Plan: | Grauwaart |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPGRAUWAART-0601 |
De openbare ruimte is uitgewerkt in samenhang met de ruimtelijke structuur, de woonmilieutyperingen en de woningtypologieën. De belangrijkste ontsluitingswegen hebben een breed profiel, dat is ingevuld met bomenrijen, grasvelden en water. De woonpaden zijn van een kleinere orde.
De hoofdlijnen voor de verkeersstructuur en parkeren in Leidsche Rijn zijn in diverse nota's vastgesteld door college en raad. Voor de wegenstructuur wordt in hoofdzaak onderscheid gemaakt in de verkeers- en verblijfsgebieden. In Leidsche Rijn is ervoor gekozen de bereikbaarheid voor langzaamverkeer en openbaar vervoer aantrekkelijker te maken door korte, snelle verbindingen.
Auto
De bereikbaarheid voor de auto is goed,'Duurzaam Veilig' vormt een rode draad door Leidsche Rijn. Ook in Grauwaart wordt infrastructuur aangelegd die voldoet aan dit veiligheidsprincipe. Daarnaast bestaat de intentie de auto uit het straatbeeld terug te dringen. Om dit te bewerkstelligen wordt in Grauwaart een substantieel deel van de parkeerplaatsen op eigen terrein aangelegd.
Grauwaart wordt ontsloten op de naburige wijken Het Zand, Parkwijk en Leidsche Rijn Centrum middels de doorgaande wegen. Om van Grauwaart naar verder gelegen gebieden te rijden is via de Jan Wolkerssingel en vervolgens de Belcampostraat een directe aansluiting op de hoofdverkeersroute de Vleutense Baan (50km/uur). Alle wegen in Grauwaart zijn erftoegangswegen met een sneheidsregime van 30km/uur.
Binnen het gebied bevindt zich een vijftal autovrije straten, die met een paaltje of een ketting zullen worden afgesloten (zodat brandweer en ambulance hier wel kunnen komen). Toegang voor auto's naar de kavels ten behoeve van het parkeren verloopt via separate (privé) achterstraatjes die kunnen worden afgesloten. Op alle overige straten is autoverkeer in tweerichtingen toegestaan, hoewel in de Prof Jan Bronnerlaan de twee rijstroken van elkaar gescheiden zijn door een brede middenberm waar geparkeerd mag worden.
Openbaar vervoer
Grauwaart ligt dicht bij de toekomstige centrale knoop van het openbaarvervoernet in Leidsche Rijn Centrum en wordt vanuit daar goed ontsloten door trein en (Hoogwaardig)OV. Grauwaart ligt daarnaast dichtbij station Terwijde en aan de zuidzijde de busbaan Parkwijk. De loopafstanden liggen ruim binnen de maximale loopafstand van ca. 800m.
Fietsers en voetgangers
In het gebied liggen een aantal belangrijke hoofdfietsroutes. Deze routes maken deel uit van het netwerk voor stedelijk en regionaal fietsverkeer. Voor Grauwaart vormen met name de fietsboulevard, de Vleutense Baan en de Rijnkennemerlaan belangrijke dragers in en nabij de wijk. Belangrijke voetgangersroutes lopen grotendeels parallel met de hoofdfietsroutes. Daarnaast zijn alle erftoegangswegen (30 km/uur) voor de fiets toegankelijk.
De fietsboulevard doorsnijdt het gebied in oost-westelijke richting. De fietsboulevard is een vrijliggend fietspad en biedt de mogelijk van goed fietsverkeer tussen de wijken van Leidsche Rijn. Deze fietsboulevard snijdt diagonaal door de hoofdrichting van de verkaveling.
De Rijnkennemerlaan ligt aan de westkant van Grauwaart en biedt fietsers een directe verbinding naar de noordelijke of zuidelijk gelegen wijken. De Vleutense baan ligt ten noorden van Grauwaart en biedt een goede fietsverbinding richting de rest van Leidsche Rijn en het Centrum van Utrecht.
De belangrijkste ontsluitingswegen hebben een breed profiel, dat is ingevuld met bomenrijen, grasvelden en water. Er komen twee bruggen over de singel naar Leidsche Rijn Centrum, één voor autoverkeer en één voor fietsverkeer. De Rijnkennemerlaan ligt aan de westkant van de wijk en loopt door de verschillende wijken van Leidsche Rijn.
In Grauwaart is ruimte gemaakt voor speel- en ontmoetingsplekken. Er zijn groene buitenruimtes in Park Grauwaart en aan de Rijnkennemerlaan. Aan de Jan Wolkerssingel en de André Voltenlaan worden wandelpaden en speelplekken ingericht en is er ruimte voor kunstobjecten. Bovendien nodigen de autovrije woonstraten uit tot intensief gebruik.
Kenmerkende delen in Grauwaart zijn:
Grauwaartsingel
Dit is het water tussen Leidsche Rijn Centrum en Grauwaart. Het profiel van de singsel is nadrukkelijk a-symmetrisch, met een lange doorgaande kade aan de zijde van het centrum en een groen talud aan de zijde van Grauwaart.
Er zijn 2 bruggen over de singel. De zwaarste brug is de autoverbinding. Deze brug ligt tussen de kade van het centrum en het van de André Voltenlaan. De brug ligt haaks op de kade en is in samenhang met de kade vormgegeven. De weg langs de singelwand van Grauwaart, de Jan Wolkerssingel, knikt op het punt van aansluiting met de brug. De tweede brug is een brede ranke fietsbrug die de continuïteit van de fietsboulevard waarborgt.
