Plan: | Leusden-Noord |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0327.107-0401 |
Het bestemmingsplangebied bestaat uit zes aparte woonbuurten die enkele maatschappelijke functies herbergen. Om deze woonbuurten zo duidelijk mogelijk te omschrijven wordt hierbij in zes subparagrafen stilgestaan. In de subparagrafen wordt ingegaan op de bebouwing en de structuur van de woonbuurten. De subparagrafen zijn als volgt ingedeeld:
afbeelding - ligging van de zes woonbuurten
Verkeersstructuur Leusden-Noord
De verkeersstructuur van Leusden-Noord is opgebouwd uit wegen met een verkeers- of verblijfsfunctie. In totaal zijn er vijf wegen ('hoofdwegen') waar 'verkeer' belangrijker is dan het 'verblijf'. Het gaat hier om de Randweg, Asschatterweg, Torenakkerweg, Middenweg en Noorderinslag. Op deze routes geldt een maximum snelheid van 50 km/uur. Ook lopen over deze routes buslijnen. Deze wegen worden geflankeerd door vrijliggende fietspaden.
Alle andere wegen in het plangebied hebben de status van verblijfsgebied. Hier dient het verkeer zich als gast te gedragen. Het grootste deel van deze wegen in het verblijfsgebied heeft de status van 30/km-gebied. Daarnaast heeft een beperkt deel van deze wegen de status van woonerf gekregen. Deze woonerven zijn met name in Rozendaal te vinden. Voor de verblijfsgebieden en de woonerven gelden maximale snelheden tussen de 30 km/uur en 10 km/uur.
Er lopen meerdere hoofdfietsroutes in het plangebied. Deze fietsroutes lopen langs de eerder genoemde 'hoofdwegen'. Het fietspad langs de zuidzijde van de Asschatterweg wordt tot aan de Torenakkerweg verbreed en in twee richtingen berijdbaar gemaakt. Dit houdt verband met de aanleg van een vanuit twee richtingen berijdbaar fietspad langs de Asschatterweg (buiten de bebouwde kom). Doorgaand fietsverkeer kan dan gewoon aan de zuidzijde blijven fietsen. Daarnaast lopen er ook vrije fietspaden door de verschillende woonbuurten, zoals het Reigerpad, het Eiberpad, het Dolomietenpad en het Alpenpad.
Oorsprong buurtnamen
Hoewel in het plangebied geen rijks- of gemeentelijke monumentale gebouwen voorkomen, hebben de verschillende buurten wel een band met de geschiedenis. De woonbuurt Rozendaal is vernoemd naar de hofstede Rozendaal aan de Hamerveldseweg 13. De wijk Rozenboom is vernoemd naar een keuterboerderij aan de Hamersveldseweg 110. In deze boerderij bevond zich ooit een gelagkamer (middeleeuwse term voor cafe-restaurant). Het Ruige Veld verwijst naar een drassig en bebost woest stuk grond ten noorden van de Grebbeliniekade. De buurt De Wetering is vernoemd naar de wetering die hier nog altijd loopt en die van zuid naar noord door het oostelijke deel van Leusden stroomt. Alandsbeek verwijst naar de beken in het gebied en boerderij De Beek. Hamersveld is de naam van het dorp dat langs de Hamerveldseweg was gelegen.
Woonbuurt 't Ruige Veld is gerealiseerd in de jaren 1986 tot 1993.
Bebouwing
De woonwijk 't Ruige Veld is ruimtelijk opgebouwd in verschillende zones. De wijk wordt van oost naar west doorsneden door een centrale groenzone. In deze zone bevindt zich een beperkt aantal gestapelde woningen met maximaal 4 bouwlagen. Bij de Bouwdriest staat nog een voormalige boerderij in deze zone.
