Plan: | Kern Linschoten |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0335.BPKernLinschoten-VA03 |
Beoogde ontwikkeling
Op de locatie ten noorden van de Jacob Barneveldstraat kunnen nieuwe (zorg) woningen, maatschappelijke functies (andere gezondheidszorggebouwen) en kantoren gerealiseerd worden. Op de locatie Nieuwe Zandweg 21 worden twee nieuwe woningen mogelijk gemaakt. Deze functies zijn in het kader van de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek nodig is.
Toetsingskader
Normstelling
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven- bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidhinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.
De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.
Nieuwe situaties
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. De uiterste grenswaarde van nieuwe (zorg)woningen, onderwijsgebouwen, ziekenhuizen en verpleeghuizen (verpleegafdelingen) binnen de bebouwde kom langs een bestaande weg bedraagt volgens de Wgh 63 dB. De uiterste grenswaarde voor andere gezondheidszorggebouwen3 bedraagt 53 dB langs een bestaande weg. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het weg-verkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruik gemaakt.
30 km/h wegen
Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet-gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Voor de beoordeling van de geluidsbelasting wordt gebruik gemaakt van de classificering van de kwaliteit van de akoestische omgeving in een milieukwaliteitsmaat volgens de 'methode Miedema'.
Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.
Tabel 6.2 Lden classificering milieukwaliteit volgens de methode Miedema
Geluidsklasse | beoordeling |
< 50 dB | Goed |
50 - 54 dB | Redelijk |
55 - 59 dB | Matig |
60 - 64 dB | Tamelijk slecht |
65 - 69 dB | Slecht |
= 70 dB | Zeer slecht |
Onderzoek Jacob Barneveldstraat
De locatie is gelegen binnen de geluidszone van de Laan van Rapijnen. Deze weg heeft een geluidszone van 200 m uitgaande van 1-2 rijstroken en een binnenstedelijke ligging. Om de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting langs niet gezoneerde wegen te beoordelen, is de geluidsbelasting van de in de omgeving gelegen Jacob Barneveldstraat (30 km/h-weg), uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening, berekend.
Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 6.
Zoals gesteld in de paragraaf verkeer is de verkeersintensiteit op de Laan van Rapijnen gebaseerd op tellingen in 2004. De weekdagetmaalintensiteit bedroeg in 2004 1.400 mvt/etmaal. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar 2022 is een autonome verkeersgroei van 3% per jaar aangehouden.
Van de Jacob Barneveldstraat zijn geen verkeersgegevens bekend. Aangenomen kan worden dat de intensiteit op deze weg de helft is van de intensiteit op de Laan van Rapijnen.
Op de Laan van Rapijnen ligt asfalt. De wegdekverharding van de Jacob Barneveldstraat bestaat uit klinkers. Voor de voertuigverdeling van het verkeer op de Laan van Rapijnen is uitgegaan van een standaard verdeling op gebiedsontsluitingswegen en voor de Jacob Barneveldstraat van buurtverzamelwegen (onderzoek RBOI 2009).
Tabel 6.3 Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal (afgerond op 50-tallen)
weg |
2022 |
Laan van Rapijnen | 2.500 |
Jacob Barneveldstraat | 1.250 |
Resultaten gezoneerde weg
Op de locatie kunnen nieuwe (zorg) woningen en andere gezondheidszorggebouwen gerealiseerd worden. Ten gevolge van het verkeer op de Laan van Rapijnen bedraagt de geluidsbelasting op een maatgevende afstand van 10 m uit de as van de weg maximaal 55 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden. Eveneens wordt de uiterste grenswaarde van 53 dB voor andere gezondheidszorggebouwen overschreden. Direct langs de Laan van Rapijnen zijn dan ook geen geluidsgevoelige andere gezondheidszorggebouwen mogelijk. De uiterste grenswaarde van 63 dB voor woningen wordt echter niet overschreden.
Maatregelen
De geluidsbelasting aan de gevels van de geluidsgevoelige bestemmingen kan worden gereduceerd door maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied.
Er is een aantal maatregelen aan de bron denkbaar. De eerste mogelijkheid zou het beperken van de verkeersomvang, het wijzigen van de snelheid of van de samenstelling van het verkeer kunnen zijn. Het beperken van de verkeersomvang of de samenstelling van het verkeer is niet mogelijk, omdat de Laan van Rapijnen een belangrijke ontsluitende functie heeft binnen de verkeersstructuur van Linschoten. Het verlagen van de maximumsnelheid is gezien de functie van de weg niet wenselijk, aangezien de doorstromingsfunctie dan in het geding komt. Het beperken van de verkeersomvang of het wijzigen van de samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid ontmoet derhalve overwegende bezwaren van verkeers- en vervoerskundige aard. Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van een ander wegdektype. Het wegdektype van de Laan van Rapijnen is dicht asfalt beton (DAB). Vervanging van dit wegdektype door een stiller wegdektype (zoals ZSA-SD) levert een reductie van de geluidsbelasting op hier zijn echter kosten aan verbonden. Maatregelen in het overdrachtsgebied in de vorm van geluidsschermen zijn niet wenselijk in verband met de stedenbouwkundige inpassing.
