direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Soesterkwartier
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0307.BP00003-0301

2.4 Gemeentelijk beleid

• Structuurvisie Amersfoort
Op 30 juni 2009 heeft de gemeenteraad van Amersfoort de 'Structuurvisie Amersfoort' vastgesteld. Deze structuurvisie is gebaseerd op bestaand beleid.

Bij de gemeentelijke structuurvisie is de Ruimtelijke hoofdstructuur 2030 aangegeven. Hierin wordt het Soesterkwartier aangewezen als 'Woongebied'. De groengordel wordt gezien als 'Stedelijk groen'.

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00003-0301_0006.jpg"

Structuurvisie Amersfoort: Ruimtelijke hoofdstructuur 2030

Uit het 'Ontwikkelingsbeeld' dat bij de structuurvisie is gevoegd, blijkt dat er voor het Soesterkwartier geen ontwikkelingen zijn gepland. Het betreft dus een bestaand gebied, waarvoor volgens het geldende beleid geen ruimtelijke plannen bestaan. Een conserverend bestemmingsplan (de bestaande situatie als uitgangspunt gebruiken voor het vastleggen van bestemmingen) past daarom binnen de vastgestelde structuurvisie.

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00003-0301_0007.jpg"

Structuurvisie Amersfoort: Ontwikkelingsbeeld

• Amersfoort Vernieuwt
Het Project Amersfoort Vernieuwt is opgestart met als doelstelling dat het in Amersfoort in elke wijk prettig wonen en werken moet zijn. Om dat doel te bereiken, wordt de situatie in enkele wijken aangepakt, middels 'Amersfoort Vernieuwt' projecten. Amersfoort Vernieuwt gaat uit van een totaalaanpak om de kwaliteit in de wijk te verhogen. Er is aandacht voor de omgeving, dus bijvoorbeeld voor verbetering van woningen, winkels, sportvoorzieningen, milieu en groen, maar ook onderwerpen die te maken hebben met samenleven komen aan bod. Met Amersfoort Vernieuwt wordt verder de realisatie van een verschuiving van 10 tot 15% van goedkope sociale woningbouw naar het middensegment beoogd.

Het programma Amersfoort Vernieuwt is een gezamenlijk initiatief van de gemeente en de woningbouwcoöperaties Alliantie Eemvallei en Portaal. Uitgangspunt is dat de planvorming altijd in nauw overleg met de bewoners en andere partijen uit de wijk plaatsvindt.

Voor de wijken Liendert-Rustenburg, Randenbroek-Schuilenburg en de overige locaties wordt de volgende ambitie uitgesproken:

"Wij willen dat over 10 jaar de prioriteitswijken en de overige locaties een substantieel betere leefbaarheid kennen, met een gemiddeld hogere woonkwaliteit, hogere waardering van de woonomgeving, veiliger en betere onderlinge verhoudingen tussen de bewoners".

Delen van het Soesterkwartier behoren tot de 'overige locaties'. Voor het Soesterkwartier was alleen de winkelstrip aan de Noordewierweg 87 t/m 157 aangewezen als project. Voor het overige bestaat Amersfoort Vernieuwt voor het Soesterkwartier op dit moment uit sociale projecten, die niet relevant zijn voor het bestemmingsplan.

• Coalitieakkoord Amersfoort 2010-2014
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort heeft overeenstemming bereikt over het collegeprogramma voor de periode 2010 tot 2014. 'Verbonden, slagvaardig en duurzaam' zijn de centrale waarden in het akkoord.

Kracht van de stad

De collegepartijen hebben elkaar gevonden op een gemeenschappelijk inhoud, ambitie en stijl. De kracht van de stad en haar inwoners staat daarbij centraal. Bewoners, ondernemers en organisaties kunnen verantwoordelijkheid dragen. Het is aan het gemeentebestuur om de kracht van de stad te stimuleren, te benutten en te faciliteren. Het college wil bereikbaar zijn en zal veel in de wijken aanwezig zijn. En het college neemt verantwoordelijkheid. Moeilijke beslissingen over bijvoorbeeld bereikbaarheid, groen en bezuinigingen worden niet vooruit geschoven.

