Plan: | Duurstedelaan, Hoograven |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPDUURSTEDLAANHOOG-0601 |
Aan de Duurstedelaan is de nieuwbouw van woningen en een brede school voorzien. Om te bepalen hoe de nieuwbouw met inachtneming van de Wet geluidhinder en het gemeentelijk geluidbeleid gerealiseerd kan worden, is een akoestisch onderzoek verricht naar de geluidbelasting op de gevels vanwege alle relevante geluidbronnen (zie Bijlage 1).
Uit de berekeningen blijkt dat de geluidbelasting op de gevels van de woningen (dag-,avond- en nachtperiode) en de Brede school (in de dagperiode) vanwege het wegverkeer op de Waterlinieweg, de Hooft Graaflandstraat (incl. Constant Erzeijstraat) en de ‘t Goylaan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschrijdt. Voor deze wegen zijn er vanuit de Wet geluidhinder geen bezwaren tegen de nieuwbouw.
Conform de Wet geluidhinder zijn wegen die uitgevoerd zijn als wegen met een maximumsnelheid van 30 km/u niet gezoneerd. Geluidgevoelige objecten die langs een nietgezoneerde weg zijn gelegen, behoeven niet in een akoestisch onderzoek betrokken te worden. De Duurstedelaan en de Wijnesteinlaan zijn uitgevoerd als een 30 km/u-zone. Om inzicht te krijgen in de hoogte van de geluidbelasting van 30 km/u wegen, is uit het oogpunt van de ruimtelijke onderbouwing en ten behoeve van het bepalen van de geluidwerende gevelvoorzieningen de geluidbelasting wel bepaald.
Ten behoeve van de berekeningen van de karakteristieke geluidwering dient te worden uitgegaan van de gecumuleerde geluidbelasting vanwege de Waterlinieweg, de Hooft Graaflandstraat, de ’t Goylaan, de Duurstedelaan en de Wijnesteinlaan zonder toepassing van de aftrek ex art. 110g Wet geluidhinder. Op basis van deze geluidbelasting bedraagt de minimaal vereiste karakteristieke geluidwering ten hoogste (59-33) 26 dB voor de woningen. Voor de Brede school is in geval van praktijklokalen een karakteristieke geluidwering vereist van ten hoogste (58-33) 25 dB. Voor de theorielokalen van de Brede school moet worden uitgegaan van een vereiste karakteristieke geluidwering van ten hoogste (58-28) 30 dB.
Op 1 juli 2010 is het nieuwe verkeersmodel VRU 2/0 UTR 2.1 in wekring getreden. De voor dit bestemmingsplan gehanteerde cijfers zijn daarom gecontroleerd op een mogelijk verschil met het vorige verkeersmodel. De afwijking van de cijfers is beperkt. Er is geen sprake van een (relevante) toename van yet geluidsniveau als gevolg van de nieuwe cijfers of een dusdanige substantiële verlaging dat een aanpassing van de onderzoeksrapporten nodig is. De conclusie in de onderzoeksrapportage wijzigt daarom niet.