Plan: | Dorp |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0339.BP2012Dorp-vg01 |
Op 1 september 2007 is de Wet op de Archeologische Monumentenzorg (Wamz) in werking getreden. Dit is een herziening van de Monumentenwet 1988. Met deze herziening zijn de belangrijkste bevoegdheden aangaande de archeologie bij de gemeente neergelegd. De gemeenteraad is op grond van de Monumentenwet verplicht bij de vaststelling van nieuwe bestemmingsplannen rekening te houden met de in de grond aanwezige of te verwachten archeologische waarden. Om dit te kunnen onderbouwen dient de gemeente er voor te zorgen dat de archeologische waarden en verwachtingen binnen het gemeentelijk grondgebied bekend zijn. Deze waarden en verwachtingen zijn aangegeven op een voor de gemeente opgestelde Archeologische Verwachtings- en Beleidsadvieskaart, die op basis van archeologische waarnemingen en vondsten, landschappelijke en historische gegevens tot stand is gekomen.
De gemeenten Renswoude en Woudenberg hebben in mei 2010 door RAAP Archeologisch Adviesbureau een archeologische verwachtings- en beleidskaart laten opstellen. De Archeologische Verwachtings- en Beleidskaart geeft op perceelsniveau aan welke archeologisch bekende waarde of welke verwachting van toepassing is. Op basis daarvan kan in een vroeg stadium van ruimtelijke planvorming gekeken worden of en hoe archeologische waarden beschermd kunnen/moeten worden: middels aanpassing van het plan of het behoud van informatie door opgraven. Bij elke voorgenomen activiteit om de bodem te verstoren in een gebied met archeologische waarde of verwachting moet namelijk in een zo vroeg mogelijk stadium worden bepaald of een nader archeologisch onderzoek noodzakelijk is.
Conform het gemeentelijk archeologisch beleid ligt het plangebied in meerdere zones. Op de onderstaande verbeelding zijn de voorkomende verwachtingswaarden weergegeven. Het betreft hier twee archeologische waardevolle gebieden en drie archeologische waardevolle verwachtingsgebieden:
afbeelding - uitsnede archeologische verwachtings- en beleidskaart Renswoude
De verschillende archeologische waarden en verwachtingswaarden brengen aanvullende regels met zich. Per zone geldt het volgende beleidsregime:
(Verwachtings)waarde | Beleidsadvies |
overige AMK-terreinen met attentiezone | bodemingrepen dieper dan de huidige verstoringsdiepte (30 cm -Mv) vermijden. Indien niet mogelijk archeologisch onderzoek noodzakelijk. Bij bodemingrepen nabij AMK-terreinen groter dan 100 m² is voorafgaand aan ruimtelijke planvorming archeologisch onderzoek noodzakelijk. |
cultuurhistorische elementen | bodemingrepen dieper dan de huidige verstoringsdiepte (30 cm -Mv) vermijden. Indien niet mogelijk: bij bodemingrepen groter dan 100 m² is voorafgaand aan ruimtelijke planvorming archeologisch onderzoek noodzakelijk. |
hoge archeologische verwachting | bodemingrepen dieper dan de huidige verstoringsdiepte (30 cm -Mv) vermijden. Indien niet mogelijk: bij bodemingrepen groter dan 100 m² is voorafgaand aan ruimtelijke planvorming archeologisch onderzoek noodzakelijk. |
middelhoge archeologische verwachting | bodemingrepen dieper dan de huidige verstoringsdiepte (30 cm -Mv) vermijden. Indien niet mogelijk: bij bodemingrepen groter dan 1000 m² is voorafgaand aan ruimtelijke planvorming archeologisch onderzoek noodzakelijk. |
lage archeologische verwachting | bodemingrepen dieper dan de huidige verstoringsdiepte (30 cm -Mv) vermijden. Indien niet mogelijk: bij bodemingrepen groter dan 10.000 m² is voorafgaand aan ruimtelijke planvorming archeologisch onderzoek noodzakelijk. |
Het onderhavige bestemmingsplan is hoofdzakelijk conserverend van aard en staat geen nieuwe grootschalige ontwikkelingen toe. In het kader van dit bestemmingsplan vinden derhalve geen activiteiten plaats waardoor de verwachte archeologische waarden verstoord kunnen worden. Indien er in de toekomst binnen het plangebied bouwplannen zijn, dient bij het opstellen van die plannen rekening te worden gehouden met de archeologische verwachtingswaarde van het beoogde projectgebied.
Op de verbeelding hebben de zones die in het plangebied voorkomen een passende archeologische dubbelbestemming gekregen. Omdat enkele waarden en verwachtingswaarden samengevoegd kunnen worden in eenzelfde dubbelbestemming is in dit bestemmingsplan sprake van drie verschillende archeologische dubbelbestemmingen. In paragraaf 6.2.13 wordt ingegaan op de juridische kant van de in het plangebied voorkomende archeologische verwachtingswaarden.
Zoals reeds vermeld in paragraaf 4.2.3 zijn de gronden rondom het Kasteel Renswoude aangewezen als beschermd dorpsgezicht Renswoude. Daarnaast hebben de gronden die deel uitmaken van het kasteel ook de status van historische buitenplaats toegewezen gekregen. Vanwege de waardevolle historische uitstraling en eenheid van dit gebied zijn meerdere gebouwen, bouwwerken en attributen aangewezen als monument. In dit bestemmingsplan zijn geen ontwikkelingen opgenomen die van negatieve invloed zijn op de aanwijzingen van beschermd dorpsgezicht dan wel historische buitenplaats. Behalve dat het beschermd dorpsgezicht een speciale regeling heeft gekregen in het bestemmingsplan zijn verder geen specifieke regelingen voor deze cultuurhistorische waarden opgenomen. Overigens worden de monumenten binnen het plangebied ook al beschermd op basis van de Monumentenwet.