Ten noorden en ten zuiden van de groenzone zijn eengezinswoningen gerealiseerd. Hierbij is zoveel mogelijk gekozen voor gesloten bouwblokken, uitgevoerd in één of twee woonlagen met een kap. Deze bouwblokken omsluiten binnenterreinen waar groen- en speelvoorzieningen zijn gesitueerd. Aan de zuidzijde van de wijk bevinden zich een aantal vrijstaande woningen met de achterzijde gericht naar het water. In het noordwesten gaat het woongebied over in een kleinschalig bedrijventerrein dat buiten het plangebied valt.
De woonwijk heeft als geheel een wat stedelijk karakter. Dit wordt veroorzaakt door het grote aantal gesloten bouwblokken en het ontbreken van groen in de woonstraten. Het groen kan worden gevonden op de binnenterreinen en in de centrale groenzone.
Groen- en ontsluitingsstructuur
De wijk 't Ruige Veld heeft ten opzichte van andere wijken in Leusden een minder groen karakter. Onder groenvoorzieningen moeten niet alleen de grotere groene gebieden worden verstaan. Ook de bermen langs een straat en de boom op de hoek dragen bij tot het groene karakter van de wijk. Hetzelfde geldt voor de particuliere tuinen: een woonwijk met grote tuinen "oogt" groener dan een dicht bebouwd gebied. In het geval van 't Ruige Veld, met veelal kleine tot zeer kleine voortuinen, is het particuliere groen meestal niet bepalend voor het groene karakter van de wijk. In 't Ruige Veld zijn het vooral de grotere openbare groengebieden, die het groene karakter van de wijk bepalen.
De hoofdgroenstructuur van 't Ruige Veld wordt bepaald door m.n. de volgende elementen:
Bij het ontwerp van de wijk is aan verschillende groenstroken een duidelijke functie toegekend. Zo heeft de gecombineerde water- en groenverbinding aan de zuidzijde van het woongebied een duidelijke visueel structurerende functie. Deze groenstrook fungeert a!s een soort van scheiding tussen de verschillende woongebieden Hamersveld en 't Ruige Veld. De centrale groenzone dwars door de wijk in
oostwestrichting fungeert al een soort scheiding tussen twee deelbuurten. Behalve deze scheidingsfunctie hebben groenstroken ook veelal een afschermende functie. Zo hebben de groenstroken aan de noord en oostzijde van het plangebied een duidelijk afschermende werking naar de hoofdinvalswegen Randweg en Middenweg net buiten de wijk.
De wijk 't Ruige Veld wordt aan twee zijden begrensd door wegen die deel uitmaken van de ontsluitingsstructuur van Leusden, de Randweg en Middenweg. De Zwarteweg vervult geen belangrijke doorgaande verkeersfunctie meer voor Leusden. De woonwijk wordt op twee plaatsen voor het autoverkeer ontsloten op de bovengenoemde ontsluitingswegen; aan de oostzijde door de Ruige Velddreef op de Middenweg en aan de noordzijde door de Schotkamp op de Randweg. De Ruige Velddreef sluit tevens aan op de Zwarteweg. Via de Zwarteweg kan men naar het winkelcentrum De Biezenkamp. De Ruige Velddreef en de Schotkamp zijn de zogenoemde verbindingswegen. De voornaamste functie van deze wegen is om het autoverkeer uit de wijk naar de ontsluitingswegen te voeren. De overige wegen binnen de wijk hebben een autoluwe verblijfsfunctie verkregen. Het verschil in functie wordt nog eens benadrukt door middel van een verschil in verharding; asfalt op de doorgaande routes en klinkerverharding in de woonstraten.
De vrijliggende fietspaden langs de Randweg en de Middenweg vormen een onderdeel van een (bovenwijks) netwerk van fietspaden in Leusden. De overige fietspaden zorgen voor goede verbindingen met de aansluitende woonwijken Hamersveld, de Wetering en het sportpark Valleikanaal.
Voor wat betreft het openbaar vervoer: het woongebied kent enkele busverbindingen welke een verbinding vormen tussen Leusden en Amersfoort.
De woonbuurt Hamersveld is hoofdzakelijk gerealiseerd tussen de jaren 1950 en 1970.
