direct naar inhoud van 2.3 Functionele structuur
Plan: Castellum Novum, De meern
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0344.BPCASTELNOVUMDEM-0601

2.3 Functionele structuur

Wonen
De Meern bestaat voor het grootste deel uit eengezinswoningen en heeft hierdoor een wat eenzijdig woningaanbod. Dit aanbod voldoet niet geheel meer aan de vraag van binnen de kern van De Meern. In de gemeente Utrecht is er een tekort aan kwalitatief goede appartementen voor ouderen. Binnen de kernen Vleuten en de Meern is er een tekort aan seniorenwoningen voor mensen uit het dorp.

Functies Centrumgebied
Langs de Zandweg, Meerndijk en de Castellumlaan bevinden zich naast de woonfunctie ook nog andere functies. Het gaat daarbij onder andere om detailhandel, een bouwbedrijf / aannemer, kantoren, dienstverlening en een verenigingsgebouw van de hervormde kerk. De detailhandel ten noorden van de Leidsche Rijn is beperkt en voorziet niet in het aanbod voor de dagelijkse boodschappen. Hiervoor zijn de bewoners van de wijk aangewezen op het ten zuiden van de Leidsche Rijn gelegen Mereveldplein.
Op de locatie Castellum Novum bevindt zich een restaurant met terras en woonfunctie op de verdieping.

Verkeer

Ontsluiting autoverkeer
Het centrum van De Meern is voor autoverkeer via de Meerndijk aangesloten op de A12 (Utrecht-Den Haag). De Meerndijk sluit in noordelijke richting aan op de Castellumlaan. Beide wegen vormen een belangrijke ontsluiting voor het centrum van De Meern. De Rijksstraatweg aan de zuidzijde van de watergang Leidsche Rijn, loopt van west naar oost langs het plangebied. Aan de noordzijde van dit water loopt de Zandweg, die parallel aan de Rijksstraatweg loopt. De Rijksstraatweg is deels ingericht als HOV-baan. De Meerndijk heeft een snelheidsregime van 50 km / h. In de toekomst zal een deel van de Meerndijk een snelheidsregime krijgen van 30 km/u. Alle overige wegen, waaronder de Rijksstraatweg , de parallelweg en Castellumlaan, zijn al gecategoriseerd als erftoegangsweg met een snelheidsregime van 30 km / h.

Ontsluiting langzaam verkeer
Het langzaam verkeer maakt op de Castellumlaan en de Zandweg gebruik van dezelfde wegen als het autoverkeer. Op het gedeelte van de Meerndijk waar een maximumsnelheid geldt van 50 km per uur zijn er fietspaden en parallelwegen waar het fietsverkeer gebruik van kan maken. De Rijksstraatweg is gedeeltelijk van fietssuggestiestroken en vrijliggende fietspaden voorzien. De Zandweg maakt in de huidige situatie onderdeel uit van de hoofdfietsroute.

Ontsluiting openbaar vervoer
Door het centrumgebied loopt een recent aangelegde HOV-baan met een halteplaats ter hoogte van de Meernbrug.

Groen, openbare ruimte, recreatie en water
De Meern kenmerkt zich door een groen beeld. Kenmerkend zijn de plantsoenen met gras en bomen. De verschillende buurten hebben karakteristieke laanbeplanting. De Rijksstraatweg en de Meerndijk hebben brede profielen met bermen en bomen. Ter plaatse van de Marekerk is er een plantsoen. Voor de herinrichting van deze profielen wordt ingezet op het behouden en versterken van de groene structuur. De meest waardevolle groenstructuren en verbindingen blijven behouden en worden versterkt.