direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk/lokaal beleid
Plan: Leusden-Noord
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0327.107-0401

3.4 Gemeentelijk/lokaal beleid

3.4.1 Visie 2010: Bouwen aan een krachtig Leusden

De gemeente Leusden heeft een ontwikkelingsvisie opgesteld, waarin de hoofdlijnen zijn aangegeven voor de ontwikkelingsrichtingen op het gebied van wonen, werken en welzijn. Een vitaal Leusden wordt daarbij vooropgesteld waarbij het sociale en culturele welzijn, de ruimtelijke ontwikkeling, economie, verkeer en vervoer en het landelijk gebied belangrijke aspecten zijn.

De visie kan op hoofdlijnen als volgt worden samengevat:

  • Op sociaal en cultureel vlak streeft men naar een krachtige en zelfstandige samenleving. Het behoud en de verbetering van maatschappelijke kwaliteiten is van groot belang. Dit wil zeggen dat actief ingespeeld moet worden op de veranderende samenstelling van de bevolking;
  • Leusden wil zich inzetten voor behoud en de verbetering van de ruimtelijke kwaliteit. Onder ruimtelijke kwaliteit wordt verstaan: Een gevarieerd woonmilieu met stedelijke voorzieningen in een landelijke omgeving;
  • Benadrukking van de ligging in de overgang tussen de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei; Actieve oriëntatie op het buitengebied.
  • Doelstellingen zijn het terugdringen van het woningtekort en het zorgvuldig afbouwen van de randen van Leusden.
  • Daarnaast wil Leusden de kwaliteit van het buitengebied versterken. De ontwikkeling van de natuur- en milieukwaliteit in aantrekkelijke landschappen staat voorop, onder meer door het realiseren van ecologische verbindingszones. Voorts wenst de gemeente verbreding van de activiteiten in het buitengebied.
  • Naast (duurzame en biologische) landbouw worden landschapsonderhoud en recreatief medegebruik nieuwe inkomstenbronnen in het landelijk gebied. Tenslotte verdienen het openbaar vervoer en het winkelcentrum aandacht.

Dit bestemmingsplan betreft een conserverend plan. Het plan maakt geen nieuwbouw van bijvoorbeeld woningen of maatschappelijke voorzieningen mogelijk. In het plan zijn de bestaande woningen en maatschappelijke voorzieningen positief bestemd. Daarnaast zijn de belangrijke groen- en waterstructuren specifiek bestemd om op deze manier de ruimtelijke kwaliteit te kunnen behouden.

3.4.2 Woonvisie 2008-2015

In de Woonvisie Leusden 2008-2015 zet in op met name de huisvesting van de doelgroepen starters, gezinnen en ouderen.
Voor een deel kan in de woningbehoefte van deze doelgroepen in directe zin door nieuwbouw worden voorzien en voor een deel geschiedt dit in indirecte zin door de mede uit nieuwbouw voortvloeiende doorstroming.

Voor het overgrote deel moet hierin worden voorzien door het geschikt houden en maken van de bestaande woningvoorraad. Dit kan door het bouwkundig aanpassen aan de eisen van deze tijd en door het toestaan van aan- en uitbouwen.

Voorliggend bestemmingsplan is conserverend. In het kader van dit plan wordt nieuwbouw van woningen dan ook niet mogelijk gemaakt. Wel biedt het bestemmingsplan mogelijkheden om woningen uit te breiden, bijbehorende bouwwerken te realiseren en andere functies aan huis te ontplooien. Hierbij dient echter wel rekening gehouden te worden met het stedenbouwkundige beeld van de buurt, privacy en bezonning voor naburige percelen.

3.4.3 Groenbeleidsplan 2005

Het groenbeleidsplan heeft tot doel de kwaliteit van het openbaar groen te behouden en te versterken teneinde een structurele bijdragen te leveren aan de ruimtelijke kwaliteit waarbij wonen, werken en welzijn binnen de gemeente Leusden gediend zijn.

Wijk overschrijdend groen:

Uit het groenbeleidsplan komt naar voren dat de groene hoofdstructuren niet altijd zichtbaar zijn in het straatbeeld. Leusden heeft een besloten, groen natuurlijke karakter. Geconstateerd is dat er geen aansluiting van de bomenstructuur bij de hiërarchie van de wegenstructuur aanwezig is. Hier liggen kansen om de herkenbaarheid, oriëntatie en beleving te vergroten. Zo wordt aangegeven dat voor de Asschatterweg als historische weg de oriëntatie en herkenbaarheid van de bomenstructuur versterkt dient te worden. De Middenweg/Noorderinslag dient tevens versterkt te worden als hoofdverkeersontsluiting middels oriëntatie en herkenbaarheid van de bomenstructuur.

Daarnaast wordt in het groenbeleidsplan een koppeling gelegd tussen openbaar groen in de bebouwde kom en ecologisch groen buiten de bebouwde kom. Hiertoe wordt aangegeven dat de groenstrook tussen 't Ruige Veld en Hamersveld als ondersteunende ecologische verbinding binnen de bebouwde kom moet worden behouden en ontwikkeld. Hierbij dient de Zwarteweg als een op te heffen barrière te worden beschouwd.

