direct naar inhoud van 2.3 Provinciaal en regionaal beleid
Plan: Leidsche Rijn Centrum Kern en Zuid
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPLRCENTRUMKERZUID-0601

2.3 Provinciaal en regionaal beleid

Het provinciale en regionale beleid dat van toepassing is op dit plangebied zijn het Streekplan (2004), het Regionaal Structuur Plan (RSP) en de Ontwikkelingsvisie van NV -Utrecht (samenwerkingsverband tussen Hilversum, Amersfoort en Utrecht en omliggende regio).

De bovengenoemde nota's vullen elkaar aan: er wordt gekozen voor een beheerste groei door verdere verdichting van het stedelijke gebied om zo de landschappen te sparen. In de Ontwikkelingsvisie wordt dit al wat verder uitgewerkt op de lange termijn voor het "Noordvleugel-gebied" (Amersfoort, Hilversum, Utrecht en de omliggende regiogemeenten).

2.3.1 Streekplan Utrecht 2005-2015 (2004)

Het Streekplan (2004) is , vanwege de nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro) per 1 juli 2008, beleidsneutraal omgezet in de provinciale Structuurvisie. De huidige structuurvisie loopt tot 2015. In januari 2010 is al begonnen met het voorbereiden van een nieuwe provinciale structuurvisie. De ontwerp-structuurvisie zal naar verwachting eind 2011 ter inzage worden gelegd en in 2012 definitief worden vastgesteld.

Het provinciaal ruimtelijk beleid kent een vijftal hoofdlijnen bij ruimtelijke ontwikkelingen:

  • Zorgvuldig ruimtegebruik;
  • Water als ordenend principe;.
  • Beschikbaarheid en capaciteit infrastructuur is medebepalend bij het kiezen van nieuwe verstedelijkingslocaties;
  • Divers aanbod bij verstedelijking met realisatie focus in het stadsgewest Utrecht en het gewest Eemland;
  • Versterken identiteit en vitaliteit landelijk gebied.


Door de hoge bebouwingsdichtheid op het knooppunt van Rijksweg A2 en het spoor is sprake van een uitwerking van het principe zorgvuldig ruimtegebruik. Leidsche Rijn Centrum Kern en Leidsche Rijn Centrum Zuid sluiten aan bij de bestaande spoor- en weginfrastructuur aan de westzijde van de stad Utrecht. Gelegen aan één van de belangrijkste snelwegen van ons land en langs het spoor dat drie van de vier grote Nederlandse steden (Utrecht, Den Haag en Rotterdam) met elkaar verbindt, is dit nieuwe stadscentrum zeer goed bereikbaar. Leidsche Rijn Centrum Kern en Leidsche Rijn Centrum Zuid worden onderdeel van het centrumgebied van de wijk Leidsche Rijn, dat nu voornamelijk bestaat uit grondgebonden woningen. Door in Leidsche Rijn Centrum Kern en Leidsche Rijn Centrum Zuid een hoogstedelijk woon-, werk- en vrijetijdsmilieu te creëren wordt Leidsche Rijn in zijn geheel een veelzijdig gebied.

2.3.2 Regionaal Structuurplan 2005-2015 (2005)

Doel van het Regionaal Structuurplan is door beheerste dynamiek sturing te geven aan de verstedelijkingsdruk in de regio. Hierbij zijn gezamenlijke prioriteiten gesteld voor: het woningbouwprogramma, lopende landinrichtingsprojecten, recreatieve verbindingen en het regionale bereikbaarheidsprogramma.

Als prioritaire projecten in Utrecht zijn benoemd: Leidsche Rijn, Stationsgebied, Vaartse Rijnstrook, Merwedekanaalzone en Rijnenburg.

De regio Utrecht is draaischijf voor Randstad en achterland, inzet op verbetering van bereikbaarheid. De stad Utrecht centrum is van verstedelijking. Op de beleidsagenda voor na 2015 staan onder andere:

  • lange termijn verstedelijkingsvisie voor de regio (zie Ontwikkelingsvisie NV Utrecht)
  • binnenstedelijke transformatie (zie Regiodocument BRU, 2010)
  • nadere uitwerking A12-zone tussen Ouderijn en Lunetten.

Een belangrijk punt uit het Regionaal Structuurplan van het Bestuur Regio Utrecht zijn de afspraken die zijn vastgelegd over de regionale kantoormarkt. Leidsche Rijn Centrum is een van de weinige locaties waar nog groei van het oppervlakte kantoorruimte is toegestaan.

Omvang van het bouwprogramma voor de regio zal tussen de 800.000 en 1.000.000 m² bruto vloeroppervlak liggen. Per gemeente worden in het uitvoeringscontract afspraken over omvang en locaties opgesteld. Het geplande programma voor Leidsche Rijn Kern en Centrum Zuid past binnen deze reservering.

Zoals hierboven al aangegeven is Leidsche Rijn Centrum aangegeven als stedelijk milieu, OV-knooppunt en als één van de kerngebieden. Dit zijn gebieden met een belangrijke functie als economische motor van de regio. Vanuit de gedachte van selectieve bereikbaarheid hebben deze gebieden de meeste ontwikkelingsperspectief en prioriteit ten opzichte van andere gebieden.

In de Wet ruimtelijke ordening is het instrument regionaal structuurplan niet langer opgenomen. Het huidige RSP heeft onder de nieuwe wet dezelfde status gekregen als een provinciale structuurvisie. De inhoud van het door de samenwerkende gemeenten vastgestelde RSP blijft geldig tot 2015.

2.3.3 Ontwikkelingsvisie Noordvleugel 2015-2030 (2009)

De directe aanleiding tot de langetermijnvisie op de Noordvleugel Utrecht is de aanhoudende vraag naar woningen en bedrijvenlocaties. Die vraag is het gevolg van de demografische en economische groei maar de vraag anticipeert ook op economische ontwikkeling. Voor de Regio Utrecht geldt bovendien dat die al geruime tijd kampt met een relatief groot tekort op haar woningvoorraad, mede veroorzaakt door de moeilijke beschikbaarheid van locaties. De samenwerkende overheden hebben in de Ontwikkelingsvisie aangegeven dat de spanning in de ruimtelijke ontwikkeling van de Noordvleugel weliswaar blijft bestaan, maar dat het mogelijk is er op een verantwoorde manier mee om te gaan.

De essentie van de Ontwikkelingsvisie Noordvleugel Utrecht 2015-2030 is verdichting en kwaliteitsverbetering binnenstedelijk om zo de landschappelijke kwaliteiten te sparen. Dit houdt in dat een oplossing gevonden moet worden voor de spanning tussen de behoefte aan ruimte om te wonen en te werken voor het groeiende aantal huishoudens en de behoefte aan bescherming van natuur en landschap en de duurzaamheid in de ruimtelijk-economisch ontwikkeling.

De Ontwikkelingsvisie concentreert de nieuwe woningbouw en bedrijvigheid sterk in bestaand bebouwd gebied. Nieuwbouw is mogelijk door verdichting in stadsdelen en herstructurering van verouderde locaties. Ook Leidsche Rijn valt tegenwoordig onder bestaand stedelijk gebied.