actualisatie van het bestemmingsplan Kom Vreeswijk beide bestemmingsplannen, conform de aan u in 2010 gedane toezegging, worden samengevoegd. In het bestemmingsplan zijn met cultuurhistorische dubbelbestemmingen en aanduidingen cultuurhistorische waarden aangeduid. Hiermee wordt de karakteristiek en identiteit van Vreeswijk beschermd. Dit is een vertaling van landelijk cultuurhistorisch beleid per januari 2012. |
A3.2 | Onderbouwen of structuurplan 2030 “Nieuwegein Verbindt” (sept 2009) is verwerkt. | Het structuurplan 2030 hebben wij in 3.2.1. beschreven. In het bestemmingsplan wordt de bestaande situatie geactualiseerd. Ruimtelijke ontwikkeling is beperkt. Accenten in het bedrijventerrein veranderen geleidelijk naar minder zware bedrijvigheid en meer menging van wonen werken. |
A3.3 | De gehele enkelbestemming Groen aan de oostkant tot aan de Weg van de Binnenvaart kan bestemd worden als ecologische verbindingszone met voor een deel natuurgebied ten oosten van de Prinsessenweg en voor een deel recreatieve doeleinden ten oosten van de Montageweg. | Dit door u aangedragen punt hebben wij in het plan opgenomen. Dit past in de actualisatie van het beleid Sein op Groen. |
A3.4 | De groendriehoek tussen Nieuwe Kerkweg en Volkstuinen bestemmen als natuur. | Dit door u aangedragen punt wordt in het plan opgenomen. De groendriehoek krijgt de bestemming natuur. |
De hieronder vermelde inspraakreactie is tijdens de inspraakperiode ingediend.
volg no. |
reactie | beantwoording gemeente |
B1 |
Inspreker 1
De Industrieweg 2a bestemmen als bedrijfswoning. |
Een bedrijfswoning kan de milieucategorie voor omliggende bedrijven beperken. Toezicht en bereikbaarheid zijn ook zonder bedrijfswoning te realiseren. In het huidige ruimtelijk beleid worden daarom geen bedrijfswoningen toegestaan. Dit beleid past in het streekplan 2005 -2015 van de provincie. Voor een bedrijventerrein als Vreeswijk Noord geldt dat mengen met andere functies beperkt moet blijven tot volumineuze detailhandel (zoals auto's, boten, caravans en bouwmarkten) die in het stedelijk gebied moeilijk inpasbaar zijn. Mengen met wonen is uitgesloten; dit geldt ook voor bedrijfswoningen. Dit punt wordt niet opgenomen in het bestemmingsplan. |
Het ontwerp van het bestemmingsplan Vreeswijk - Noord heeft, tezamen met de daarbij behorende bijlagen, met ingang van 14 maart 2013 tot en met 24 april 2013 voor een ieder ter inzage gelegen. Van deze ter visielegging is openbare kennisgeving gedaan aan het begin van bovengenoemde termijn. Gedurende de periode van ter visielegging kon een ieder zienswijzen omtrent het ontwerp-bestemmingsplan schriftelijk, mondeling dan wel digitaal kenbaar maken.
Ontvangen zienswijzen
In totaal zijn er vijf zienswijzen ingediend tegen de inhoud van het ontwerp-bestemmingsplan. De zienswijzen zijn tijdig en correct ontvangen. Deze zijn derhalve ontvankelijk.
In de Notitie 'beantwoording zienswijze ontwerpbestemmingsplan Vreeswijk - Noord', zoals opgenomen in het raadsvoorstel bij het Vaststellingsbesluit, zijn de ingediende zienswijzen kort samengevat en is een beoordeling c.q. beantwoording gegeven.
Enkele zienswijzen geven aanleiding om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen.
Ambtelijke aanpassing
In overleg met Rijkswaterstaat wordt op de verbeelding de dubbelbestemming 'Waterstaat' voor de waterkering langs het Lekkanaal, in overeenstemming gebracht met de legger voor de betreffende waterkering. In de legger zijn de kernzone en de beschermingszones (i.c. de binnen- en buitenbeschermingszone) vastgelegd.
De naam van de dubbelbestemming 'Waterstaat' is veranderd in 'Waterstaat - Waterkering'. De inhoud is gelijk gebleven.
Besluit tot vaststelling
Het bestemmingsplan Vreeswijk - Noord is op 26 juni 2013 door de gemeenteraad van Nieuwegein gewijzigd vastgesteld. Voor de inhoud van het besluit wordt verwezen naar de tekst van het Vaststellingsbesluit.