Plan: | Overvecht-Noordelijke stadsrand |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPOVERVECHTNSR-0601 |
Voor een groot deel van het plangebied zijn ruimtelijke visies opgesteld. 'Ruimtelijke visie Overvecht 2004-2020' kan daarbij gezien worden als een overall visie voor een groot deel van het plangebied, slechts de Noordelijke stadsrand valt hier buiten. Op 'De Gagel' en 'De Spoorzone' wordt in een aparte visie ingezoomd. Voor de Noordelijke Stadsrand is de visie Herinrichting Noorderpark beschikbaar.
De Ruimtelijke visie Overvecht 2004-2020 biedt het ruimtelijk-programmatisch kader voor alle 'fysieke' vernieuwingsplannen in de wijk. Bij de aanpak van een deelgebied of een project kunnen aan de hand van de visie randvoorwaarden en eisen worden geformuleerd waaraan de plannen moeten voldoen.
In figuur 2.1 is voor Overvecht de ontwikkelingsambitie voor 2020 aangegeven. Deze wijkt op een aantal locaties af van de bestaande situatie anno 2004. Het gaat hierbij om plekken waar:
Figuur 2.1: Ruimtelijke visie Overvecht 2004-2020, Stedenbouwkundige hoofdstructuur Overvecht 2020
De hoofdstructuurkaart geeft de nieuwe grenzen van de buurten en het raamwerk aan. De plekken waar de huidige bebouwing een obstakel vormt in de wenselijke verbinding tussen groengebieden zijn gemarkeerd op de hoofdstructuurkaart (aandachtspunten). Indien er in de toekomst een aanleiding ontstaat om de betreffende bebouwing of wegen te transformeren, zal getracht worden hier de situatie in de wenselijke richting om te buigen.
In het kader van 'Utrecht Vernieuwt' is voor de wijk Overvecht een Wijkactieplan opgesteld.
Om de effectiviteit van de stedelijke vernieuwing in Overvecht te vergroten wordt de focus van de aanpak gelegd op maatregelen die het meest cruciaal zijn voor het realiseren van een trendbreuk in Overvecht. De focus voor dit plan ligt op kinderen tot 12 jaar en hun ouders, omdat de groep kinderen tot 12 jaar als cruciaal wordt gezien voor de toekomst van de wijk. Daarnaast zet de gemeente in op de uitvoering van een integrale vernieuwingsaanpak van twee grote deelgebieden in de wijk in combinatie met een activeringsprogramma en een gerichte interventie op de leefbaarheid van kwetsbare locaties buiten die deelgebieden. Concreet betekent dit:
Overvecht de Gagel behelst het deel van Overvecht tussen de Carnegiedreef, Einsteindreef, Karl Marxdreef en de Klopvaart. De gemeente en de betrokken corporaties willen het deelgebied Overvecht de Gagel verbeteren en vernieuwen om de huidige en toekomstige bewoners een prettige woonomgeving te bieden. Hiertoe zijn verschillende locaties aangewezen voor herontwikkeling aangewezen.
In Overvecht De Gagel moet een grotere woningdifferentiatie komen voor wat betreft grootte, type, prijs, architectuur en huur of koop, een aantrekkelijke en veilige woonomgeving en een buurt met meer dagelijkse voorzieningen.
Het gebiedsplan maakt het mogelijk om de buurt te transformeren waarbij de aantrekkelijke kanten van de buurt als vertrekpunt worden gehanteerd. Figuur 2.2 geeft inzicht in de oorspronkelijke potientiele (her)ontwikkelingsrichtingen voortvloeiend uit het gebiedsplan. Inmiddels is duidelijk geworden dat sloop van de hoogbouw niet haalbaar is.
Figuur 2.2: Overvecht de Gagel vernieuwt, oorspronkelijke maatregelen
Voor de Spoorzone in Overvecht-Zuid is een gebiedsplan opgesteld. Het gebied wordt begrensd door het spoor, de Brailledreef, de Zamenhofdreef, de Moldaudreef en de Darwindreef.
In het plangebied Spoorzone staan momenteel bijna 4.000 woningen. In de toekomst zal in dit gebied sprake zijn van transformatie middels herstructurering. De bouw van nieuwe woningen, met name grotere woningen in de koopsector, en scholen zullen aangegrepen worden om de buurten een eigen gezicht te geven. In de Spoorzone zal het groen meer variatie krijgen en bovendien een meer ecologische inrichting. Daarnaast zullen de woonbuurten verkeersveiliger gemaakt worden door ze in te richten als 30 km-zone en het doorgaand verkeer uit de woonbuurten te weren. Ook wordt de ambitie uitgesproken de brede wegen van de Molenwieken aan te passen zodat daar makkelijker en veiliger overgestoken kan worden. Figuur 2.3 toont de maatregelen uit het gebiedsplan.
Figuur 2.3: Gebiedsplan Spoorzone, maatregelen
De Noordelijke Stadsrand behoort tot het Noorderpark. Voor dit gebied is in 1995 een herinrichtingsplan opgesteld om de aanwezige functies beter tot hun recht te laten komen. De beoogde ontwikkelingen ten aanzien van de wegen, waterlopen en gemalen uit dit plan en de meeste reservaatgebieden zijn de afgelopen jaren al grotendeels gerealiseerd. Het plan is in 2006 op onderdelen herzien.
Het Noorderpark ligt op de overgang van de Utrechtse Heuvelrug en het Gooi naar de Vecht. Aan de zuidzijde ligt het stedelijk gebied van Utrecht, Maarssen en de Maarsseveenseplassen. De noordzijde wordt begrensd door de Loosdrechtse Plassen.
Het herinrichtingsplan bevat de volgende doelstellingen: