direct naar inhoud van 1.1 Aanleiding en voorgeschiedenis
Plan: Dorpshart Renswoude
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0339.BpDorpshart-vg01

1.1 Aanleiding en voorgeschiedenis

De gemeente Renswoude wil de winkelstructuur van de kern Renswoude versterken. De winkels liggen nu verspreid over het dorp en er is geen echt dorpscentrum. Indien de winkelstructuur niet wordt verbeterd, zal er sprake zijn van een geleidelijke, verdere afname van de marktpositie bij een deel van de in Renswoude gevestigde winkels (DPO Renswoude 2007, Adviesburo Kardol). Door bundeling van de winkels kan het geleidelijk proces van ontwinkeling worden tegengegaan. Daarom heeft de gemeente een plan ontwikkeld om de winkels te concentreren op de hoek van de Dorpsstraat (N224) en de Oude Holleweg, ten zuidoosten van de rotonde, in het nieuwe Dorpshart Renswoude. Hierbij is het streven van de gemeente erop gericht om een deel van de bestaande winkels te verplaatsen naar het Dorpshart en niet om extra winkeloppervlak te creëren binnen de gemeente.

Reeds in 2003 zijn, mede op initiatief van de ondernemersvereniging Renswoude, ondernemers en consumenten betrokken bij het verkennen van de perspectieven voor de detailhandel in Renswoude. Op basis van een uitgebreide analyse van het huidige functioneren van de winkels en de toekomstperspectieven, zijn de mogelijkheden en de noodzaak voor de ontwikkeling van een dagwinkelcentrum aangetoond. De volgende aspecten worden genoemd die van belang zijn voor een nieuw dagwinkelcentrum:

  • zichtlocatie bij de Dorpsstraat;
  • optimale verkeersafwikkeling;
  • centrale ligging/goede bereikbaarheid;
  • zo compleet mogelijk aanbod van dagwinkels;
  • voldoende parkeergelegenheid;
  • aandacht voor externe presentatie in de richting van de Dorpsstraat;
  • creëren dorpse sfeer.

Tevens wordt gesteld dat de realisatie van een dagwinkelcentrum op de locatie hoek Dorpsstraat/Oude Holleweg, mede gelet op de eerste drie aspecten, voor de hand ligt.

Zowel de gemeenteraad van Renswoude als de ondernemersvereniging Renswoude hebben vervolgens in 2004 aangedrongen op het nader beschouwen van de (financiële) haalbaarheid van een dergelijk dagwinkelcentrum. Nadat de Raadscommissie Openbare Werken en Financiën hiermee had ingestemd, is op basis van een programma van eisen (kwalitatief en functioneel) een beoordelingskader opgesteld ten behoeve van de locatiekeuze. Aan de hand van dit beoordelingskader is een multicriteria-analyse uitgevoerd die heeft geleid tot de aanwijzing van de locatie ten zuidoosten van de rotonde (het Dorpshart).

De gemeenteraad van Renswoude heeft in 2005 een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld voor de verdere ontwikkeling van het dagwinkelcentrum, dat later het Dorpshart is gaan heten.

Naast de bundeling van de bestaande winkels biedt het nieuwe Dorpshart ook ruimte aan andere dorpsvoorzieningen en nieuwe woningen. Door de combinatie van een bundeling van de winkels met als belangrijkste functies een gezondheidscentrum en nieuwe appartementen, zal de gemeente de beschikking krijgen over een compact Dorpshart met een eigentijdse uitstraling die past bij een dorp als Renswoude. Hiermee kan worden voldaan aan de instandhouding van het voorzieningenniveau en de leefbaarheid binnen de gemeente. Dit komt zowel ten goede aan de ondernemers als aan de inwoners van Renswoude.

Het initiatief voor een nieuw eerstelijns gezondheidcentrum is al enige jaren geleden genomen door een plaatselijke huisartsenpraktijk. In het gezondheidscentrum komen naast een huisartsenpraktijk en een apotheek, verschillende andere zorgaanbieders. Door de betrokken partijen (initiatiefnemers, ontwikkelaar en gemeente) is hiervoor inmiddels een intentieovereenkomst getekend.

Het accent voor de nieuwbouw in de Dorpshart komt te liggen bij woningen (appartementen) voor een- en tweepersoonshuishoudens. De bevolkingssamenstelling zal de komende jaren sterk veranderden in Renwoude als gevolg van vergrijzing en huishoudensverdunning. De eenzijdige woningvoorraad (veel koopeengezinswoningen) maakt het voor doelgroepen als starters en de groeiende groep ouderen moeilijk om aan woonruimte te komen. Het nieuwe Dorpshart biedt hiervoor een uitstekende locatie met de voorzieningen in de directe nabijheid.

In 2008 is voor de opzet van het Dorpshart een ontwikkelcompetitie uitgeschreven om een plan en een projectontwikkelaar te selecteren. Het stedenbouwkundig en architectonisch ontwerp van de combinatie VolkerWessels Vastgoed (ontwikkelaar) en Geesink Weusten Architecten is als winnaar uit de bus gekomen. Met de ontwikkelaar is een intentieovereenkomst gesloten. Het plan voor het nieuwe Dorpshart met daarin een supermarkt, commerciële ruimten, appartementen en enkele grondgebonden woningen dient als basis voor dit bestemmingsplan.

De herontwikkeling van het plangebied is niet mogelijk binnen het geldende bestemmingsplan. Dit plan zal voor het plangebied herzien moeten worden om de voorgenomen ontwikkelingen mogelijk te maken.

1.1.1 Crisis- en herstelwet

Aangezien met voorliggend bestemmingsplan meer dan 11 woningen planologisch-juridische mogelijk worden gemaakt, is de Crisis- en herstelwet van toepassing op dit bestemmingsplan. Dit betekent onder andere dat het indienen van een pro forma beroep niet is toegestaan en dat belanghebbenden bij het instellen van beroep de volledige beoepsgronden moeten indienen.

Ten behoeve van voorliggend bestemmingsplan zijn diverse onderzoeken opgesteld. De gemeenteraad heeft zich er bij het vaststellen van dit bestemmingsplan van vergewist dat deze onderzoeken op een zorgvuldige wijze tot stand zijn gekomen. De onderzoeken zijn opgesteld door onafhankelijke en deskundige (onderzoeks)bureau's. De onderzoeken maken onderdeel uit van deze toelichting en zijn dan ook als bijlage bij dit bestemmingsplan gevoegd. In de onderstaande paragrafen wordt, indien van toepassing, uitsluitend verwezen naar de conclusies van deze onderzoeken.