Plan: | ROC-locatie MP Lindostraat, Lombok |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPROCMPLINDOSTRAAT-0601 |
Geluid beïnvloedt vaak de kwaliteit van de leef- en woonomgeving. De belangrijkste geluidsbronnen die in het kader van de ruimtelijke inrichting en ontwikkeling van belang zijn, zijn wegverkeer, railverkeer en bedrijven. De mate van acceptatie en hinder is onder meer afhankelijk van de functie van het geluidsbelaste object.
De regels van de Wet geluidhinder zijn van toepassing bij het vaststellen van een bestemmingsplan. De normen uit die wet zijn van toepassing bij:
Als een van bovenstaande situaties aan de orde is, dient een akoestisch onderzoek te worden gedaan, en indien nodig,kan een afwijking Hogere grenswaarde worden aangevraagd. Hieronder wordt op de verschillende onderdelen ingegaan.
Wegverkeerslawaai
In het kader van de wet geluidhinder bevinden zich langs een aantal wegen geluidzones waarbinnen in het geval van nieuwe situaties onderzoek moet worden gedaan naar de geluidbelasting. In een aantal gevallen is het echter niet nodig akoestisch onderzoek uit te voeren, namelijk:
Bij het realiseren van geluidsgevoelige functies binnen een zone van een weg, zal onderzoek naar de geluidbelasting vanwege het wegverkeerslawaai moeten worden gedaan. De geluidbelasting op de gevel mag niet meer bedragen dan de voorkeursgrenswaarde (48 dB). Indien dit niet het geval is, kan een hogere waarde procedure worden gevolgd, waarbij de geluidbelasting in binnenstedelijke gebieden ten hoogste 63 dB mag bedragen. De procedure voor het verlenen van een ontheffing loopt parallel met de procedure van een bestemmingsplan.
Indien er een woning gebouwd wordt met een geluidsbelasting hoger dan de voorkeursgrenswaarde, wordt er in de gemeentelijke geluidsnota een aantal voorwaarden gesteld voor het verlenen van de hogere grenswaarden.
De algemeen geldende eisen op grond van de geluidsnota zijn:
1. Er dient een reden te zijn om van de voorkeursgrenswaarde af te wijken (ontheffingscriteria).
2. Er dient te worden voldaan aan een aantal voorwaarden:
Plansituatie en conclusie
Uit onderzoek is gebleken dat de planlocatie wordt omgeven door wegen waarvoor de 30-km/u regime geldt. Toetsing aan de wet geluidhinder is daarom niet nodig.
Spoorweglawaai
Langs spoorwegen kan sprake zijn van geluidsoverlast en dus van gezondheidsrisico. De normering die hiervoor geldt is een voorkeursgrenswaarde van 55 dB en een maximale ontheffingswaarde van 68 dB. Indien de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden kan, net al bij verkeerslawaai, hiervoor door de gemeente ontheffing worden verleend. Hiervoor zijn dezelfde regels en voorwaarde van toepassing als bij verkeerslawaai.
Plansituatie en conclusie
Uit onderzoek (M+P.BROS.10.01.1 d.d. 3 juni 2010 en M+P.STDOM.10.01.1 d.d. 1 september 2010) is gebleken dat zeven woningen aan de van Lennepstraat en drie appartementen in de voormalige school op de bovenste verdieping een overschrijding hebben van de voorkeursgrenswaarde vanwege spoorweglawaai. Echter elke woning heeft een geluidsluwe zijde dus voldoet aan de voorwaarden van de gemeente Utrecht voor verlening van ontheffing Hogere grenswaarde. Voor deze woningen zal een Hogere Grenswaarde procedure doorlopen worden.
Industrielawaai
Van industrielawaai kan hinder worden ondervonden. Het optreden van hinder als gevolg van industrielawaai kan worden voorkomen en beperkt door afstand te bewaren tussen geluidsbron en ontvanger.
Plansituatie en conclusie
Deze planlocatie valt buiten enige geluidszone van industrieterrein.