Bebouwing
De stedenbouwkundige opzet van Hamersveld vertoont een wisselend karakter, veelal kenmerkend voor de periode waarin ze tot stand zijn gekomen. Het gebied direct ten oosten van de Zwarteweg is gebouwd in een nog betrekkelijk autoloze tijd. De wegen zijn smal en openbare verkeersvoorzieningen, openbaar groen en kinderspeelplaatsen zijn minimaal aanwezig. De woningen, meestal half-vrijstaand, zijn in het algemeen niet erg groot. De tuinen achter de woningen daarentegen zijn 15 tot 20 meter diep.
De deelbuurt ten oosten van de Lindenlaan is van een latere datum, namelijk uit de zestiger jaren. Hier komen veel meer rijtjeswoningen voor. De tuinen achter deze woningen zijn ca. 10 meter diep. De invloed van de auto in deze deelbuurt is duidelijker waarneembaar in bredere wegen, parkeerstroken en garageboxen. Het openbaar groen en de kinderspeelplaatsen zijn in ruime mate aanwezig. Afgezien van de half-vrijstaande woningen in het westelijk deel en de rijtjeswoningen in het oostelijk deel, bevinden zich aan de west- en noordgrens van het plangebied diverse vrijstaande woningen. In dit deel van Hamersveld komen geen gestapelde woningen voor. De meeste woningen in Hamersveld zijn uitgevoerd in twee lagen met een kap. De vrijstaande woningen zijn veelal plat uitgevoerd, bestaande uit 1 of 2 lagen.
Aan de Eikenlaan tenslotte bevinden zich op de achtererven van een aantal woningen kleine bedrijven.
Groen- en ontsluitingsstructuur
De hoofdgroenstructuur van Hamersveld wordt bepaald door de volgende elementen:
De laatstgenoemde groen- en waterpartijen hebben een duidelijke afschermende functie. De groen- en waterpartijen aan de noord- en oostzijde van Hamersveld vormen een duidelijke buffer tussen enerzijds Hamersveld en anderzijds de naastgelegen gebieden Princenhof (bedrijfsterrein) en 't Ruige Veld (woonwijk). Ook het groen langs de Asschatterweg en de Middenweg, aan de rand van het plangebied, heeft een duidelijk afschermende werking naar de hoofdinvalswegen net buiten de wijk.
Bepalend voor de verkeerstructuur van het plangebied is het oude kruis van wegen, namelijk in west-oostrichting de Burg, de Beaufortweg-Asschatterweg en in noord-zuidrichting de Zwarteweg-Hamersveldseweg. Deze wegen vormen een onderdeel van de ontsluitingsstructuur van Leusden. De overige wegen in het plan zijn ondergeschikt aan deze wegen en hebben allen het karakter van een woonstraat.
De verschillende fietspaden in Hamersveld, namelijk het fietspad langs het winkelcentrum De Biezenkamp, de fiets- en voetverbindingen met de woonwijk 't Ruige Veld en de vrijliggende fietspaden langs een aantal hoofdontsluitingswegen, zijn een onderdeel van een bovenwijks netwerk van fietspaden in Leusden. De langzaam-verkeersverbindingen met 't Ruige Veld zijn via bestaande wegen als de Lijsterbeslaan en de Lindenlaan aangesloten op de oost-west hoofdroute langs de Asschatterweg/ Burg. de Beaufortweg.
Voor wat betreft het openbaar vervoer, er zijn geen bushaltes in dit deel van de Hamersveld. De dichtsbijzijnde bushalte is gelegen bij de rotonde Zwarteweg/Hamersveldseweg. Lijn 78 doet deze halte aan. De openbaar vervoersverbinding is eenzijdig op Amersfoort gericht. Daarbij moet wel in acht genomen worden dat het merendeel van de vervoersbewegingen ook op Amersfoort gericht zijn.
