direct naar inhoud van 6.1 Economische uitvoerbaarheid
Plan: Haarzuilens
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPHAARZUILENS-0401

6.1 Economische uitvoerbaarheid

Voor de bepaling van de financieel economische uitvoerbaarheid zijn de financiële consequenties van dit bestemmingsplan in beeld gebracht. Dit bestemmingsplan is voor een deel een beheerplan wat met name tot doel heeft om de bestaande situatie te actualiseren. Dit deel heeft (m.u.v. de kosten voor het maken van het bestemmingsplan) geen financiële consequenties voor de economische uitvoerbaarheid van dit bestemmingsplan. Daarnaast zijn er een aantal nieuwe ontwikkelingen waarbij vooral de omzetting van een deel van het gebied van de agrarische functie naar een recreatieve functie als belangrijkste kan worden beschouwd. De financiële consequenties van deze nieuwe ontwikkelingen zullen hieronder afzonderlijk aan de orde komen. De kosten voor het opstellen van dit bestemmingsplan komen voor rekening van de gemeente. Deze kosten worden gedekt uit het budget voor het project actualisatie bestemmingsplannen.

De kosten voor de uitvoering van het landinrichtingsplan zouden worden betaald uit de rijksbijdrage Recreatie om de Stad. Het Rijk heeft haar bijdrage aan Recreatie om de Stad (RODS) gestaakt. Veel van de benodigde gronden voor het recreatiegebied Haarzuilens zijn al verworven. De oorspronkelijke co-financiering van provincie, bru en NM is echter nog beschikbaar. In de provinciale Stuurgroep RODS zijn terreinbeherende organisaties en gemeenten vertegenwoordigd. Het doel van deze stuurgroep is om met minder middelen zoveel mogelijk van de RODS-gebieden in te richten en te beheren. Voor Haarzuilens werken provincie, gemeente, natuurmonumenten en het Recreatieschap Stichtse Groenlanden samen om met een sober en faseerbaar plan het resterende deel van het recreatiegebied in te richten.

Nieuwe ontwikkelingen

In dit bestemmingsplan is de belangrijkste ontwikkeling de omzetting van een deel van de agrarische functie naar een recreatieve functie. De gemeente neemt echter zelf vrijwel geen initiatieven met betrekking tot de ontwikkelingen in het kader van dit bestemmingsplan. Wel participeert de gemeente in de realisatie van het Landinrichtingsplan Haarzuilens (door de Provincie vastgesteld). De dekking voor het gemeentelijke deel van deze participatie komt uit ISV-gelden en de investeringsband verkeer. Het plan voorziet, naast de gebruikelijke (beperkte) uitbreidingsmogelijkheden van de bestaande functies, slechts in beperkte mate in nieuwe ontwikkelingen. Het betreft de volgende:

Kasteel

Er wordt een werkplaats van ca. 400 m2 toegevoegd. Deze ontwikkeling leidt voor de gemeente niet tot het maken van kosten. Daarnaast kan deze ontwikkeling in het kader van de Grondexploitatiewet niet als bouwplan worden aangemerkt. Hierdoor is kostenverhaal niet aan de orde.

Hamlaan e.o.

Bij de locatie Hamlaan worden in dit bestemmingsplan diverse aanpassingen in de openbare ruimte (met name infrastructuur) voorgesteld. Deze kosten worden gedekt uit de hoofdinfrastructuur van de grondexploitatie van Leidsche Rijn. Daarnaast is er de mogelijkheid opgenomen om een horecagelegenheid te starten. Deze grond is thans in gemeentelijk eigendom en wordt verkocht na vaststelling van het bestemmingsplan. Kostenverhaal is dan verzekerd middels de gronduitgifte.

Ockhuizerweg 35

Voor deze locatie is sprake van een uit te werken bestemming van een zorgboerderij of 2 woningen. Er is sprake van een bouwplan. De kosten die de gemeente maakt zijn echter beperkt en kunnen worden verhaald via de leges.

Ockhuizerweg 39

Voor deze locatie is sprake van een uit te werken bestemming voor maximaal 3 woningen. Er is sprake van een bouwplan. De kosten die de gemeente maakt zijn echter beperkt en kunnen worden verhaald via de leges.

