direct naar inhoud van 4.1 Geluidhinder
Plan: Castellum Novum, De meern
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPCASTELNOVUMDEM-0601

4.1 Geluidhinder

Geluid beïnvloedt vaak de kwaliteit van de leef- en woonomgeving. De belangrijkste geluidsbronnen die in het kader van de ruimtelijke inrichting en ontwikkeling van belang zijn, zijn wegverkeer, railverkeer en bedrijven. De mate van acceptatie en hinder is onder meer afhankelijk van de functie van het geluidsbelaste object. De regels van de Wet geluidhinder (Wgh) zijn van toepassing bij het vaststellen van een bestemmingsplan. De normen uit die wet zijn van toepassing bij:

  • bestemmen van gronden voor nieuwe geluidsgevoelige objecten als woningen, scholen en zorginstellingen;
  • bestemming van gronden voor aanleg van nieuwe (gezoneerde) wegen (niet bij woonerven of 30 km/h -
    wegen);
  • reconstructie van wegen;
  • geluidsgezoneerde industrieterreinen.

Als één van de bovenstaande situaties aan de orde is, dient er een akoestisch onderzoek te worden gedaan en als het nodig blijkt te zijn, kan er een ontheffing van de voorkeursgrenswaarde worden aangevraagd.

Geluid wegverkeer
Voor dit bestemmingsplan geldt dat er geen gezoneerde wegen in de directe omgeving van de nieuwbouwlocatie liggen. Alle wegen zijn 30 km /h wegen en daarbij is conform de Wgh geen onderzoek noodzakelijk. Wel dient echter in het kader van een "goede ruimtelijke ordening" te worden aangetoond of er sprake is van een "aanvaardbaar akoestisch leefklimaat". Daarmee dienen ook voor de 30 km wegen akoestische berekeningen te worden uitgevoerd.

Naar de geluidsbelasting ten gevolge van deze 30 km/h wegen weg is onderzoek verricht (Aveco de Bondt, Akoestisch onderzoek Castellumlaan te De Meern d.d. 15 december 2010). Hierbij is het effect van de Rijksstraatweg, de Zandweg en de Castellumlaan in kaart gebracht.

Uit het onderzoek blijkt dat de gecumuleerde geluidsbelasting op de nieuwbouw ten gevolge van deze wegen maximaal 63 dB bedraagt. De achtergevels van de woningen zijn geluidsluw zodat een aanvaardbare woonkwaliteit wordt gegarandeerd. Er moet rekening worden gehouden met de optredende geluidsbelasting bij het dimensioneren van de geluidwering van de gevel.

Geluid spoor
Plangebied ligt niet in de invloedsgebied van spoorweglawaai.

Geluid bedrijven
Het plangebied valt niet binnen een gezoneerd industrieterrein.

Voor een goede inpassing van het plan moet het geluidsniveau veroorzaakt door de parkeerbewegingen van de gebouwde parkeervoorziening bij de bestaande en nieuwe woningen aan zekere grenswaarden voldoen. Wanneer de voertuigen zich op de openbare weg bevinden dient die geluidbelasting getoetst te worden aan de 'Circulaire beoordeling geluidhinder wegverkeer in verband met vergunningverlening Wet milieubeheer' (indirecte hinder). Het geluid van de indirecte hinder voldoet aan de grenswaarde. De geluidniveaus zijn in het akoestisch onderzoek naar de parkeerbewegingen van Aveco de Bondt opgenomen (Akoestisch onderzoek parkeerbewegingen detailhandel "De Meern" te Utrecht d.d. 1 maart 2010).

Met name ter plaatse van de toerit tot de parkeergarage is het geluidsaspect een aandachtspunt. Er zullen daarom geluidwerende maatregelen getroffen moeten worden zodat wordt voldaan aan de grenswaarden. Hierbij wordt gedacht aan een verhoogde balustrade bij de balkons aan de achterzijde, een gedeeltelijke overkapping boven en een scherm aan de noordzijde van de toerit tot aan de gebouwde parkeervoorziening.