De woonbuurt De Wetering is gerealiseerd in de jaren 70. Aan de Asschatterweg bevindt zich een strook met twee-onder-een-kap woningen welke gerealiseerd zijn in de periode 1948-1968. Langs de watergang in de wijk, bevinden zich een vrijstaande woning uit 1964 en de voormalige boerderij Groot Krakhorst.
Bebouwing
Het basisprincipe van de wijk bestaat uit clusters woonblokken gegroepeerd rondom parkeerhoven, onderling gescheiden door veel groen. Tussen de clusters bevinden zich groene ruimten die in het midden van de wijk samenvloeien tot één grote groene ruimte met parkachtige afmetingen. De woonblokken zijn direct gelegen aan de parkeerhoven of aan woon(voet-) paden, die verbonden zijn met de parkeerhoven.
Evenals een aantal andere wijken in Leusden is De Wetering naar binnen gekeerd, afgeschermd van de hoofdwegen door groene randen. De bebouwing langs de Middenweg is duidelijk van de weg afgekeerd en wordt van de weg gescheiden door een groenstrook. Alleen aan de Asschatterweg staan nog een aantal woningen met hun entreezijde naar de weg gekeerd. In het noord(west)en van het plangebied ligt de buurt Wetering/Valleilaan, een buurt uit het begin van de jaren negentig met voornamelijk sociale huurwoningen en een aantal vrijstaande woningen. De wijk wordt aan de noord(oost)- en oostzijde afschermt van de omgeving door een oude Liniedijk. Hierdoor zijn de sportvoorzieningen ten noorden van de Liniedijk niet zichtbaar zijn vanuit de wijk.
De wijk bestaat voornamelijk uit blokken rijtjeswoningen van twee verdiepingen en een zadeldak, uitgevoerd in gele baksteen. De blokken zijn niet altijd naar elkaar toe gericht, er zijn ook situaties waar voor- en achterkanten van woningen naar elkaar zijn gericht. De bergingen zijn afwisselend aan de voor- of achterzijde gesitueerd.
Langs de noordrand van het plangebied zijn een aantal vrijstaande en geschakelde woningen gebouwd. De wijk kent verder drie complexen van gestapelde woningen, te weten een appartementengebouw van drie-en-een-halve laag aan de Hondsdraf en aan de Wederik en een appartementengebouw van twee lagen en een kap aan de Sleedoornhof.
Groen- en ontsluitingsstructuur
De wijk kenmerkt zich door een grote hoeveelheid aan groen. Daarbij zijn drie grotere groenstructuren te herkennen. Deze hoofdstructuurelementen in De Wetering zijn:
Daarnaast is er in de wijk veel blokgroen aanwezig met een veelal afschermende functie. Zo zijn de volgende elementen te onderscheiden: buffergroen tussen de diverse hofjes, groenaankleding van de parkeerterreinen en groen in de woonpaden.
De wijk wordt op drie plaatsen ontsloten op de hoofdwegen: drie op de Asschatterweg en één op de Middenweg/Randweg via de Valleilaan. De Hondsdraf, de Walstro en de Valleilaan vormen de belangrijkste buurtontsluitingswegen binnen de wijk. Aan deze wegen liggen de parkeerhoven, welke uitsluitend via de buurtontsluitingswegen met elkaar voor autoverkeer verbonden zijn. Voor veel woningen geldt dat het niet mogelijk is om met de auto tot aan de voordeur te rijden. Deze woningen worden ontsloten door middel van een woonpad welke aansluit op de parkeerhoven.
De gehele wijk wordt doorsneden door een fijnmazig systeem van voet-, fiets- en woonpaden. De woonpaden vormen de verbinding tussen de woningen en de parkeerhoven. De fiets- en voetpaden liggen met name in de groengebieden. Een aantal van deze langzaamverkeersverbindingen is nadrukkelijk in de wijk aanwezig. Een karakteristiek element in de wijk wordt gevormd door een noord-zuid gerichte route langs de Hamersveldse Wetering, begeleid door knotwilgen. Daarnaast ligt een veel gebruikte langzaamverkeersroute door de centrale groene zone, welke een verbinding vormt tussen de Gagelhof, de Wederik en de Akkerwinde. Een andere belangrijke fietsverbinding is het fietspad vanaf de Middenweg naar de Bolderikhof. Daarnaast wordt de oude Liniedijk intensief gebruikt door de wijkbewoners als recreatieve wandel/uitlooproute.