Thematerweg 5

Hiervoor is sprake van een directe bestemming Recreatie-2. De grond is gemeentelijk eigendom. Kostenverhaal is verzekerd door middel van gronduitgifte.

Thematerweg 10

Hiervoor is sprake van een directe Cultuur en Ontspanning voor een kantoor, horeca en natuureducatie. Er is sprake van een bouwplan. De kosten die de gemeente maakt zijn echter beperkt en kunnen worden verhaald via de leges.

Golfbaan

Binnen dit bestemmingsplan wordt ruimte gecreëerd voor vergroting van de Golfbaan en de verplaatsing van het clubhuis. De kosten voor deze uitbreiding en verplaatsing komen volledig voor rekening van de golfclub. De bouw van het clubhuis kan als bouwplan worden aangemerkt De kosten die de gemeente maakt zijn echter beperkt en kunnen worden verhaald via de leges.

Begraafplaats

Gemeente is exploitant van begraafplaats. Er is sprake van een bouwplan vanwege de bouw van een aula, maar omdat het een gemeentelijk ontwikkeling betreft, is kostenverhaal niet aan de orde.

Transformatie agrarisch gebied

Hiervoor is sprake van een deels directe bestemming, namelijk Recreatie. Dit geldt voor de gronden die reeds in eigendom zijn van provincie, Natuurmonumenten, gemeente Utrecht of Staatsbosbeheer. Voor de delen van het landinrichtingsgebied die in eigendom zijn van particulieren wordt de bestaande situatie bestemd (veelal agrarisch) en is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen naar de bestemming Recreatie. Overige kosten worden verzekerd via de leges.

Conclusie

Het betreft in alle gevallen initiatieven (van derden) waaraan in beginsel geen kosten voor de gemeente zijn verbonden, afgezien van kosten van het ambtelijk apparaat voor de begeleiding en toetsing van aanvragen. Deze laatste kosten worden door middel van leges gedekt. Indien er (b.v. bij een afwijking van de regels) kosten zijn die op grond van artikel 6.13 Wro dienen te worden verhaald, dan zal uitsluitend worden meegewerkt (aan deze afwijking) nadat er een overeenkomst is gesloten.

Planschade

Naast de kosten voor het maken van het bestemmingsplan moet een inschatting worden gemaakt van het risico van planschade. Deze zijn bij de uit te werken c.q. te wijzigen bestemmingen op voorhand niet uit te sluiten. De gemeente zal daarom bij iedere aanvraag in dat kader bezien of er planschade kan ontstaan. Indien dit het geval kan zijn, zal met de belanghebbende aanvrager een overeenkomst worden gesloten, zoals bedoeld in artikel 6.4a van de Wro. Daarmee kan worden voorkomen dat de gemeenschap de planschadekosten moet betalen in het belang van de aanvrager.

Er is een planschaderisico-analyse uitgevoerd. Voor een aantal locaties is planschade te verwachten. Zie hiervoor ook de bijlage. Van belang is te weten dat in de planschaderisico-analyse geen rekening is gehouden met de voorzienbaarheid van de planologische wijziging bij de eigenaar van de grond. Er kan dus niet op voorhand aangegeven worden of het planschaderisico ook daadwerkelijk zal leiden tot het toekennen van een planschadeclaim.

Om planschadekosten voor de gemeente uit te sluiten is er een planschadeafwentelingsovereenkomst gesloten met provincie Utrecht vanwege de te verwachten planschadekosten als gevolg van het Landinrichtingsplan. Ook met golfclub De Haar is een planschadeafwentelingsovereenkomst gesloten.

Geen exploitatieplan

Gezien het voorgaande is een exploitatieplan voor dit bestemmingsplan vooralsnog niet nodig. Mochten er in de toekomst toch ontwikkelingen voordoen waarbij de gemeente kosten moet maken dan zullen die uitsluitend onder de wijzigingsbevoegdheid vallen. Er zal dan eerst worden bezien of er een kostenverhaalovereenkomst kan worden gesloten. In het uiterste geval kan worden overwogen om bij wijzigingsbevoegdheid een exploitatieplan op te stellen.