Plan: | Buitengebied |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0345.BPBuitengebied-vg01 |
Verkeersvoorzieningen
Alle openbare wegen in het plangebied - inclusief de daarvan deeluitmakende bermen, rabatstroken, voetpaden, fietspaden en -stroken - zullen worden bestemd tot "Verkeer".
Ter voorkoming dat waardevolle onverharde wegen verhard zullen worden zijn deze opgenomen onder de bestemming Natuur.
De spoorwegen in het plangebied zijn tot "Verkeer- Railverkeer" bestemd.
Verbreding/nieuwe aansluiting Rijksweg A12
De verbreding van de A12 tussen Lunetten en Veenendaal is door de Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen als een project waar uiterlijk mei 2011 met uitvoering van de wegwerkzaamheden moet zijn gestart. Ten tijde van het voorontwerp bestemmingsplan was het Tracébesluit dat de verbreding mogelijk maakt nog niet genomen, destijds is dan ook een wijzigingsbevoegdheid genomen. Inmiddels hebben de minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer in april 2010 het Tracébesluit genomen. De nieuwe aansluiting heeft dus de bestemming verkeer gekregen.
Het is de wens van de gemeente Veenendaal om de ontsluiting via de Nieuweweg-noord op termijn te vervangen door een ontsluiting via de Voorpoort door het bedrijventerrein De Batterijen.
In 2009 is door DHV een mobiliteitstudie uitgevoerd onder de naam “Verkeersstructuur tussen Renswoude, Ede en Veenendaal. Deze studie is in opdracht van de drie betrokken gemeenten en de provincies Utrecht en Gelderland uitgevoerd. Deze studie was primair gericht om een verkeersstructuur voor het gebied tussen Veenendaal, Ede en Renswoude te zoeken die door deze vijf overheden gedragen wordt. Bij deze studie is gebruik gemaakt van de meest recentste inzichtenin de ontwikkelingen (arbeidsplaatsen enz.) van De Batterijen. Conclusie van dit onderzoek is dat er na de doortrekking van de Ravellijn naar de verbinding met de A12/Rondweg-oost (Rondweg- De Klomp) geen verkeersproblemen verwacht worden. Voorts is geconcludeerd dat de doorgetrokken Voorpoort aan veel bezwaren tegemoet komt die verbonden zijn aan de handhaving van de doorgaande route via de Nieuweweg-noord. Door het gemeentebestuur van Veenendaal is naar aanleiding van dit rapport uitgesproken dat nadrukkelijk gestreefd blijft worden naar de doortrekking van de Voorpoort.
Deze ontsluiting is echter op dit moment financieel niet haalbaar. Dit geldt eveneens voor de gewenste ontsluiting door bedrijventerrein De Batterijen via de Voorpoort. Het laatste gedeelte van dit traject ligt namelijk ook in deelgebied Noord- omgeving Fort aan de Buurtsteeg, het schegvormige gebied aan de oostzijde van de Nieuweweg noord, gelegen tussen de Klompersteeg en ten noorden van de spoorlijn Utrecht-Arnhem. Voorlopig zal voor dit traject nog een wijzigingsbevoegdheid worden opgenomen.
Milieu
In het bestemmingsplan zal rekening moeten worden gehouden met de geluidsbelasting vanwege de wegen bij de projectie van nieuwe geluidgevoelige objecten. In de betreffende regels is geregeld, dat de geluidsbelasting de ter plaatse toegestane grenswaarde krachtens de Wet geluidhinder niet mag overschrijden.