Voor wat betreft het openbaar vervoer, er zijn geen bushaltes in De Wetering. De dichtstbijzijnde bushalte is gelegen bij de kruising Asschatterweg/Middenweg.
De woonbuurt Alandsbeek is gerealiseerd in de jaren 1973 tot en met 1982.
Bebouwing
De wijk Alandsbeek bestaat hoofdzakelijk uit eengezinswoningen in rijtjes. Aan de oostzijde van de wijk bevinden zich een zestal vrijstaande woningen en aan de zuidzijde een aantal half-vrijstaande woningen. In de wijk komen geen gestapelde woningen voor. Afgezien van de vrijstaande woningen, bevat de woonbuurt drie verschillende woningtypes. In het gebied gelegen ten westen van het Reigerpad zijn de woningen uitgevoerd in afwisselend twee of drie lagen, zonder een kap. De woningen in het gebied ten oosten van het Reigerpad zijn uitgevoerd in één, twee of drie lagen met aan één zijde een schuin aflopende kap. Deze woningen zijn zeer verschillend van aard: variërend van drive-inwoningen tot woningen met een garage ervoor. Het resultaat is een zeer wisselend gevelfront. Het derde en tevens laatste woningtype bevindt zich ten zuiden van het Eiberpad. De woningen in dit gebied bestaan uit 2 à 3 lagen met (deels) een kap. Deze woningen zijn deels uitgevoerd in rijtjes, deels in half-vrijstaande woningen.
De bijzondere bebouwing in het plangebied bestaat uit twee scholen voor het basisonderwijs en een gymzaal. Verder bevinden zich aan de Toermalijn verschillende gebouwen met een van wonen afwijkende functie, namelijk horeca- en medische voorzieningen. Een -qua bebouwing- bijzonder element in de wijk is de oude boerderij aan het Eiberpad. Deze voormalige boerderij is thans in gebruik als pannenkoekenhuis en bistro.
Groen- en ontsluitingsstructuur
De hoofdgroenstructuur van Alandsbeek wordt bepaald door de volgende elementen:
De woonbuurt Alandsbeek wordt aan drie zijden begrensd door wegen welke een onderdeel vormen van de hoofdontsluitingsstructuur van Leusden. De Asschatterweg heeft qua functie en inrichting een minder belangrijke rol in de wegen structuur van Leusden dan de Middenweg.
Alandsbeek bestaat in feite uit vier deelgebieden, welke elk afzonderlijk ontsloten worden vanaf het stelsel van ontsluitingswegen. Tussen deze vier deelgebieden onderling bestaan slechts verbindingen voor het langzame verkeer. De vier deelgebieden worden als volgt ontsloten:
Van een duidelijke hiërarchie van wegen binnen deze deelgebieden is geen sprake. De interne verkeersstructuur van de deelgebieden bestaat alleen uit buurtontsluitingswegen, welke het karakter hebben van een woonstraat. De woonstraten eindigen allen in de wijk, met uitzondering van het oostelijke deel van Alandsbeek, waar de automobilist via een lus wordt terugverwezen naar de hoofdontsluitingsweg. Kenmerkend voor de lus in het zuidoostelijke gebied is de aanwezigheid van verschillende verkeersdrempels.
De verschillende fietspaden in het plangebied, namelijk het Reigerpad, het Eiberpad en de vrijliggende fietspaden langs de ontsluitingswegen, zijn een onderdeel van een (bovenwijks) netwerk van fietspaden in Leusden.
