Plan: | Cuneraweg 384 Rhenen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | projectbesluit |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0340.PBCuneraweg384-de01 |
De voorgenomen vervangende nieuwbouw van de woning vereist dat inzicht wordt verkregen in de mogelijke hinder die ter plaatse van de geprojecteerde woning op kan treden ten gevolge van het wegverkeerslawaai vanuit de directe omgeving. In verband hiermee is een akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai uitgevoerd. Doel van het onderzoek is na te gaan in hoeverre de gevelbelasting op de geprojecteerde woning, afkomstig van het wegverkeerslawaai, is gelegen boven de hiervoor op grond van het gestelde in artikel 82 van de Wet geluidhinder hoogst toelaatbare geluidsbelasting van de gevel (48 dB).
In het geval de toelaatbare geluidsbelasting van de gevel wordt overschreden, dient tevens te worden onderzocht welke maatregelen getroffen moeten worden om aan de gestelde wettelijke eisen te voldoen. Wanneer dit om gegronde redenen niet haalbaar is, bestaat de mogelijkheid het college van burgemeester en wethouders te vragen een hogere grenswaarde vast te stellen. Dan moet ook nagegaan worden of de karakteristieke geluidwering Ga,k van de uitwendige scheidingsconstructie voor de verblijfsgebieden tenminste gelijk is aan het verschil tussen de geluidsbelasting van de gevel (of het dakvlak) en de grenswaarde voor het geluidniveau in het verblijfsgebied, het "karakteristieke" binnenniveau van 33 dB.
Uit het onderzoek volgt dat de gevelbelasting boven de wettelijk toegestane waarde van 48 dB ligt. Ten gevolge van het wegverkeer op de Cuneraweg bedraagt de te verwachten geluidsbelasting [Lden] op de gevels van de geprojecteerde woning namelijk maximaal 63 dB en ten gevolge van het wegverkeer op de Veenendaalseweg bedraagt ze maximaal 49 dB. Hierin is de aftrek van 2 dB, overeenkomstig artikel 110-g van de Wet geluidhinder voor wegen waarop de snelheid van lichte voertuigen meer dan 70 km per uur bedraagt, overigens al verdisconteerd. Met betrekking tot het wegverkeer op de Kerkewijk zullen de gevelbelastingen op de geprojecteerde woning de toelaatbare waarde van 48 dB [Lden] niet overschrijden.
De gevelbelastingen ten gevolge van het wegverkeer op de Cuneraweg zijn maatgevend voor de geprojecteerde woning. Omdat deze belastingen niet voldoen aan het gestelde in artikel 82 van de Wet geluidhinder, is nader onderzocht of het verkeerslawaai door middel van bron- of overdrachtsmaatregelen dusdanig verminderd kan worden dat er alsnog aan de grenswaarde van 48 dB kan worden voldaan. Hieruit blijkt dat het doorvoeren van bron- en overdrachtsmaatregelen niet realiseerbaar en onvoldoende doeltreffend is en op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, landschappelijke danwel financiƫle aard stuit.
Om die reden dient, conform het gestelde in de Wet geluidhinder het college van burgemeester en wethouders, een hogere grenswaarde vast te stellen. Hierom kan op grond van artikel 83, lid 2 van de Wet geluidhinder worden verzocht, omdat er sprake is van een woning, gelegen in binnen het stedelijke gebied, die dient ter vervanging van een bestaande woning.
Opgemerkt dient te worden dat voor de te projecteren binnen de zone van een weg de ligging van de woon- en slaapkamers, balkons, tuinen en andere bij de woning behorende verblijfsruimten van belang is. In het bouwplan dienen deze ruimten akoestisch gunstig te situeren. Dus niet aan de hoogst geluidsbelaste gevel. Overigens wordt in het akoestisch onderzoek aanvullend opgemerkt dat ook aan de gevels van de te bouwen woning akoestische voorzieningen getroffen moeten worden om te kunnen voldoen aan de in het kader van het Bouwbesluit gestelde grenswaarden. Voor de dimensionering van deze voorzieningen is aanvullend onderzoek noodzakelijk. In dit onderzoek dienen de maatregelen die noodzakelijk zijn aan de onderhavige gevels om een maximaal binnenniveau van 33dB, exclusief aftrek tijdelijke reductie op grond van het gestelde in artikel 110-g Wet geluidhinder, niet te boven te gaan. Deze voorzieningen dienen in de aanvraag om een bouwvergunning te worden meegenomen en onderbouwd. Aanbevolen wordt om bij dit onderzoek uit te gaan van cumulatieve gevelbelastingen.