direct naar inhoud van 4.5 Geluid
Plan: Leusden-Oost - Cohensteeg e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0327.103-0501

4.5 Geluid

Conform de Wet geluidhinder (Wgh) is het noodzakelijk akoestisch onderzoek te doen als nieuwe geluidsgevoelige bebouwing (zoals woningen, scholen, ziekenhuizen en verpleeghuizen) of bij een uitbreiding van dergelijke bestemmingen binnen de geluidszone van een weg worden gesitueerd.

4.5.1 Wegverkeerlawaai

Voor het akoestisch onderzoek zijn vanuit de Wgh alleen de wegen relevant waar een maximum snelheid van 50 kilometer per uur of meer geldt. Voor 30 kilometer zones hoeft conform artikel 74 lid 2 van de Wet geluidhinder geen akoestisch onderzoek te worden verricht. De geluidszone voor 50 km/u wegen (1 of 2 rijstroken) is ingevolge de Wet geluidhinder 200 meter.

50 km/uur wegen
Met uitzondering van de Clarenburg, Benedictijnenhove, Landjonker, Beekridder en de Middenweg zijn allen in het plangebied voorkomende wegen ingericht als 30 km/uur-gebied. Daarmee vallen deze wegen buiten de akoestische onderzoeksplicht vanuit de Wet geluidhinder. Binnen de geluidszones van de wegen Clarenburg, Benedictijnenhove, Landjonker, Beekridder en de Middenweg worden in het kader van dit bestemmingsplan geen nieuwe geluidgevoelige functies mogelijk gemaakt. Hetzelfde geldt voor de geluidzones van de buiten het plangebied gelegen wegen de Noorderinslag en de Burgemeester van der Postlaan. Voor de bestaande woningen in het plangebied zijn in het verleden geen hogere grenswaarde vastgesteld.

30 km/uur wegen
Ten aanzien van wegen met een maximum snelheid van 30 km/uur is in het vastgestelde geluidbeleid van de gemeente Leusden het volgende opgenomen:

  • Vanuit ruimtelijke ordening moet worden beoordeeld of de geluidbelasting op woningen nabij een 30 km/uur weg voldoet aan de voorkeursgrenswaarde. Bij nieuwbouw van woningen en reconstructie van wegen zal altijd getoetst moeten worden aan de wettelijke eisen voor het binnenniveau, te weten 33 dB. Dit betekent dat ook voor wegen met een maximale snelheid van 30 km/uur een akoestisch onderzoek moet worden uitgevoerd indien de geluidbelasting op de gevel mogelijk meer dan 53 dB zal bedragen. Bij een geluidsbelasting van 53 dB kan met een gebouwschil de wettelijke binnenwaarde van 33 dB worden gehaald.

Conclusie
Omdat in dit bestemmingsplan geen nieuwe geluidgevoelige objecten worden gerealiseerd is onderzoek in het kader van de Wet geluidhinder niet noodzakelijk. Wanneer in de toekomst sprake is van een plan waarbij nieuwe geluidgevoelige objecten worden gerealiseerd, dient hier akoestisch onderzoek voor uitgevoerd te worden. Dit akoestische onderzoek dient dan zowel te voldoen aan de eisen uit de Wgh als het gemeentelijke geluidbeleid.

4.5.2 Railverkeerlawaai

Het plangebied ligt buiten een geluidszone voor spoorlijnen.

4.5.3 Industrielawaai

Het plangebied valt niet binnen een geluidszone als gevolg van industrielawaai.