Voor wat betreft het openbaar vervoer: het woongebied kent enkele busverbindingen, welke beiden een verbinding vormen tussen Leusden en Amersfoort. De verschillende bushaltes bevinden zich net buiten het woongebied langs de onsluitingswegen. De openbaar vervoersverbindingen zijn daarmee eenzijdig op Amersfoort gericht. Daarbij moet wel in acht genomen worden dat het merendeel van de vervoersbewegingen ook op Amersfoort gericht zijn.
De woonbuurt Rozendaal is gerealiseerd in de jaren 70.
Bebouwing
De in deze wijk gelegen zogenaamde ‘eurowoningen’ zijn aaneengesloten in boogvorm gebouwd. De boogvorm ontstaat doordat de woningen haaks op de straat staan en de gevelwand per woning gering verspringt. De uitstraling van deze bijzondere bouwvorm hangt samen met de uniformiteit van de gevelwand. De wijk ontstaat door het ’stempel’ van de boogvorm een aantal malen te herhalen. De binnenruimte van de stempel bestaat uit een pleinvormige ruimte. De groene invulling verschilt per plein. De achterzijden van de woningen grenzen aan de groenstructuur door de wijk. Centraal in de wijk liggen enkele gedeelde voorzieningen, zoals een zwembad en een tennisbaan.
Evenals een aantal andere wijken in Leusden is Rozendaal naar binnen gekeerd, afgeschermd van de omringende wegen en de achterliggende bebouwing door groene randen. Vanaf de omringende wegen oogt de wijk parkachtig. De bebouwing is slechts op incidentele plekken zichtbaar, met name de eerste en tweede verdieping. De invloed van aan- en uitbouwen aan de achterzijde van de woningen op het stedenbouwkundig concept is vrij beperkt vanwege de groene afscherming van de woningen.
De bebouwing van Rozendaal bestaat uit eengezins-‘drive-in’woningen in 3 bouwlagen met een plat dak. De onderste bouwlaag wordt gevormd door de entree van de woning en een garage. De woon- leefruimte bevindt zich op de eerste verdieping, met uitzicht op de tuinen.
De uitstraling van Rozendaal wordt bepaald door het patroon van identieke, aaneengeschakelde woningen. De individuele woning is ondergeschikt aan de boogvormige structuur en daarom op zichzelf weinig opvallend. Om aan de kwaliteit van het ontwerp voor Rozendaal geen afbreuk te doen, dient zorgvuldig omgegaan te worden met solitaire aanpassingen in de gevelwanden.
Groen- en ontsluitingsstructuur
De groenstructuur in Rozendaal draagt in hoge mate bij aan het bijzondere karakter van de wijk. De boogvormen zijn van elkaar en de omringende wegen afgeschermd met groen. In de groenstructuur bevinden zich verder verschillende waterpartijen. Het groen is in beheer bij een Groenstichting. Het bestuur van de Groenstichting wordt gevormd door bewoners van de wijk zelf.
De groene inrichting van de pleinen en de ruimte aan de kopgevels vormen een belangrijke aanvulling op de groenstructuur. Elk plein is op een eigen wijze ingericht. Het bestuur van de Groenstichting is
verantwoordelijk voor de inrichting van de pleinen. De bewoners van de pleinen worden direct betrokken bij de inrichting van hun plein en het onderhoud ervan. De pleinen worden primair gebruikt voor speelvoorzieningen en groen.
Doordat de achtertuinen grenzen aan de groenstructuur dragen ze in belangrijke mate bij aan het groene karakter van Rozendaal.
Rozendaal wordt omringd door een aantal doorgaande wegen: de Torenakkerweg, Asschatterweg, Noorderinslag en Middenweg. Deze wegen behouden hun huidige functie als doorgaande route. Met name de Noorderinslag vervult een belangrijke rol in de ontsluiting van de gemeente Leusden.
De toegangswegen tot de pleinen en de pleinen zelf hebben geen doorgaande functie en zijn uitsluitend bedoeld voor bestemmingsverkeer.
