Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: De Griend
Status: onherroepelijk
Plan identificatie: NL.IMRO.0321.0190BPDEGRIEND-ONHR

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Geldend bestemmingsplan
Het vigerend ruimtelijk beleid voor het plangebied is de artikel 30 herziening van het bestemmingsplan ‘Buitengebied Houten’, vastgesteld op 19 februari 2008 en goedgekeurd op 21 oktober 2008. In het bestemmingsplan heeft het plangebied de bestemming ‘Bedrijfsbestemming’. Onderhavig initiatief betekent dat de bestaande bestemming moet worden gewijzigd.
 
De planlocatie ligt echter binnen de rode contour van het op de structuurkaart van de provincie aangemerkt stedelijke gebied. Figuur 6 toont een uitsnede van de bestemmingsplankaart ‘Buitengebied’ van de gemeente Houten.
  
Figuur 6: Uitsnede bestemmingsplankaart ‘Buitengebied Houten’, plangebied gelegen binnen rode cirkel.
 
Planspecifiek
Het initiatief is in strijd met het vigerende bestemmingsplan. Om het plan doorgang te laten vinden is voorliggend plan opgesteld.
  
3.3.2 Strategische Visie 'Houten in 2015 - Van groei naar bloei'
De strategische visie ‘Houten 2015: Van groei naar bloei’ schetst een beeld van de ontwikkelingsrichting voor de komende tien jaar. Alle aspecten die de leefkwaliteit in Houten bepalen, worden in samenhang behandeld: sociale, economische, ruimtelijke en organisatorische aspecten. Een belangrijk uitgangspunt in de visie van de gemeente Houten is ervoor te zorgen dat Houten in zijn geheel haar kwaliteiten ook in de toekomst zal behouden en waar mogelijk zal versterken. Gezien de snelle ontwikkelingen die de relatief jonge gemeente doormaakt, blijft dit een uitdaging. Er is een duidelijk onderscheid tussen Houten als stad en de omliggende kleine kernen. In de kleine kernen is sprake van vergrijzing, omdat veel jongeren door gebrek aan betaalbare woningen en de bouw van nieuwe woningen al circa 15 jaar zijn vertrokken naar Houten-Zuid of elders. Met de geplande nieuwbouw in De Groes II komt hier de komende jaren verandering in. Voor koopwoningen in de lagere prijsklasse, een marktsegment dat aanzienlijk onder druk staat, bieden deze ontwikkelingen nog geen oplossing. Het voorliggende plan beoogt te voorzien in de aanwezige behoefte voor dit marktsegment.
 
Planspecifiek 
Ten aanzien van de strategische visie ‘Houten in 2015 – Van groei naar bloei’ sluit het plan aan bij de gemeentelijke ambitie om de kwaliteit van de leefomgeving veilig te stellen en waar mogelijk te versterken. Het beëindigen van de bedrijfsactiviteiten op deze locatie past binnen de visie ten aanzien van de leef- en omgevingskwaliteit. Dit geldt ook voor de bouw van een aantal starterswoningen op de planlocatie. Dit kan, voor wat betreft de woningbehoefte in Schalkwijk, tevens worden gezien als goede aanvulling op de in voorbereiding zijnde woningbouw in de Groes II.
3.3.3 Leefbaarheidsplan Schalkwijk
Aanleiding voor het leefbaarheidsplan is de behoefte aan een breed gedragen toekomstvisie voor het dorp Schalkwijk, die enerzijds weerstand kan bieden tegen de oprukkende verstedelijking en andere bedreigende ontwikkelingen, en anderzijds nieuwe steun geeft aan het duurzaam voortbestaan van dorpse voorzieningen, die van essentieel belang zijn voor de leefbaarheid van het dorp. Een belangrijk uitgangspunt is dat de sociale cohesie in het dorp behouden blijft. Sociale cohesie uit zich in het op elkaar betrokken zijn en verantwoordelijkheid voelen voor een goed functionerende dorpsgemeenschap. Het leefbaarheidsplan veronderstelt dat deze verbondenheid in de loop van de tijd geleidelijk minder lijkt te worden door aldus het rapport: ‘een toegenomen uitstroom van jongeren en toenemende import van kapitaalkrachtige randstedelingen uit de regio Utrecht. Het rapport stelt vervolgens: ‘Deze bevolkingsontwikkeling wordt versterkt door de beperkte mogelijkheden om woningen voor o.a. starters te realiseren. Deze tekortkoming van het lokale woningaanbod hangt nauw samen met het restrictieve planologische beleid ten aanzien van kleine kernen, zoals dat de afgelopen tientallen jaren is gevoerd. Vertrek van jongeren heeft geleid tot scheefgroei van de bevolkingsopbouw’.  
 
Planspecfiek 
Onderhavig plan voorziet voor een deel in de geconstateerde tekortkoming. Het realiseren van een aantal starterswoningen in Schalkwijk kan een (beperkte) bijdrage leveren aan het ombuigen van de scheefgroei in bevolkingssamenstelling en de mogelijkheden om sociale cohesie te versterken. Derhalve past onderhavig plan binnen het leefbaarheidsplan Schalkwijk.
3.3.4 Ruimtelijke kwaliteit
In juni 2011 is de vernieuwde Welstandsnota van de gemeente Houten vastgesteld Er is in besloten om de bestaande welstandsnota uit 2004 in te trekken en een nieuwe welstandsnota vast te stellen, die van toepassing is bij zogenoemde excessen: zaken waaraan een groot deel van de mensen zich ergert. Het welstandstoezicht is hiermee tot een minimaal niveau teruggebracht in het kader van deregulering.
Er wordt geen beeldkwaliteitsplan bij dit bestemmingsplan opgesteld, vanwege de schaal en de locatie van de ontwikkeling. Daarnaast is er tijdens de planontwikkeling doorgaand contact geweest tussen aanvragers, afdeling POW en afdeling RBL. Hierin zijn afspraken gemaakt over de stedebouwkundige randvoorwaarden en minimale eisen ten aanzien van de beeldkwaliteit.