Plan: | Leusden-Oost - Cohensteeg e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0327.103-0501 |
Het bestemmingsplangebied bestaat uit zes aparte woonbuurten die enkele maatschappelijke functies herbergen. Om deze woonbuurten zo duidelijk mogelijk te omschrijven wordt hierbij in vier subparagrafen stilgestaan. In de subparagrafen wordt ingegaan op de bebouwing en de structuur van de woonbuurten. De subparagrafen zijn als volgt ingedeeld:
afbeelding - ligging van de zes woonbuurten
Verkeersstructuur Leusden-Oost
De verkeersstructuur van Leusden-Oost is opgebouwd uit wegen met een verkeers- of verblijfsfunctie. In totaal zijn er vier wegen waar 'verkeer' belangrijker is dan het 'verblijf'. Het gaat hier om de Beekridder, Landjonker, Benedictijnenhove en Clarenburg, alle andere wegen in het plangebied hebben de status van verblijfsgebied. Hier dient het verkeer zich als gast te gedragen. Het grootste deel van deze wegen in het verblijfsgebied heeft de status van 30/km-gebied. Daarnaast heeft een beperkt deel van deze wegen de status van woonerf gekregen. Deze woonerven zijn met name in Akkerhoeve, Noordwijck en Langenbeek te vinden. Voor de verblijfsgebieden en de woonerven gelden maximale snelheden tussen de 30 km/uur en 10 km/uur.
De route Beekridder, Landjonker, Benedictijnenhove en Clarenburg heeft in het Beleidsplan Verkeer en Vervoer de status voorlopige gebiedsontsluitingsweg gekregen. Dit is een voorrangsroute waar de maximumsnelheid 50 km/uur bedraagt. Deze (bus)route is voorzien van fietssuggestiestroken. Op deze stroken mag in principe worden geparkeerd.
Het woordje 'voorlopig' is bewust gekozen. Aanvankelijk was het de bedoeling deze route te 'downgraden' tot een 30 km-weg. De aard en het karakter van deze route maken het echter niet mogelijk deze weg tot een volwaardige ontsluitingsweg om te bouwen. Omdat een snelheid van 30 km-uur op deze relatief lange route evenmin reëel en daardoor ook moeilijk afdwingbaar is, wordt de huidige status van voorlopige gebiedsontsluitingsweg gehandhaafd.
De hoofdfietsroutes in het plangebied zijn: de Cohensteeg (oost-west verbinding) en het Jacht- Eempad (noord-zuid verbinding).
Oorsprong buurtnamen
Hoewel in het plangebied geen rijks- of gemeentelijke monumentale gebouwen voorkomen, hebben de verschillende buurten wel een band met de geschiedenis. De buurten Akkerhoeve, Bosveld en Noordwijck zijn namelijk alledrie vernoemd naar boerderijen die langs de Hamersveldseweg in Leusden staan. Daarnaast is de buurt Langenbeek vernoemd naar een boerderij die ten tijde van de Tweede Wereldoorlog was gesloopt. Na de oorlog is de boerderij op een ander plek herbouwd. De oorsprong van de buurten Munnikhove en Zwanenburg ligt bij twee vroeger aanwezige hofsteden. Tot slot dankt het fietspad Cohensteeg haar naam aan de Amersfoortse ondernemer Benjamin Cohen.
De woonbuurten Akkerhoeve en Noordwijck zijn gerealiseerd in de jaren 1978, 1979 en 1980.
Bebouwing
De buurt Akkerhoeve bestaat hoofdzakelijk uit woningen in rijtjes, uitgevoerd in één of twee lagen met een kap. Verspreid staan enkele blokken woningen twee-onder-een-kap. Verder bevindt zich in het middengedeelte van de buurt, voornamelijk langs de binnenring, een viertal blokken gestapelde woningen. De school ('T Ronde) in het zuidoosten van Akkerhoeve is thans het enige gebouw met een afwijkende functie.
In Noordwijck is sprake van een iets grotere variatie in woningtypen: naast hoofdzakelijk rijtjeswoningen in het noordwesten bestaat het buurtje in het zuidoosten, aan de Geulwijk en Lingewijk uit vrijstaande woningen. Ook hier zijn weer vier blokken gestapelde woningen gerealiseerd, voornamelijk langs de binnenring.
De twee scholen, respectievelijk in het zuidoosten (basisschool De Holm) en in het zuidwesten (basisschool De Heerd) zijn in deze buurt gebouwen met een afwijkende functie. Nabij basisschool De Heerd bevindt zich de gymzaal Berkelwijk. De scholen en de gymzaal in beide buurten zijn gesitueerd in of grenzend aan het wijkoverschrijdend groen, om het openbare karakter van deze zones te versterken.
Groen- en ontsluitingsstructuur
De woonbuurten Akkerhoeve en Noordwijck laten zich kenmerken door een duidelijke groenstructuur. Het wijkoverschrijdend groen is gekoppeld aan de wegenstructuur van beide woonbuurten. De groenstructuur omvat een buitenring, een binnenring alsmede een groene scheiding van de twee buurten Akkerhoeve en Noordwijck. De buitenring wordt gevormd door:
De wegenstructuur in de wijken Akkerhoeve en Noordwijck is opgebouwd uit hoofdzakelijk wegen met de status van verblijfsgebied. Het 'verblijven' is hier belangrijker dan het 'verkeer'. De wegen met verblijfsfunctie en de woonerven vormen de binnenring in relatie tot de groenstructuur.