Alle woningen in Rozendaal zijn voorzien van een oprit en een garage. De oprit wordt vrijwel overal gebruikt als parkeerplek, de garage dient echter zelden als parkeerplaats. Daarnaast zijn parkeerplaatsen gesitueerd op de pleinen.
In de groenstroken zijn paden opgenomen voor fietsers en voetgangers. De paden verbinden de pleinen met elkaar en de omringende wegenstructuur. De langzaam verkeersroutes zijn planmatig opgezet en maken onderdeel uit van de structuur van Rozendaal.
Voor wat betreft het openbaar vervoer: het woongebied kent enkele busverbindingen, welke beiden een verbinding vormen tussen Leusden en Amersfoort. De verschillende bushaltes bevinden zich net buiten het woongebied langs de onsluitingswegen. De openbaar vervoersverbindingen zijn daarmee eenzijdig op Amersfoort gericht. Daarbij moet wel in acht genomen worden dat het merendeel van de vervoersbewegingen ook op Amersfoort gericht zijn.
De woonbuurt Rozenboom is gerealiseerd in de jaren 70.
Bebouwing
De wijk is gebouwd rondom een centrale groene zone met voet- en fietspad. Om de zone liggen parkeerhofjes met korte woonblokken. De parkeerhofjes zijn niet volledig omsloten door bebouwing, maar staan ruimtelijk in verbinding met de centrale zone. De groene zone zelf verbindt het verzorgingshuis aan de noordkant van de wijk (buiten het plangebied) met diverse gebouwen voor maatschappelijke functies aan de zuidkant (buiten het plangebied).
De bebouwing in de wijk bestaat voornamelijk uit vrijstaande en twee-onder-één-kap woningen. De vrijstaande villa's liggen aan de buitenzijde van de wijk en zijn van diverse architectuur. De bebouwing in het middengebied van de wijk bestaat in hoofdzaak uit blokken van twee of vier woningen in een hoogte van twee verdiepingen met kap, gemetseld in een gele baksteen. Deze blokken zijn gegroepeerd rond parkeerhofjes. Aan de zuidkant bevindt zich een woonhof voor senioren in rijtjeswoningen van één bouwlaag.
Groen- en ontsluitingsstructuur
De groenstructuur van Rozenboom bestaat uit de volgende elementen:
De aanplant van de centrale groene zone bestaat veelal uit grote struiken en bomen, hier en daar afgewisseld met grasveldjes of een speelplek. De overzichtelijkheid van de ruimte is gering door de korte zichtlijnen en slingerende paden. Door het hoge groen ontstaat er eerder een grens tussen het oostelijk en westelijk plandeel dan een samenhangend element.
De wijk wordt voor het autoverkeer ontsloten via twee lussen:
Tussen beide verkeerslussen bestaat geen verbinding. Het is dus niet mogelijk om met de auto vanaf de Hamersveldseweg naar de Torenakkerweg te rijden of omgekeerd. Door het ontbreken van een doorgaande verbinding worden de wegen in de wijk uitsluitend gebruikt door bestemmingsverkeer. Aan de lussen zijn doodlopende hofjes geschakeld waarin geparkeerd kan worden. Vanaf deze hofjes zijn de achtererven met garageboxen bereikbaar.
In het middengebied van de wijk zijn diverse fiets- en voetpaden aanwezig, welke zorgen voor de bereikbaarheid van woningen, hofjes, en voorzieningen alsmede voor de verbindingen tussen het oostelijk en westelijk deel. Er is echter geen hoofdlangzaamverkeersroute aanwezig.
Voor wat betreft het openbaar vervoer: het woongebied kent twee busverbindingen, welke beiden een verbinding vormen tussen Leusden en Amersfoort. De verschillende bushaltes bevinden zich net buiten het woongebied langs de onsluitingswegen . De openbaar vervoersverbindingen zijn daarmee eenzijdig op Amersfoort gericht. Daarbij moet wel in acht genomen worden dat het merendeel van de vervoersbewegingen ook op Amersfoort gericht zijn.