Plan: | Cartesiusweg e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0344.BPCARTESIUSWEG-0401 |
Het voornemen tot het opstellen van het bestemmingsplan Cartesiusweg e.o. is opgenomen in de gemeentelijke notitie 'Meerjarenplanning bestemmingsplannen 2000-2010'. De hoofddoelstelling van het bestemmingsplan is de totstandkoming van een actuele, eenduidige, samenhangende en toekomstgericht juridisch-planologische regeling voor het plangebied, dat moet inspelen op de wensen van gebruikers en omwonenden van het plangebied.
Het bedrijventerrein Cartesiusweg, met een grootte van ongeveer 40 hectare, wordt gekenmerkt door afwisseling in grootte, leeftijd en activiteit van panden en bedrijven. Op de kleine percelen zijn relatief veel regionaal verzorgende bedrijven gevestigd. De Industriehaven ligt aan de rand van dit deelgebied; dit is de enige (bruikbare) havenkom aan de oostzijde van het Amsterdam-Rijnkanaal in de regio.
Het bedrijventerrein biedt werkgelegenheid aan bijna 3.000 arbeidsplaatsen. In 2006 heeft het college het herstructureringsprogramma Lage Weide/Cartesiusweg vastgesteld en in 2007 is gestart met de uitvoering van de revitalisering. Daarnaast wordt flink geïnvesteerd in de infrastructuur, verkeersveiligheid, parkeren, groen en promotie.
Naast het bedrijventerrein Cartesiusweg, bestaat het plangebied uit het terrein van Douwe Egberts, de Cartesiusdriehoek en de woongebieden Schepenbuurt en het Thomas à Kempisplantsoen en het Spinozaplantsoen. Hoewel het daarmee een groot en divers plangebied is met een geheel eigen identiteit per deelgebied, is gekozen om al deze gebieden in een bestemmingsplan samen te voegen. De reden daarvoor is de samenhangende milieuproblematiek die voor het gehele gebied geldt.
Gelet op bovenstaande is het de opdracht om het meest effectieve en doelmatige gebruik van het terrein vast te leggen in dit nieuwe bestemmingsplan. Het gaat om een bestemmingsplan voor de komende 10 jaar, waarin de voorzienbare, wenselijke, voldoende concrete en onderbouwde ontwikkelingen een plek zullen krijgen en waarin ruimte geboden moet worden voor revitalisering.
Het voorliggende bestemmingsplan is tot stand gekomen na veelvuldig overleg met en constructieve bijdragen van belanghebbenden in de periode mei 2010 – november 2010 over het in april 2010 vrijgegeven concept voorontwerpbestemmingsplan. Naar aanleiding van de ingekomen reacties en ambtelijke aanpassingen is het bestemmingsplan aangepast tot een definitief ontwerpbestemmingsplan.
Zoals uit het vervolg van deze toelichting, uitgewerkt in met name hoofdstuk 5, zal blijken is het nieuwe bestemmingsplan toekomstgericht voor zowel gebruikers als omwonenden. Zo wordt/worden:
In het bestemmingsplan zijn daarnaast de wijzigingen in de wet- en regelgeving en het beleid van de verschillende overheden op het gebied van de ruimtelijke ordening die zich in de loop van de tijd hebben voorgedaan, verwerkt. Qua systematiek sluit het bestemmingsplan aan bij recent tot stand gekomen bestemmingsplannen binnen de gemeente Utrecht, om de uniformiteit van bestemmingen en regelgeving te bevorderen. Daar waar mogelijk is gestreefd naar vereenvoudiging en vermindering van regels.