Het beoogde plan voorziet de bouw van maximaal 58 woningen. Hierbij worden gevoelige bestemmingen toegevoegd in het plangebied. Om na te gaan of er risicovolle inrichtingen en/of transportroutes van gevaarlijke stoffen aanwezig zijn, is de risicokaart externe veiligheid en het basisnet geraadpleegd. De navolgende afbeelding toont een uitsnede van de risicokaart.
Uitsnede risicokaart externe veiligheid (Bron: Atlas Leefomgeving)
Transportroute gevaarlijke stoffen - weg, rail en water
Het plangebied is gelegen op een afstand van minimaal 2,6 km van de A12 waarbij deze gebruikt wordt voor het transport van gevaarlijke stoffen. Het plangebied ligt buiten de PR-contour en andere aandachtsgebieden van de A12, waardoor het maatgevende scenario voor mogelijke rampen het scenario toxische gassen is. Gezien de afstand tot het plangebied ligt het groepsrisico zowel in de huidige als toekomstige situatie onder de oriëntatiewaarde. Het plan heeft een geringe invloed op de hoogte van het groepsrisico (toename <10%) en dient conform het Bevt beperkt verantwoord te worden.
Maatgevend scenario toxische gassen
Door een incident met een tank(wagen) waarin toxische stoffen vervoerd/bewaard worden, kan de tankwand scheuren waardoor een groot deel van de toxische vloeistof in korte tijd uitstroomt. De toxische stof verdampt deels direct en wordt gedurende korte tijd meegevoerd door de wind. De resterende vloeistof vormt een plas. Het gevaar kan in relevante gevallen door de aanwezigen in het benedenwindse effectgebied opgemerkt worden door de herkenbare geur van ammoniak. Aanwezigen kunnen het beste binnen in gebouwen schuilen tegen de toxische effecten van het scenario.
Mogelijkheden tot zelfredzaamheid
Zelfredzaamheid is het zichzelf kunnen onttrekken aan een dreigend gevaar, zonder daadwerkelijke hulp van hulpverleningsdiensten. De mogelijkheden voor zelfredzaamheid bestaan globaal uit schuilen en ontvluchting. Het zelfredzame vermogen van personen in de buurt van een risicovolle bron is een belangrijke voorwaarde om grote effecten bij een incident te voorkomen. Er worden geen specifieke functies voor minder zelfredzame personen gerealiseerd.
Mogelijkheden tot voorbereiding en bestrijding van rampen
Bij een incident met toxische stoffen op de A12 kan een giftige gaswolk ontstaan die de locatie kan bereiken. Bij een dergelijke calamiteit zijn geen bijzondere voorzieningen nodig om de omvang van een ramp te beperken en om de aanwezige personen veiligheid te bieden. Het sluiten van ramen, deuren en ventilatieroosters en zoveel mogelijk uitschakelen van ventilatiesystemen na alarmering door de veiligheidsregio of bericht van NL-Alert is daarvoor voldoende.
Risicocommunicatie naar de toekomstige bewoners/werknemers is zeer belangrijk. Bij het sluiten van een koop-huurcontract of indiensttreding kunnen bewoners/werknemers op de externe veiligheidsrisico’s gewezen worden. Er kan informatie worden verstrekt over de maatregelen die zijn getroffen ter voorkoming en bestrijding van incidenten en over de daarbij te volgen gedragslijn. De gemeente heeft in dit kader een informatieplicht.
Vluchtroutes
De woningen in het plangebied zijn gemakkelijk te ontvluchten. Er bevinden zich wel doodlopende straten binnen de gevarenzone, maar de verwachting is dat gevaar alsnog gemakkelijk te ontvluchten is via de Parallelweg of de Industrielaan. Hierdoor kunnen aanwezigen weg vluchten van het gevaar.
Transportroute gevaarlijke stoffen - buisleidingen
Het plangebied is gelegen op een afstand van minimaal 1,2 km van een aardgasleiding. Gezien de afstand tussen de leiding en het plangebied wordt er geacht dat de buisleiding geen belemmering vormt voor het beoogde plan.
Gevaarlijke inrichtingen
Op ongeveer 960 meter van het plangebied is een LPG-tankstation gelegen. Deze heeft een explosieaandachtsgebied van ongeveer 153 meter. Geacht wordt dat het plangebied op voldoende afstand ligt van de risicovolle inrichting en deze derhalve geen belemmering vormt.
Bovengrondse hoogspanningslijn
Op een afstand van ongeveer 230 meter van het plangebied is een bovengrondse hoogspanningslijn van 150 kV gevestigd. Bij raadpleging van het RIVM blijkt dat de rekenafstand waarbinnen vervolgberekeningen nodig zijn 85 meter is. Geacht wordt dat de kabels op voldoende afstand ligt om geen belemmering te vormen.
Advies veiligheidsregio
Op 18 januari 2024 heeft de Veiligheidsregio Utrecht advies (kenmerk:2024-000514) uitgebracht op onderhavig bestemmingsplan. Daarbij is aangegeven dat alle relevante zaken ten aanzien van externe veiligheid zijn meegenomen in het bestemmingsplan en er geen aanleiding is tot het nemen van eventuele maatregelen.