direct naar inhoud van 2.3 Gemeente Leusden
Plan: 't Spieghel 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0327.83-0501

2.3 Gemeente Leusden

Masterplan 'het visitekaartje van Leusden, 2006


Het Masterplan vormt een belangrijk tussenstation op weg naar de beoogde herontwikkeling van het gebied. Dit Masterplan geeft aan hoe de gemeente Leusden dit bedrijvengebied wil vormgeven en welke randvoorwaarden zij stelt aan de verdere realisatie.

Belangrijk voor de ontwikkeling van 't Spieghel is de doelstelling om de functie van de Westflank als groene geledingszone te handhaven en zo mogelijk te versterken. Deze doelstelling werkt voor de verschillende delen van 't Spieghel verschillend uit.

  • Voor het gebied ten zuiden en ten westen van de Ursulineweg is handhaving van de bestaande landschappelijke waarden een belangrijk uitgangspunt. Dit betekent dat uitbreiding van functies die bebouwing nodig hebben hier in principe niet gewenst is.
  • Het groene karakter van het gebied ten westen van het Kwekerspad wordt de komende jaren versterkt. Doordat de middelen ontbreken voor een actieve aanpak zullen de kansen die zich voordoen zoveel mogelijk benut worden.
  • Uitbreiding van functies die bebouwing nodig hebben, is hier slechts onder bijzondere condities mogelijk en alleen voor zover daarbij een bijdrage aan de groene uitstraling wordt geleverd.
  • De toekomstige ontwikkelingen tussen Kwekerspad, Ursulineweg, Groene Zoom en Randweg passen bij het karakter van de groene geledingszone. Het hier verrijzende bedrijventerrein is een verbijzondering van de groene geledingszone en daardoor meer dan een gebruikelijk bedrijventerrein. Deze verbijzondering wordt vooral gezocht door hoogwaardige gebouwen te realiseren in een omgeving die is ingepast en aangepast aan het omringende landschap en bestaande bebouwing.


De visie uit het Masterplan vormt een belangrijke basis voor het voorliggende bestemmingsplan. De visie is opgenomen in hoofdstuk 4.


Visie 2010: Bouwen aan een krachtig Leusden


De gemeente Leusden heeft een ontwikkelingsvisie opgesteld, waarin de hoofdlijnen zijn aangegeven voor de ontwikkelingsrichtingen op het gebied van wonen, werken en welzijn. Een vitaal Leusden wordt daarbij vooropgesteld waarbij het sociale en culturele welzijn, de ruimtelijke ontwikkeling, economie, verkeer en vervoer en het landelijk gebied belangrijke aspecten zijn.

De visie kan op hoofdlijnen als volgt worden samengevat:

  • Op sociaal en cultureel vlak streeft men naar een krachtige en zelfstandige samenleving. Het behoud en de verbetering van maatschappelijke kwaliteiten is van groot belang. Dit wil zeggen dat actief ingespeeld moet worden op de veranderende samenstelling van de bevolking;
  • Leusden wil zich inzetten voor behoud en de verbetering van de ruimtelijke kwaliteit. Onder ruimtelijke kwaliteit wordt verstaan: Een gevarieerd woonmilieu met stedelijke voorzieningen in een landelijke omgeving;
  • Benadrukking van de ligging in de overgang tussen de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei; Actieve oriĆ«ntatie op het buitengebied.
  • Doelstellingen zijn het terugdringen van het woningtekort en het zorgvuldig afbouwen van de randen van Leusden.
  • Daarnaast wil Leusden de kwaliteit van het buitengebied versterken. De ontwikkeling van de natuur- en milieukwaliteit in aantrekkelijke landschappen staat voorop, onder meer door het realiseren van ecologische verbindingszones. Voorts wenst de gemeente verbreding van de activiteiten in het buitengebied.
  • Naast (duurzame en biologische) landbouw worden landschapsonderhoud en recreatief medegebruik nieuwe inkomstenbronnen in het landelijk gebied. Tenslotte verdienen het openbaar vervoer en het winkelcentrum aandacht.


Uitvoeringsprogramma beleidsplan verkeer en vervoer 2001-2010

In juni 2002 heeft de raad van de gemeente Leusden ingestemd met de beleidsvoornemens verwoord in het 'beleidsplan verkeer en vervoer 2001-2010'. Het uitvoeringsprogramma moet worden gezien als de 'vertaling' van de beleidsvoornemens uit het beleidsplan verkeer en vervoer 2001-2010 in concrete projecten/acties.

Doordat de zuidelijke ontsluiting van Leusden naar de A-28 (via de Arnhemseweg) op dit moment onvoldoende wervend is, leidt dit tot een verzwaarde belasting op o.a. de Randweg en de Heiligenbergerweg. Het verkeersaanbod op dit weggedeelte is de laatste jaren gestaag toegenomen tot ruim 28.000 auto's per etmaal.

Op en rond dit wegvak treedt tijdens de spitsperiodes vrijwel altijd filevorming op. Deze problematiek kan niet los worden gezien van de verkeersafwikkeling op de A-28. Ook bestaat er een relatie met de verkeersafwikkeling op de Arnhemseweg, Heiligenbergerweg en Hogeweg. In 2008 is de verbreding van de Randweg afgerond waarmee een knelpunt in de verkeersstructuur is opgelost.