direct naar inhoud van Hoofdstuk 3 Verkeer
Plan: De Batterijen 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0345.BPDeBatterijen-OH01

Hoofdstuk 3 Verkeer

Deze bestemmingsplanherziening voorziet niet in een wijziging van de hoofdverkeersstructuur in het plangebied. Bij het ontwerpen van het bedrijventerrein De Batterijen, is uitgebreid gestudeerd en discussie gevoerd over de meest gewenste ontsluiting c.q. verkeerstructuur. Dit leidde tot het uitgangspunt dat er minimaal 2 en indien mogelijk 3 ontsluitingen gerealiseerd worden. In het ontwerp zijn de volgende 3 hoofdsontsluitingswegen naar het omliggende wegennet opgenomen:
1. Voorpoort naar de Nieuweweg Noord (aansluiting A12 Veenendaal West)
2. Ravelijn naar de Rondweg de Klomp (aansluiting A12 Veenendaal Oost)
3. Doortrekking Voorpoort naar de Klompersteeg (ondertunneling spoorlijn Arnhem - Utrecht)

De doortrekking van de Voorpoort naar de Klompersteeg was vooral ingegeven door de concrete plannen om de spoorlijn Arnhem - Utrecht uit te bouwen tot een Hogesnelheidslijn (HSL). Gevolg van die plannen zou zijn dat de spoorlijn viersporig zou worden en geschikt zou zijn voor snelheden tot 300 km/u of 200 km/u. Wettelijk mogen op dergelijke spoorlijnen geen gelijkvloerse kruisingen (overwegen) voorkomen.
Het zag er op dat moment dus naar uit dat de overweg in de Nieuweweg-noord zou moeten worden vervangen door een brug of tunnel. Daarnaast is er nog een kleine overweg in de Heiveldweg die dan ook zou moeten verdwijnen en mogelijk vervangen moest worden voor een kleine tunnel. In overleg met de betrokken instanties is er voor gekozen om uit te gaan van de bouw van een tunnel, ter hoogte van de huidige Heiveldweg ter vervanging van de bestaande overweg in de Nieuweweg-noord. De belangrijkste reden daarvoor was het feit dat de Nieuweweg-noord door het bochtige tracé, door de woonbebouwing en het krappe profiel niet geschikt wordt geacht om in de toekomst het karakter als doorgaande weg te behouden. De ontsluitingweg door het plan De Batterijen zou daarmee de beoogde nieuwe provinciale weg de N-233 worden Ter plaatse van de overweg Nieuweweg-noord zou een fietstunnel moeten komen voor het fietsverkeer (via Het Dijkje) naar Renswoude.
Bijkomend voordeel is dat de bouw van de autotunnel zou kunnen plaatsvinden zonder het doorgaande verkeer te storen en dus zonder het nemen van tijdelijke maatregelen.

Het ontwerp voor de Batterijen heeft vervolgens rekening gehouden met de mogelijkheid dat de Voorpoort als doorgaande verkeersverbinding gaat functioneren.

Inmiddels is duidelijk geworden dat het project HSL-oost (voorlopig?) niet doorgaat. Wat overbleef was een besluit tot een betere benutting van de spoorlijn Arnhem-Utrecht. Het vervangen van de overweg Nieuweweg-noord heeft minder prioriteit gekregen. Voor de hoofdontsluiting van De Batterijen betekent dit dat voorlopig de 3e ontsluiting niet wordt gerealiseerd. Nadrukkelijk blijft de geplande doorgaande hoofdroute naar De Klompersteeg een na te streven doel. De planologische ruimtereservering blijft dan ook in tact.
Het bedrijventerrein De Batterijen kent daarmee een hoofdontsluitingsweg die vooralsnog doodloopt tegen de spoorlijn. Echter er komt in de zeer nabije toekomst een secundaire verbinding (doorgetrokken Ravelijn) via station Veenendaal-De Klomp naar De Klomp-Oost en de A12/Oostelijk rondweg. Naar verwachting wordt deze nieuwe wegverbinding medio 2011 door de gemeente Ede opgeleverd. Hierdoor wordt het bedrijventerrein De Batterijen op korte termijn meerzijdig en voor de toekomst voldoende ontsloten.