De Noordrand
Het profiel van de Noordrand is een verlenging van de Vuurvlindersingel uit Het Zand. Deze eindigt in de bocht bij het voormalig informatiecentrum. De woningen zijn gemiddeld drie lagen hoog met een bordes.
De Rijnkennemerlaan
Dit profiel snijdt kilometers lang door de aanpalende woonwijken. De eigenwijze richting van het profiel wordt versterkt door de bomenrijen aan weerszijden. Aan de zijde van Grauwaart loopt er een vrijliggend fietspad met een stoep. De voorgevels van de woningen ten oosten van de Rijnkennemerlaan zijn over het algemeen drie lagen hoog.
Noordrand Park Grauwaart
Aan de noordrand van Park Grauwaart ligt de verbindingsweg met Parkwijk Noord (De Schoenlappervlinder). Op het grote driehoekige kavel is een appartementencomplex gebouwd met een bouwhoogte van 6 bouwlagen aan het park. Het park ligt lager dan de openbare ruimte er omheen, omdat het niet is opgehoogd. De randen van het Park Grauwaart bestaan uit groene taluds. Voor het appartementencomplex is een rij met parkeerplaatsen voor bezoekers gesitueerd. Voor bewoners is er een parkeerplaats op het binnenterrein.
Zuidrand Park Grauwaart
Aan de zuidrand van het Park Grauwaart is een woonpad tussen Prof. Jan Bronnerlaan en de Rijnkennemerlaan. Het woonpad ligt parallel aan het talud van het lager gelegen Park Grauwaart. Aan het pad worden grondgebonden woningen ontsloten van drie à vier bouwlagen.
Oostrand Park Grauwaart
De oostrand ligt in het verlengde van de Prof. Jan Bronnerlaan. De Prof. Jan Bronnerlaan wordt parkachtig ingericht. De woningen liggen aan een verbreed park en profiteren van het uitzicht en hebben een opgetilde voortuin met een keermuur op de erfscheiding. Op de hoek met de André Voltenlaan komt een bijzonder appartementencomplex te staan.
Prof. Jan Bronnerlaan
De middenas van Grauwaart krijgt een symmetrische monumentale uitwerking. In de middenberm is een dubbele rij met parkeerplaatsen onder een dubbele bomenrij. De woningen aan beide zijden voldoen aan de randvoorwaarden van het singelmilieu, 3 tot 5 woonlagen hoog. De voortuinen zijn opgetild met een keermuurtje op de erfscheiding en trappen naar individuele entrees.
André Voltenlaan
De zichtlijn verbindt Park Grauwaart met Leidsche Rijn Centrum. In het midden loopt een breed voetpad dat is uitgevoerd met losliggende verharde stroken in het groen. Deze monumentale voetgangersroute wordt begeleid door fruitbomen. De woningen aan de noordzijde worden ontsloten aan een eigen woonpad langs de voortuinen. De woningen aan beide zijden zijn 3 tot 5 woonlagen. De voortuinen zijn opgetild en hebben een trapje naar de individuele entrees.
De fietsboulevard
Evenals de Rijnkennemerlaan is het profiel van de fietsboulevard een gegeven vanuit de hoofdplanstructuur van Leidsche Rijn. Het vrijliggende fietspad biedt een comfortabele maat voor het fietsverkeer tussen de wijken van Leidsche Rijn, Leidsche Rijn Centrum en het centrum van Utrecht. De fietsboulevard, in Grauwaart de Beeldhouwersdijk geheten, snijdt diagonaal door de hoofdrichting van de verkaveling. De woningen die aan de noordzijde van de fietsboulevard grenzen hebben daarom een voorgevel en Delftse stoep aan dit profiel. Aan de zuidzijde wordt de fietsboulevard begeleid met een blokhaag die voor de kopgevels en tuinmuur langs loopt. Daar waar de fietsboulevard de bebouwing doorsnijdt zijn er geen kruisingen met autowegen. In heel Grauwaart zijn er drie kruisingen van autostraten met het vrijliggende fietspad: twee ter hoogte van de André Voltenlaan en één bij de Jan Wolkerssingel.
De auto wordt in het straatbeeld van Grauwaart zoveel mogelijk teruggedrongen. De meeste parkeerplaatsen bevinden zich achter de woning op de eigen kavel of op een gemeenschappelijk terrein binnen het bouwblok. De toegang is via enkele straatjes, die alleen voor bewoners bestemd zijn. Bewoners van de appartementengebouwen hebben ook een parkeerplaats op eigen terrein.
Daarnaast is er in Leidsche Rijn een openbare parkeernorm vastgesteld voor bezoekers en tweede autobezitters. Afhankelijk van de woningcategorie is er een bandbreedte vastgelegd. Bij de vaststelling van het Stedenbouwkundig Plan Grauwaart is ook een parkeerbalans vastgesteld. Voor heel Grauwaart zouden er, op basis van het toen bekende programma, tussen de 185 en 321 parkeerplaatsen aangelegd moeten worden in de openbare ruimte. Het Stedenbouwkundig Plan voorziet in 292 plekken. Bij verschuivingen in het programma wordt telkens getoetst hoe deze zich verhouden tot de onderkant en bovenkant van de parkeernorm.