Plan: | Uem en Wennekes |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0352.bplbruemenwennekes-va01 |
Het bestemmingsplan biedt de mogelijkheid tot het realiseren van nieuwe woningen. De Wet geluidhinder beschouwt woningen als zogenaamd geluidsgevoelige objecten. Onderzocht dient te worden of de betreffende woning getoetst moet worden aan de Wet geluidhinder.
In het kader van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle wegen zones, met uitzondering van wegen die zijn gelegen binnen een als woonerf aangeduid gebied en wegen waarvoor een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt. Binnen de bebouwde kom bedraagt de zonebreedte voor tweestrooks wegen die aan weerszijden van de weg gerekend vanuit de wegas, in acht moet worden genomen 200 m. Ingeval van het realiseren van geluidsgevoelige bebouwing binnen deze zone dient een akoestisch onderzoek plaats te vinden.
De naast de onderhavige locatie gelegen provinciale weg N227 (Cotherweg) kent een snelheidslimiet van 50 km/uur. Voor de Wet geluidhinder is deze weg van belang.
De Gerrit Achterbergstraat is in het kader van de Wet geluidhinder niet van belang, omdat daar een 30 km/uur-regime geldt en de weg een uiterst geringe intensiteit heeft. De weg loopt immers dood (m.u.v. nood en calamiteiten).
Behoudens situaties waarbij door Gedeputeerde Staten of het College van Burgemeester en Wethouders een hogere waarde is vastgesteld, geldt voor geluidsgevoelige bebouwing binnen een zone als hoogst toelaatbare geluidsbelasting van de gevel 48 dB (Wet geluidhinder 2006). Bij het voorbereiden van een ruimtelijk plan dat geheel of gedeeltelijk betrekking heeft op grond behorende bij een zone dient door burgemeester en wethouders akoestisch onderzoek te worden ingesteld (artikel 77 van de Wet geluidhinder).
Indien de geluidsbelasting de voorkeursgrenswaarde van 48 dB te boven gaat, kunnen, mits gemotiveerd, burgemeester en wethouders een hogere waarde vaststellen (artikel 83 van de Wet geluidhinder). Aangezien het hier gaat om nog niet geprojecteerde geluidsgevoelige bebouwing langs een aanwezige weg, kunnen burgemeester en wethouders in 'binnenstedelijk' gebied een hogere waarde tot maximaal 63 dB vaststellen.
De N277 is in beheer en onderhoud bij de Provincie Utrecht. De etmaalintensiteit op deze weg bedraagt 9.061 mvt/etmaal (2007). Op grond van de ontwikkelingen van het verkeersintensiteit op deze weg in het verleden wordt in 2020 een verkeersintensiteit van ruim 11.400 mvt/etmaal verwacht.
Bureau Alcedo heeft akoestisch onderzoek verricht, gebruik makend van Standaard Rekenmethode 2 (SRM2) van het Reken- en meetvoorschrift geluidshinder 2006.
Uit de berekeningsresultaten blijkt dat de geluidsbelasting ten gevolge van wegverkeerslawaai van de N227 (Cotherweg) de voorkeursgrenswaarde van 48 dB licht wordt overschreden. De maximale optredende geluidsbelasting na aftrek van conform artikel 110g van de Wet geluidhinder bedraagt 50 dB.
Mogelijkheden om te voldoen aan de voorkeurswaarde, bijvoorbeeld door meer afstand of door afschermende maatregelen, zijn niet haalbaar. Derhalve is bij het bevoegd gezag (het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede) een hogere grenswaarde aangevraagd. Deze aanvraag loopt parallel aan de bestemmingsplan- procedure.
In de nabijheid van het plangebied zijn geen bedrijven aanwezig die van invloed zijn op de voorgenomen ontwikkeling met woningbouw.