Plan: | Wonen-West |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0313.WonenWest1100-0301 |
Inspraakreacties
Het voorontwerpbestemmingsplan Wonen-West is op de voor de gemeente Bunschoten gebruikelijke wijze in de inspraak gebracht. In verband met de inspraak heeft het plan vanaf 22 maart 2012 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Gedurende die tijd konden belanghebbenden en belangstellenden een inspraakreactie geven. Op 27 maart 2012 is een inspraakavond georganiseerd voor bewoners en overige belanghebbenden waar het voorontwerpbestemmingsplan is toegelicht. Een verslag van deze avond is opgenomen als bijlage 1 bij de toelichting.
Op het voorontwerpbestemmingsplan zijn in totaal 20 inspraakreacties binnengekomen. Hieronder worden deze inspraakreacties samengevat en van een gemeentelijke reactie voorzien. Aangezien 19 inspraakreacties betrekking hadden op de locatie 'Vogelvreugde', zijn deze hieronder gezamenlijk op hoofdpunten samengevat en beantwoord.
1. Bedrijf gevestigd aan de Brahmslaan 2
Per 2014 is een rollerbank verplicht bij APK-keuringen. Binnen het bouwvlak op de verbeelding van het voorontwerpbestemmingsplan is onvoldoende ruimte aanwezig om een dergelijke voorziening te kunnen realiseren, zodat een uitbreiding vereist is. Bij de inspraakreactie is een voorstel gedaan voor een uitbreiding in noordoostelijke richting.
Reactie gemeente:
Dit verzoek is binnen de gemeente Bunschoten beoordeeld. Gelet op het feit dat de uitbreiding van de bebouwing geen uitbreiding van de activiteit inhoudt, doch slechts een aanvulling op de machines in de werkplaats en er geen (extra) ventilatieopeningen naar de woonbebouwing toe komen, wordt de uitbreiding milieutechnisch gezien aanvaardbaar geacht. De uitgave van de VNG, Bedrijven en milieuzonering (editie 2009) geeft weliswaar een gewenste afstand van 30 m aan, op basis van de criteria 'geur' en 'geluid'. Hiervan kan echter gemotiveerd worden afgeweken. De huidige afstand tot de bestaande woonbebouwing bedraagt ruim 28 men wordt met de nieuwe bebouwing verkleind tot circa 25 m. Er is sprake van een levendige woonomgeving, met direct grenzend aan het tankstation onder andere een supermarkt met een parkeerterrein. Ook ligt er tussen het tankstation en de woningen een redelijk intensief gebruikte woonstraat. Verwacht wordt dat door deze uitbreiding dan ook geen daadwerkelijke verslechtering van het woon- en leefklimaat voor de omwonenden zal optreden. Het gemotiveerd afwijken tot een afstand van 25 m wordt verantwoord geacht. Ook in ruimtelijk opzicht kan worden ingestemd met de voorgestelde uitbreiding; deze voegt zich in zijn omgeving en vormt geen onevenredige aantasting van bestaande belangen.
Aanpassing: Het bouwvlak op de verbeelding zal worden verruimd in noordoostelijke richting.
2. Inspraakreacties betrekking hebbende op de locatie 'Vogelvreugde' (19 reacties)
2.1. Verzocht wordt om de inbreidingslocatie 'Vogelvreugde' te laten vervallen. Daarbij spelen uiteenlopende motieven een rol, zoals aantasting privacy en woongenot, waardevermindering, te grote bouwhoogte, verkeersoverlast en dat het ten koste gaat van parkeerplaatsen, van de toegankelijkheid (achterom) van de aanliggende woningen en van de doorsteek tussen de Zuiderzeelaan en Van Westrhenen. Bovendien is er in deze tijd onvoldoende vraag naar woningen aanwezig.
2.2. Gelet op de bestaande parkeerproblematiek in de buurt, onder andere door de komst van de Action en van de woningen boven de Action, wordt verzocht de huidige parkeerplaatsen in stand te houden, of om er ook garageboxen te realiseren.
2.3. Naast parkeerplaatsen zou er ook een speelterrein aangelegd kunnen worden.
2.4. Het doortrekken van de Almarestraat ter plaatse van de groenstrook is geen optie, omdat dat tot meer doorgaand verkeer naar de Action leidt. Verzocht wordt om die groenstrook als Groen te bestemmen.
Reactie gemeente:
Ad 2.1. De gemeente ziet, na een afweging in relatie tot de diverse andere inbreidingsmogelijkheden binnen de gemeente Bunschoten, af van de plannen om op het terrein 'voormalig gebouw Vogelvreugde' woningbouw te realiseren. Derhalve vervallen zowel de nieuwe woonbestemming 'Wonen - Twee aaneengesloten' voor twee woningen als de aanduiding 'wro-zone - wijzigingsgebied 5' voor het bouwen van vier woningen. In plaats daarvan zullen de parkeermogelijkheden uitgebreid worden. Hiertoe wordt aan het hele terrein de bestemming 'Verkeer-Verblijfsgebied' toegekend. Binnen die bestemming zijn parkeerplaatsen en groenvoorzieningen toegestaan.