Ook zet het groenbeleidsplan zich in voor het behoud van de cultuurhistorische wetering langs het Reigerpad (Hamersveldse wetering).

Het groenbeleidsplan vertaald zich in de "6 GROENE REGELS".

  • 1. De huidige groenstructuur behouden en versterken.
  • 2. Versterken oriëntatie en herkenbaarheid door boomstructuur.
  • 3. Vergroten van de herkenbaarheid in inrichting en beheer.
  • 4. Herkenbaarheid en karakter voor entrees en kleine parken.
  • 5. Behouden en ontwikkelen van ecologische waarden.
  • 6. Verankering van flankerend beleid in groenbeleid en planontwikkeling.

In het plangebied hebben de bestaande structuur bepalende groengebieden de specifieke bestemming groen gekregen. Door deze gebieden als groen te bestemmen behouden ze hun uitstraling en blijven ze van waarde voor de uitstraling van het openbaar gebied.

De kleinere groenstroken zijn over het algemeen opgenomen in de bestemmingen "Verkeer" of "Verkeer - Verblijfsgebied". Omdat deze gebieden niet bepalend zijn voor de groenstructuren in het plangebied en ze eenvoudig opgenomen kunnen worden in de verkeersbestemmingen zijn deze versnipperde groengebieden als zodanig bestemd.

3.4.4 Milieubeleidsplan 2009 - 2013

Het milieubeleidsplan 2009-2013 is een toetsingskader bij ruimtelijke plannen. In het milieubeleidsplan zijn milieukwaliteitsprofielen opgenomen. Voor woonwijken moet gebruik gemaakt worden van het milieukwaliteitsprofiel "Woongebieden". Hierin wordt aangegeven wat de gewenst milieukwaliteit is.

Aangezien voorliggend bestemmingsplan een conserverend karakter heeft is er geen sprake van nieuwe knelpunten met betrekking tot milieuaspecten. In het kader van dit bestemmingsplan wordt er van uitgegaan dat aan het milieukwaliteitsprofiel "Woongebieden" wordt voldaan.

3.4.5 Antennebeleid

Door het toenemende gebruik van mobiele telecommunicatie moeten er in toenemende mate antennemasten worden geplaatst. Het antennebeleid is vastgesteld door de gemeenteraad op 2 april 2010 en maakt het mogelijk om binnen de bebouwde kom antennemasten ten behoeve van telecommunicatie te plaatsen.

In het beleid zijn enkele uitgangspunten opgenomen. Zo dienen antenne-installaties zoveel mogelijk aan de randen van woonwijken en gebieden zonder een overwegende woonfunctie te worden geplaatst. Daarnaast moeten operators zoveel mogelijk van elkaars masten gebruik maken (site-sharing), mogen vrijstaande antenne-installaties in principe niet hoger zijn dan 40 meter en moeten ze worden geplaatst op minimaal 50 meter afstand van woningen. Bij een nieuwe vergunningaanvraag voor het plaatsen van een mast moet een goed communicatieplan worden opgezet om betrokkenen open te informeren.

In de regels behorende bij dit bestemmingsplan worden de uitgangspunten zoals verwoord in het antennebeleid overgenomen.

3.4.6 Beleidsnotitie Bed & Breakfast bij woningen

Het doel van het beleid is om Bed & Breakfast voorzieningen bij woningen te stimuleren in goede afstemming met de ruimtelijke ordening en met bescherming van de (woon-)omgeving. Tot kort geleden was het alleen in het buitengebied geregeld. Deze beleidsnotitie geldt echter voor het gehele gemeentelijk grondgebied, dus ook het stedelijk gebied. Afhankelijk van de grootte van het bestaande woonhuis en omgevingskenmerken is de toelaatbare grootte van een Bed & Breakfast variabel. De inpassing van een Bed & Breakfast voorziening bij een woonhuis vereist maatwerk en dient aan bepaalde voorwaarden te worden verbonden.

In de regels behorende bij dit bestemmingsplan is in een bevoegdheid opgenomen waarmee het mogelijk is om een bed & breakfast in een woning te exploiteren. Deze bevoegdheid sluit aan bij de uitgangspunten uit de beleidsnotitie.

3.4.7 Startnotitie Brede School

In mei 2002 is een Startnotitie Brede School vastgesteld. In deze startnotitie zijn, na overleg met de scholen, uitgangspunten geformuleerd voor de brede schoolontwikkeling in de gemeente Leusden.

Een brede school is een inhoudelijk concept om kinderen optimale ontwikkelingskansen te bieden door inhoudelijke samenwerking tussen peuterspeelzalen, scholen en kinderopvang (zowel dagopvang als buitenschoolse opvang).

In de regels behorende bij dit bestemmingsplan wordt binnen de maatschappelijke bestemming geregeld dat naast scholen, ook kinderdagopvang, peuterspeelzalen en buitenschoolse opvang zijn toegestaan.