Plan: | 't Spieghel 2010 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0327.83-0501 |
Masterplan 'het visitekaartje van Leusden, 2006
Het Masterplan vormt een belangrijk tussenstation op weg naar de beoogde herontwikkeling van het gebied. Dit Masterplan geeft aan hoe de gemeente Leusden dit bedrijvengebied wil vormgeven en welke randvoorwaarden zij stelt aan de verdere realisatie.
Belangrijk voor de ontwikkeling van 't Spieghel is de doelstelling om de functie van de Westflank als groene geledingszone te handhaven en zo mogelijk te versterken. Deze doelstelling werkt voor de verschillende delen van 't Spieghel verschillend uit.
De visie uit het Masterplan vormt een belangrijke basis voor het voorliggende bestemmingsplan. De visie is opgenomen in hoofdstuk 4.
Visie 2010: Bouwen aan een krachtig Leusden
De gemeente Leusden heeft een ontwikkelingsvisie opgesteld, waarin de hoofdlijnen zijn aangegeven voor de ontwikkelingsrichtingen op het gebied van wonen, werken en welzijn. Een vitaal Leusden wordt daarbij vooropgesteld waarbij het sociale en culturele welzijn, de ruimtelijke ontwikkeling, economie, verkeer en vervoer en het landelijk gebied belangrijke aspecten zijn.
De visie kan op hoofdlijnen als volgt worden samengevat:
Uitvoeringsprogramma beleidsplan verkeer en vervoer 2001-2010
In juni 2002 heeft de raad van de gemeente Leusden ingestemd met de beleidsvoornemens verwoord in het 'beleidsplan verkeer en vervoer 2001-2010'. Het uitvoeringsprogramma moet worden gezien als de 'vertaling' van de beleidsvoornemens uit het beleidsplan verkeer en vervoer 2001-2010 in concrete projecten/acties.
Doordat de zuidelijke ontsluiting van Leusden naar de A-28 (via de Arnhemseweg) op dit moment onvoldoende wervend is, leidt dit tot een verzwaarde belasting op o.a. de Randweg en de Heiligenbergerweg. Het verkeersaanbod op dit weggedeelte is de laatste jaren gestaag toegenomen tot ruim 28.000 auto's per etmaal.
Op en rond dit wegvak treedt tijdens de spitsperiodes vrijwel altijd filevorming op. Deze problematiek kan niet los worden gezien van de verkeersafwikkeling op de A-28. Ook bestaat er een relatie met de verkeersafwikkeling op de Arnhemseweg, Heiligenbergerweg en Hogeweg. In 2008 is de verbreding van de Randweg afgerond waarmee een knelpunt in de verkeersstructuur is opgelost.