direct naar inhoud van 2.2 Rijksbeleid
Plan: Rijnsweerd, Maarschalkerweerd
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPRIJNSMAARSCH-0401

2.2 Rijksbeleid


Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte
Per 1 januari 2012 is de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte in werking getreden (hierna ook: SVIR). Hierin geeft het kabinet een totaalbeeld van het ruimtelijk- en mobiliteitsbeleid op rijksniveau. In de structuurvisie worden belangrijke andere accenten geplaatst op het brede gebied van ruimtelijke ordening en bestuurlijke verantwoordelijkheden. Het betekent voor de ruimtelijke ordening in brede zin een decentralisatie van rijkstaken en bevoegdheden en actualisatie van het Nationaal Ruimtelijk Beleid. De SVIR vervangt de Nota Ruimte, de Structuurvisie Randstad 2040, de Nota Mobiliteit, de MobiliteitsAanpak, de structuurvisie voor de Snelwegomgeving en de ruimtelijke doelen en uitspraken in de PKB Tweede structuurschema Militaire terreinen, de Agenda Landschap, de Agenda Vitaal Platteland en Pieken in de Delta.

De nationale belangen uit de SVIR die juridische borging vragen, staan in de AMvB Ruimte (Besluit algemene regels ruimtelijke ordening, ook wel 'Barro' genoemd). De AMvB Ruimte is gericht op doorwerking van nationale belangen in gemeentelijke bestemmingsplannen. Bij het opstellen van bestemmingsplannen moeten gemeenten zich houden aan bij AMvB of verordening gestelde regels. Nieuwe of gewijzigde regels moeten binnen een bepaalde termijn in de bestaande bestemmingsplannen worden verwerkt. Het besluit geeft geen andere regels waar bestemmingsplannen aan moeten voldoen. De onderwerpen zijn Defensie (met uitzondering van radar, Waddenzee en waddengebied, Kustfundamenten, Project Mainportontwikkeling Rotterdam).

Voor Maarschalkerweerd-Rijnsweerd zijn de volgende onderwerpen uit de SVIR van belang:

- Erfgoederen van uitzonderlijke universele waarde: De Nieuwe Hollandse waterlinie is aangegeven als Nationaal Landschap, de verantwoording voor de Nationale landschappen ligt voortaan bij de provincies.- Hoofdwegen en hoofdspoorwegen: verbreding A27 en A12 en sporen naar Arnhem en Lunetten; - Ecologische hoofdstructuur: hiervoor is in de SVIR de door de provincies planologisch begrensde Ecologische Hoofdstructuur (EHS) aangegeven.

Structuurvisie Snelwegomgeving 'Zicht op Mooi Nederland' (2008)
Voor de omgeving van de A27 is de Structuurvisie Snelwegomgeving 'Zicht op Mooi Nederland' (2008) van belang. Doel van de structuurvisie Snelwegomgeving is het verminderen van de verrommeling van de bebouwde en onbebouwde omgeving langs de snelwegen en een bijdrage leveren aan een positieve beleving van het landschap, door:

  • de ruimtelijke kwaliteit in snelwegomgeving verbeteren door betere integratie infrastructuur en ruimte;
  • de herkenbare en kenmerkende landschapskwaliteiten in snelwegomgeving veiligstellen.


Programma Verder
In het kader van het programma VERDER werken Rijk en regio samen aan een integrale aanpak om de bereikbaarheid van de regio Midden-Nederland te verbeteren. Deze verbetering is bedoeld voor zowel het doorgaande als het regionale verkeer, en voor zowel automobilisten als voor OV-gebruikers en fietsers. De samenwerking moet leiden tot een breed gedragen pakket van effectieve maatregelen. Via VERDER komen alle mogelijke oplossingen in beeld: een zorgvuldige ruimtelijke ordening, mobiliteitsmanagement, verbetering van het openbaar vervoer (OV), en ingrepen om de capaciteit van het wegennet te vergroten. Samen – en elkaar versterkend – gaan deze oplossingen ervoor zorgen dat de regio ook in de toekomst haar functie als draaischijf voor de mobiliteit in Nederland blijft waarmaken.

VERDER bestaat uit twee gebiedsgerichte pakketstudies, één betreft de Ring Utrecht. Rijk en regio hebben met elkaar overeenstemming bereikt over aanpak van de Ring Utrecht. De A27 en A12 worden verbreed en de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) wordt opgewaardeerd. Hierdoor gaat de doorstroming op de Ring Utrecht aanzienlijk verbeteren. De aanleg van nieuwe wegen aan de west- en oostkant van Utrecht is hierdoor niet nodig. Dit blijkt uit het onderzoek voor de verkeerssituatie tot 2020. Al eerder is overeengekomen om ook stevig in het openbaar vervoer te investeren.

Van toepassing op Rijnsweerd, Maarschalkerweerd
Voor Rijnsweerd - Maarschalkerweerd is de verbreding en overkluizing van de A27 tussen knooppunten Lunetten en Rijnsweerd van belang. Over dit deel van de A27 rijden dagelijks 200.000 voertuigen. Ter hoogte van Amelisweerd moeten veel voertuigen van rijbaan verwisselen voor het vervolg van hun route. Dit levert dagelijks veel files op. Het is daarmee een enorm knelpunt. Om de doorstroming op dit traject te verbeteren wordt onderzocht met welk verkeerssysteem het elkaar kruisende verkeer het beste kan worden gescheiden. Eventueel kan daarbij de capaciteit worden vergroot naar 2x7 rijstroken. Ook worden de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd aangepast. De 'bak' bij Amelisweerd kan worden verbreed. Door een overkapping (van ongeveer 250 meter) van de verbrede bak ontstaan bovendien nieuwe mogelijkheden voor natuur, recreatie en verbindingen binnen de stad. De precieze uitwerking van de plannen rond de A27 volgt in 2013.