Geconcludeerd kan worden dat redelijkerwijs geen maatregelen mogelijk zijn om de geluidsbelasting te reduceren of dat maatregelen daartoe op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, landschappelijke, verkeerskundige, vervoerskundige of financiële aard stuiten.
Resultaten niet gezoneerde weg
Ten gevolge van het verkeer op de Jacob Barneveldstraat bedraagt de geluidsbelasting op een maatgevende afstand van 5 m uit de as van de weg 59 dB (exclusief artikel 110g Wgh). Hierbij is sprake van een matig akoestisch klimaat.
Maatregelen
Voor de nieuwe geluidsgevoelige functies is sprake van een 'matig' akoestisch klimaat. Bezien is of met maatregelen de geluidsbelasting doelmatig kan worden teruggedrongen. Er is een aantal maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting denkbaar. Een denkbare mogelijkheid is om de functie van de weg, samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid te wijzigen. De functie als erftoegangsweg met de daarbij behorende maximumsnelheid van 30 km/h dient echter behouden te blijven voor de ontsluiting van het omliggende gebied. Erftoegangswegen behoren tot de laagste wegcategorie. Wijziging van de functie en daarmee de samenstelling van het verkeer is dan ook geen mogelijke maatregel om een verdere geluidsreductie te bewerkstelligen.
Verder zijn erftoegangswegen hoofdzakelijk voorzien van klinkerverharding. Een mogelijke maatregel is toepassing van een sterkere geluidsreducerende wegdekverharding bijvoorbeeld door de toepassing van asfalt in plaats van klinkers. Asfalteren van deze wegen is echter om verkeerskundige redenen binnen verblijfsgebieden niet wenselijk. Klinkerverharding draagt bij aan het verblijfskarakter en heeft een snelheidsremmend effect. Toepassing van akoestisch stille betonstraatstenen is mogelijk.
Maatregelen in het overdrachtsgebied zoals geluidsschermen zijn niet inpasbaar en om stedenbouwkundige redenen ongewenst.
Conform het bouwbesluit dient de binnenwaarde maximaal 28 dB of 33 dB te bedragen afhankelijk van de functie. Het akoestisch klimaat is aanvaardbaar, mits dit binnenwaardeniveau wordt gegarandeerd4. Aangezien het nog nieuw te bouwen functies betreft kunnen zodanige maatregelen worden getroffen dat de geluidsbelasting binnen niet meer bedraagt dan 28 dB of 33 dB (conform het vereiste in het bouwbesluit). Er kan dan ook gesproken worden van een aanvaardbare akoestische situatie.
Onderzoek Nieuwe Zandweg 21
Door de Milieudienst Noord-West Utrecht is akoestisch onderzoek verricht naar deze locatie. De resulaten van dit onderzoek zijn opgenomen in Bijlage 7.
Conclusie
Ontwikkeling Jacob Barneveldstraat
Ten gevolge van het verkeer op de Laan van Rapijnen wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden. Geconcludeerd kan worden dat geen maatregelen mogelijk zijn om de geluidsbelasting te reduceren of dat maatregelen daartoe op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, landschappelijke, verkeerskundige, vervoerskundige of financiële aard stuiten. Indien hier geluidsgevoelige functies gerealiseerd worden, dient het college van Burgemeester en Wethouders een besluit tot het verlenen van hogere grenswaarde te nemen.
Een aandachtspunt hierbij is dat direct langs de Laan van Rapijnen geen geluidsgevoelige andere gezondheidszorggebouwen mogelijk zijn, omdat hier de uiterste grenswaarde van 53 dB overschreden wordt.
Ontwikkeling Nieuwe Zandweg 21
De geluidsbelasting vanwege wegverkeerslawaai op het bouwplan Nieuwe Zandweg 21 bedraagt maximaal 53 dB Lden. Ten behoeve van het bouwplan zal een hogere waarde vanwege de geluidsbelasting van de M.A. Reinaldaweg moeten worden afgegeven (ontheffing).
De gevelwering van de nieuw te bouwen woningen moet zodanig worden gedimensioneerd dat aan een binnenniveau van 33 dB kan worden voldaan (eis Bouwbesluit).