Plan: | Gelders Benedeneind - Veenderij-zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0345.BPVeenderijzuid-vg01 |
Uit het akoestisch onderzoek, dat ten tijde van het opstellen van het bestemmingsplan is uitgevoerd, bleek dat niet op alle plaatsen aan de voorkeursgrenswaarde van de Wet geluidhinder kon worden voldaan. Bij besluit van 7 december 2006 hebben gedeputeerde staten van Utrecht voor 300 woningen in het bestemmingsplan "Veenendaal-oost" hogere waarden dan de voorkeursgrenswaarde van de Wet geluidhinder vastgesteld. Het akoestisch onderzoek "Verkeerskundige bijdrage MER Veenendaal-oost" van Goudappel Coffeng van 25 mei 2005 vormde de basis voor de vaststelling van de hogere waarden.
Nadien is door Cauberg Huygen een aanvullend akoestisch onderzoek2 ingesteld voor de deelplan "Veenderij". Uitgangspunt voor dat onderzoek is het door Khandekar opgestelde stedenbouwkundige plan van 8 februari 2011.
Rondweg-oost
Voor het nu voorliggende bestemmingsplan is allleen eiland K van belang en met name het zuidelijke deel daarvan. De woningen parallel aan de Rondweg-oost ondervinden een geluidbelasting ten gevolge van die weg van maximaal 56 dB (na aftrek). In het stedenbouwkundige plan zijn deze woningen achter een geluidwal geprojecteerd en worden deze met een dove gevel uitgevoerd (tweede verdieping in de vorm van een zadelkap). Voor de begane grond en de eerste verdieping bedraagt de optredende geluidbelasting maximaal 53 dB, waarmee voldaan wordt aan de reeds verleende hogere waarden. Achter de eerstelijns bebouwing staan er op eiland K meerdere woningen geprojecteerd waarvoor een hogere waarde van maximaal 53 dB nodig is.
Binnen het nu voorliggende bestemmingsplan gaat het in totaal om 8 woningen in de eerstelijnsbebouwing en om 5 woningen daarachter. In totaal betreft het derhalve 13 woningen.
Voor de woningen binnen het plangebied geldt tevens dat wordt voldaan aan het gemeentelijk beleid dat alle woningen een geluidluwe buitengevel hebben.
Buurtontsluitingsweg “Veenderij”
Binnen het plangebied zijn geen woningen gesitueerd die een hogere waarde nodig hebben als gevolg van het verkeer op de buurtontsluitingsweg van “Veenderij”. De buurtontsluitingsweg is een 30 km/h weg en is buiten het voorliggende plan gesitueerd. Voor dit type weg kent de wet geluidhinder geen onderzoeksplicht. In verband met een goede ruimtelijke onderbouwing is de geluidbelasting als gevolg van de buurtontsluiting beschouwd. Dit geluidonderzoek heeft uiteindelijk geleid tot aanpassingen aan de bron, zijnde het toepassen van asfalt voor de buurtontsluitingsweg. De overige wegen op de eilanden kennen een dusdanige lage verkeersintensiteit, dat een nadere beschouwing niet noodzakelijk wordt geacht. Alle woningen gelegen in het bestemmingsplan Gelders Benedeneind-Veenderij-zuid hebben als gevolg van de buurtontsluitingsweg een lagere geluidsbelasting dan de voorkeursgrenswaarde uit de Wet geluidhinder.