Plan: | Fietsbrug Amsterdam-Rijnkanaal |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPFIETSBRUGOOGINAL-0601 |
Kader
Met verbeteringen in de leefomgeving wordt de gezondheid van de Utrechters positief beïnvloed. Daarbij wordt ernaar gestreefd om gezondheidsrisico's door luchtverontreiniging, geluidshinder en onveilige situatie zoveel mogelijk te beperken, de gezondheid van de Utrechters te bevorderen.
Een gezonde leefomgeving is een omgeving die mensen als prettig ervaren, die uitnodigt tot gezond gedrag en waarin de druk op de gezondheid zo laag mogelijk is. Het gezondheidsadvies (Bijlage 14 Gezondheidsavies) is gebaseerd op landelijke richtlijnen en onderzoeksgegevens.
Dit gezondheidsadvies geeft handreikingen en aandachtspunten voor de verdere planuitwerking. Uit oogpunt van gezondheid zijn er wettelijk gezien geen belemmeringen voor de realisatie/verwerkelijking van de beoogde bestemming.
In het algemeen wordt geconstateerd dat de fietsbrug en route bijdraagt aan een gezonde leefstijl van de Utrechters: het gebruik van de fiets wordt bevordert.
Door het vertrek van de Eben-Haëzerschool verdwijnt een aanzienlijk deel van de het autoverkeer (busjes). Daardoor is er in het plangebied sprake van vermindering van het autoverkeer voor het halen en brengen.
Door de overkapping van de A12 is sprake van een algemene verbetering van de luchtkwaliteit en geluidssituatie. De invloed van het scheepvaartverkeer op het ARK is ter plaatse een factor om rekening mee te houden (zie hieronder). Er is wel aanleiding om bij de concrete planuitwerking een aantal gezondheidsaspecten aandacht te geven en te zoeken naar optimalisatiemogelijkheden.
Voor het plangebied zijn drie aspecten relevant:
Naast deze omgevingsaspecten is voldoende aandacht voor een goed binnenklimaat van groot belang. Ten aanzien van het binnenklimaat zal de school conform het vastgestelde programma van eisen worden gerealiseerd, waardoor de minimale normen vanuit het bouwbesluit voor wat betreft luchtkwaliteit (co2) en thermisch comfort op een veel hoger niveau namelijk klasse B niveau wordt gebracht.
Conclusie
De fietsbrug en route draagt bij aan een gezonde leefstijl van de Utrechters: het gebruik van de fiets wordt bevordert. In de plangebied is er aandacht voor het halen en brengen van de kinderen te voet en met de fiets. Halen en brengen met de auto wordt niet (meer) via een kiss & ride lus geregeld, maar geleid via een gewijzigde (een richting) verkeersstructuur rondom het Victor Hugoplantsoen.
Er zijn geen aangemeerde schepen, waardoor geluid met een lage frequentie niet aan de orde is.
Modelleren van het scheepvaartverkeer ter plekke is lastig, waardoor een uitspraak over gewenste minimale afstand niet mogelijk is. Met de contour op de randvoorwaardenkaart is ieder geval al geborgd dat er op minimaal 30 meter van de oever wordt gebouwd. Vanuit het oogpunt van een goede en compacte inpassing van school en comfortabele aanlanding van de brug is de ruimte voor de uiteindelijke locatiekeuze echter beperkt en is derhalve de afstand van de bouwcontour van de school vanaf het kanaal niet verder gelegd dan deze 30 meter.
Bij de verdere uitwerking van het ontwerp wordt mogelijk rekening gehouden met de aanbevelingen t.a.v. lucht en geluid en worden indien noodzakelijk aanvullende technische maatregelen (bv. ventilatie) getroffen om de leefkwaliteit in het schoolgebouw te optimaliseren.
Ten aanzien van het binnenklimaat zal de school conform het vastgestelde programma van eisen worden gerealiseerd, waardoor de minimale normen vanuit het bouwbesluit voor wat betreft luchtkwaliteit (co2) en thermisch comfort op een veel hoger niveau namelijk klasse B niveau wordt gebracht.