Aanpassing: In de regels en op de verbeelding zal de woonbestemming en de gebiedsaanduiding 'wro-zone - wijzigingsgebied 5' worden verwijderd. Op de verbeelding zal de locatie in zijn geheel worden bestemd als 'Verkeer-Verblijfsgebied'.
Ad 2.2. De gehele locatie zal worden bestemd voor 'Verkeer-Verblijfsgebied'. Hierbinnen zijn parkeerplaatsen toegestaan, alsmede groenvoorzieningen. Overwogen is om garageboxen te maken, maar met openbare parkeerplaatsen kan flexibeler op de wensen vanuit de buurt ingespeeld worden.
Ad. 2.3. De gemeente kiest ervoor om de nieuwbouwlocatie te laten vervallen en deze te bestemmen als 'Verkeer-Verblijfsgebied', waarmee voorzien kan worden in parkeerbehoefte van de buurt. Samenhangend hiermee zal er geen ruimte worden gereserveerd voor een daartoe ingericht speelterrein.
Ad. 2.4. In het bestemmingsplan is de groenbestemming uit het geldende bestemmingsplan overgenomen. Die is tevens gebaseerd op de als 'hoofd groenstructuur' aangewezen gebieden in de Groenstructuurvisie Bunschoten 2005-2015. De betreffende groenstrook is in die Groenstructuurvisie niet aangewezen als hoofd groenstructuur en heeft om die reden geen bestemming Groen gekregen. Conform het geldende bestemmingsplan is bestemming 'Verkeer-Verblijfsgebied' toegekend. Dat is een flexibele bestemming, waarbinnen ook groengebieden zijn toegestaan.
Vooroverlegreacties
Het voorontwerpbestemmingsplan Wonen-West is in het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening op 19 maart 2012 en deels op 16 april 2012 aan de volgende instanties gezonden:
In totaal zijn er van 5 instanties schriftelijke reacties ontvangen. De op- en/of aanmerkingen van die instanties zijn hieronder weergegeven en van een gemeentelijk reactie voorzien.
1. NV Nederlandse Gasunie
De Gasunie concludeert dat het plangebied buiten de 1%-letaliteitgrens van de dichtstbijgelegen leiding valt. De leiding heeft geen invloed op de verdere planontwikkeling.
Reactie gemeente:
Ter kennisgeving aangenomen.
2. Provincie Utrecht
Concludeert dat dit bestemmingsplan niet strijdig is met de provinciale ruimtelijke belangen, zoals opgenomen in de Provinciale Ruimtelijke Verordening en de Beleidslijn nieuwe Wro.
Reactie gemeente:
Ter kennisgeving aangenomen.
3. Veiligheidsregio Utrecht
3.1. De Veiligheidsregio merkt op dat bij het digitaal ter beschikking stellen van het voorontwerpbestemmingsplan, niet de plankaart van het bestemmingsplan was opgenomen. Daardoor was het invloedsgebied van Bevi-inrichting LPG tankstation BP Wynands niet goed te achterhalen.
3.2. Geadviseerd wordt om het invloedsgebied van de Bevi-inrichting op de verbeelding op te nemen, waarbij de te hanteren afstand 150 m bedraagt. Daarbij merkt de Veiligheidsregio op dat de Provinciale Risicokaart in de toelichting verwarrend kan zijn, omdat deze kennelijk onderscheid maakt tussen een invloedsgebied en het gebied binnen de 1%-letaliteitscontour.
3.3. Verzocht wordt om een verantwoording van het groepsrisico op te nemen, waarbij overigens volstaan kan worden met een verwijzing naar het bestemmingsplan Kronkels-Haarbrug, waarin voor hetzelfde tankstation een verantwoording van het groepsrisico is uitgewerkt.
Reactie gemeente:
Ad 3.1. Blijkbaar is per abuis een onvolledig bestemmingsplan gezonden naar de Veiligheidsregio Utrecht. Overigens is op de website Ruimtelijkeplannen.nl uiteraard wel de verbeelding beschikbaar.
Ad 3.2. De invloedsgebieden van de Bevi-inrichtingen zijn in de toelichting inzichtelijk gemaakt. Het is niet verplicht om deze ook op de verbeelding op te nemen, te meer daar dit invloedsgebied geen directe betekenis heeft in het kader van het voorliggende conserverende bestemmingsplan.
Ad 3.3. Het groepsrisico van het LPG tankstation aan Kronkels 3 zal in de toelichting, conform het bestemmingsplan Kronkels/Haarbrug (Noord), worden verantwoord.
Aanpassing: In de toelichting zal het groepsrisico van het LPG tankstation aan Kronkels 3 worden verantwoord.
4. Inspectie Leefomgeving en Transport
Rijkswaterstaat IJsselmeergebied ziet geen aanleiding tot een inhoudelijke reactie.
Reactie gemeente:
Ter kennisgeving aangenomen.
5. Waterschap Vallei & Eem
Het Waterschap verzoekt om de primaire watergang langs het Vogelpad en evenwijdig aan de Westsingel als Water te bestemmen.
Reactie gemeente:
De genoemde primaire watergang zal de bestemming Water krijgen.
Aanpassing: op de verbeelding zal de primaire watergang langs het Vogelpad en evenwijdig aan de Westsingel de bestemming 'Water' krijgen.