Plan: | Nieuw Hoog Catharijne |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPNWHOOGCATHARIJNE-0601 |
Masterplan Stationsgebied (2003)
Het Masterplan Stationsgebied biedt het kader voor de ontwikkelingen in het stationsgebied voor een periode tot circa 2020. Het masterplan is een vertaling van Visie A 'Stadshart verruimd' waarvoor een meerderheid van de Utrechtse kiezers in een raadplegend referendum in 2002 heeft gekozen. Eigenschappen van die visie zijn met name twee hoofdroutes van oost naar west, een verbouwd Muziekcentrum aan het Vredenburg, een ondertunneld Westplein en een rustige Catharijnesingel.
De doelstelling is een sterk logistiek knooppunt, hoogwaardige openbare ruimte, architectuur van hoge kwaliteit en intensief ruimtegebruik te ontwikkelen die hun bijdrage leveren aan het nieuwe centrum van Utrecht, dat bewoners, reizigers, winkelend publiek en werkenden beleven als prettig, schoon en veilig.
Conclusie
De ontwikkeling draagt bij aan de verbetering van de oost-west routes en de kwaliteitsverbetering van het centrum.
Structuurplan Stationsgebied (2006)
Het structuurplan Stationsgebied is de juridische vertaalslag van het Masterplan voor het Stationsgebied uit 2003, inclusief de bijbehorende actualisatie uit 2004. De aanpak van het stationsgebied is gericht op de ontwikkeling van een hoogwaardig, multimodaal openbaar vervoersknooppunt in combinatie met een toplocatie voor werken, wonen en voorzieningen.
De aanpak van het stationsgebied is gebundeld in twee zones, die de dragers zijn van de ontwikkelingen: de Stadscorridor en de Centrumboulevard.
Stadscorridor
De Stadscorridor verbindt de westelijke delen van de stad met het Stationsgebied en loopt vanaf Leidsche Rijn tot het Vredenburg. De overheersende functies aan de Stadscorridor zijn wonen, winkelen, cultuur en publieke functies, zoals kantoren. De corridor vormt een route met functies voor de stadsbewoners.
Centrumboulevard
De Centrumboulevard loopt van het Jaarbeursterrein tot het Vredenburg door de OV-terminal en Hoog Catharijne. De Centrumboulevard geeft samenhang en identiteit aan de gebieden en draag bij aan de optimalisering van de wisselwerking tussen openbare en private ruimte. In de Centrumboulevard is de functiemenging complexer. Hoog Catharijne wordt gemoderniseerd, waarbij een optimalisatie van de routering plaatsvindt.
Figuur 2.1: Kaarten Structuurplan Stationsgebied
Voor een goede wisselwerking tussen openbare ruimte en gebouwen is de kwaliteit van de plint van groot belang. In het Structuurplan worden daartoe een aantal eisen gesteld. Genoemde eisen aan de plinten voor nieuwbouw zijn ook belangrijk bij de herontwikkeling van bestaande gebouwen, zoals Hoog Catharijne waar de aanwezige functies op een hoger niveau liggen en ook nog vaak naar binnen zijn gekeerd. Op die plaatsen is de plint van de bebouwing belangrijk voor het welslagen van de relatie tussen bebouwing en het openbaar gebied. Het ‘winkelen’ wordt met name versterkt door een verbetering van de structuur van Hoog Catharijne en van de routes op straatniveau, waar functies (winkels, e.d.) in de plint komen.
Het winkelcircuit van Hoog Catharijne dient daarnaast beter aan te sluiten op het winkelcircuit van de oude stad. Om een betere interactie te bewerkstelligen tussen de binnenwereld van Hoog Catharijne en het openbare gebied, wordt Hoog Catharijne beter herkenbaar gemaakt middels een heldere entree op het Stationsplein Oost en met duidelijke gevels (begrenzingen) naar het openbare gebied.
Passend bij de ambitie van Hoog Catharijne vindt daarom is een toevoeging van entertainmentfuncties (leisure) mogelijk gemaakt. Deze functies dienen ter versterking van de winkelfunctie.
Conclusie:
Bestemmingsplan Nieuw Hoog Catharijne maakt de ontwikkeling mogelijk die voorzien was in het Structuurplan Stationsgebied: Optimaliseren van verbinding van het Centraal Station met de Oude Binnenstad, mogelijkheid tot het toevoegen van een functie in de plint, verbeteren zichtbaarheid entrees en toevoeging van een entertainmentfunctie die de winkelfunctie ondersteunt.
Leefkwaliteit Stationsgebied Utrecht (2003)
Een gezonde leefomgeving is een leefomgeving die als prettig wordt ervaren, uitnodigt tot gezond gedrag en waar de druk op onze gezondheid zo laag mogelijk is. Bij een gezonde leefomgeving gaat het zowel om harde milieuaspecten van de omgeving (zoals lucht- en geluidskwaliteit) als de inrichting van de omgeving en de manier waarop we deze beleven. Kortom een aantrekkelijke en gezonde plek waar we graag willen wonen en waar we graag vertoeven, belevingskwaliteit.
Een gezonde omgeving is te kenmerken als:
Conclusie:
Het bestemmingsplan biedt een kader om voornoemde volkgezondsheidaspecten zo optimaal mogelijk vorm te geven. Volksgezondheid heeft een sterke relatie met belevingskwaliteit van de (semi-)openbare ruimte.