De beide woonbuurten worden op drie plaatsen ontsloten. Eén centrale ontsluiting (de Wierickewijk), vanaf de Noorderinslag, voor zowel Akkerhoeve als Noordwijck. Langs de Wierickewijk is ook de groene scheiding tussen beide woonbuurten vormgegeven. Daarnaast is voor elke buurt één afzonderlijke ontsluitingsweg aangelegd, de Hertenhoeve vanaf de Burg. van der Postlaan voor Akkerhoeve en de Berkelwijk vanaf de Middenweg voor Noordwijck. Hoewel deze wegen een duidelijke verkeersfunctie hebben, gaat deze vrijwel onzichtbaar over in een verblijfsfunctie.
De diverse fietspaden in Akkerhoeve en Noordwijck sluiten aan op de hoofdfietsroutes Cohensteeg en Jacht- Eempad.
De woonbuurt Langenbeek is gerealiseerd in de jaren 1980, 1981 en 1982.
Bebouwing
Langenbeek is op te delen in twee delen. Het noordelijke deel, tot aan de Visotter, bestaat hoofdzakelijk uit woningen in rijtjes, uitgevoerd in één of twee lagen met een kap. Ten zuiden van de Visotter overheerst de vrijstaande bouw. Langs de Rietspinner staan enkele blokken woningen twee-onder- een-kap. Gestapelde bouw komt in het plangebied niet voor.
In het gebied komen geen andere functies voor, met uitzondering van in woningen uitgeoefende beroepspraktijken.
Groen- en ontsluitingsstructuur
Het wijkoverschrijdend groen van de woonbuurt wordt bepaald door de volgende elementen:
Het wijkoverschrijdend groen heeft uitlopers welke de woonbuurt binnendringen. Aan de oostzijde vanaf het Valleikanaal tot aan de Beekridder, aan de zuidwestzijde in de vorm van het onbebouwde terrein, tot aan de Salamander. Het wijkoverschrijdend groen vindt zijn vervolg in de wegenstructuur van de buurt. Met name de Beekridder, met de status van voorlopige gebiedsontsluitingsweg, is zodanig ruim geprofileerd dat het begeleidend verkeersgroen een belangrijk deel vormt van de totale groenstructuur.
De Beekridder heeft een overheersende verkeersfunctie, hoewel aan de zuidkant woningen direct op de weg ontsluiten. De meeste woningen in langenbeek zijn bereikbaar via enkele zijtakken van de Beekridder. Deze wegen hebben hoofdzakelijk een verblijfsfunctie, of doen dienst als woonerf.
De door het gebied lopende fietspaden sluiten aan op de hoofdfietsroutes Cohensteeg en Jacht- Eempad.
De woonbuurten Munnikhove en Bosveld zijn gerealiseerd in de jaren 1982, 1983 en 1984.
Bebouwing
De buurt Munnikhove bestaat voor een derde uit eengezinswoningen in rijtjes, uitgevoerd in één of twee lagen plus een kap. De andere twee delen bestaan uit twee-onder-een-kap woningen en vrijstaande woningen. In de wijk komt geen gestapelde woningbouw voor.
In Bosveld is sprake van een zelfde variatie in woningtypen, het accent ligt hier echter meer op de rijtjeswoningen met een of twee lagen plus een kap. Aan de randen van de wijk zijn vrijstaande en twee-onder-een-kap woningen te vinden. Ook in deze wijk komt geen gestapelde bouw voor.
Op de grens van de woonbuurten Munnikhove en Bosveld is peuterspeelzaal Blijhof II en III gevestigd. De peuterspeelzaal valt onder de Stichting Peuterspeelzalen Leusden en vormt de enige voorschoolse voorziening binnen de wijk. Nabij deze peuterspeelzaal bevindt zich een dependance van de basisschool "De Holm".
Groen- en ontsluitingsstructuur
Het wijkoverschrijdend groen van Munnikhove en Bosveld worden bepaald door de volgende elementen:
Door de woonbuurten lopen de voorlopige gebiedsontsluitingswegen Benedictijnenhove en de Landjonker, beide wegen ontsluiten de buurten Munnikhove en Bosveld. De Benedictijnenhove en de Landjonker lopen in lussen door de buurten. Op deze twee wegen zijn de woonerven en verblijfsgebieden aangesloten.
De diverse fietspaden sluiten aan op de hoofdfietsroutes Cohensteeg en Jacht- Eempad.
De woonbuurt Zwanenburg is gerealiseerd in 1982.
Bebouwing
De buurt Zwanenburg bestaat hoofdzakelijk uit woningen in woonblokken, uitgevoerd in één of twee lagen met al of niet een kap. Op de hoeken van de woonblokken bevinden zich gestapelde woningen. In het centrum van de buurt, langs de wijkontsluitingsweg Clarenburg, bevinden zich nog drie rijen met twee en drie lagen gestapelde woningen. In de zuidoost hoek van het plangebied staan rond het onaangetaste natuurgebied nog een aantal vrijstaande woningen.
Groen- en ontsluitingsstructuur
Het wijkoverschrijdend groen van Zwanenburg wordt bepaald door de volgende elementen:
Daarnaast bevat de woonbuurt een waardevol moerasbosje, gelegen tussen de Clarenburg en de Mariënhove. Het bosje is een overblijfsel van een groter moerasbos en had aansluiting met het natuurgebied de Schoolsteeg-bosjes. De begroeiing in dit natuurgebiedje is rijk gedifferentieerd en verdient bescherming.
De gebiedsontsluitingsweg Clarenburg vormt de verbinding van de buurten Munnikhove-Bosveld en Langenbeek met de Burg. van der Postlaan. De Clarenburg, die overgaat in de Benedictijnenhove, de Landjonker en de Beekridder, loopt dwars door het plangebied. De bereikbaarheid van de woningen vindt plaats door wegen om de woonblokken heen. Deze wegen hebben een overwegende verblijfsfunctie.
De diverse fietspaden in het plangebied sluiten aan op de hoofdfietsroute de Cohensteeg.