Zeer zware financiële opgave

De gemeente staat voor een zeer zware financiële opgave. Op slagvaardige wijze willen de vijf partijen dat ter hand nemen. Zo willen zij bereiken dat het sociale vangnet een trampoline is, naar deelname en participatie in de maatschappij. Bezuinigingen en innovatie gaan hand in hand. De coalitiepartners zoeken naar vernieuwende en duurzame oplossingen waarbij sociaal-culturele, ecologische en economische samenhang in beeld blijft. Het college gunt Amersfoort een gezonde, duurzame toekomst.

Ruimtelijke Ontwikkeling

Het domein van ruimtelijke ontwikkelingen bevat diverse reguliere opgaven. Zo moeten de bestemmingsplannen worden geactualiseerd. Met oog voor tegenstrijdige belangen wil het college meer ruimte laten aan burgers door flexibeler te bestemmen.

• Beleidsvisie Groen-Blauwe Structuur (31 maart 2004)

De groen-blauwe structuur stimuleert de ontwikkeling van een aantrekkelijke stad om in te wonen, verblijven en werken. Amersfoort kiest ervoor om de groen-blauwe structuur niet alleen te behouden, maar deze ook verder te ontwikkelen. Behouden alleen is onvoldoende. Niet alleen stellen de inwoners van Amersfoort steeds andere eisen aan de groen-blauwe structuur, ook worden bij behoud alleen belangrijke kansen gemist om de groen-blauwe structuur nog waardevoller te maken in de zin van natuur- en cultuurwaarden en recreatieve en landschappelijke waarden.

Het zorgvuldig omgaan met ruimte is een centraal uitgangspunt in het gemeentelijk beleid. Dit betekent dat intensivering en combinaties van functies worden gestimuleerd op plaatsen waar dit bijdraagt aan behoud of verbetering van ruimtelijke kwaliteit. Omdat de ruimte schaars is en velen aanspraak maken op de ruimte in de stad, is het daar noodzakelijk en dikwijls ook wenselijk om te komen tot functiemenging.

afbeelding "i_NL.IMRO.0307.BP00003-0301_0008.jpg"

• Prostitutiebeleid

Door het opheffen van het algemeen bordeelverbod op 1 oktober 2000 hebben gemeenten bij het reguleren van prostitutie een grotere rol gekregen. Teneinde ongewenste situaties en ontwikkelingen te kunnen voorkomen of te kunnen tegengaan is het noodzakelijk dat gemeentelijk beleid wordt vastgelegd en dat de regelgeving wordt aangepast. De aanpassing van regelgeving bestaat uit het wijzigen van de APV door invoering van een vergunningstelsel voor seksinrichtingen en een regeling van seksinrichtingen in de bestemmingsplannen.

In het facetbestemmingsplan "Gebruiksbepalingen en seksinrichtingen" van de gemeente Amersfoort is voor alle vigerende bestemmingsplannen een verbod opgenomen voor het gebruik van gronden en/of bouwwerken als of ten behoeve van een seksinrichting. Dit gebeurt met uitzondering van 5 locaties waar de bestaande seksinrichtingen in bovengenoemd plan worden gelegaliseerd. Op 1 september 2004 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State uitspraak gedaan aangaande het bovengenoemde facetbestemmingsplan en heeft de regeling, zoals Amersfoort deze hanteert, geaccepteerd (uitspraak nr. 200308704/1).

Het prostitutiebeleid van de gemeente Amersfoort is vastgelegd in de Nota prostitutiebeleid gemeente Amersfoort (vastgesteld door de gemeenteraad op 26 september 2000). In deze nota is bepaald, dat er maximaal zeven seksinrichtingen in Amersfoort kunnen worden gevestigd.

In verband met het stedelijke karakter, de groei van de gemeente en de centrumfunctie die Amersfoort voor de regio heeft, wordt een verruiming van het huidige aantal seksinrichtingen van 5 naar 7 verantwoord geacht.

De gemeente heeft zich bij de afweging om de inrichtingen te legaliseren laten leiden door onder-staande ruimtelijke aspecten. De overige twee seksinrichtingen zullen op een later tijdstip middels een bestemmingsplanherziening op een geschikte locatie worden ingepast.

De volgende aspecten zijn bij de afweging van een locatie voor de vestiging van een seksinrichting in ieder geval ruimtelijk relevant:

  • geen concentratie van prostitutie in een straat, buurt, wijk of gebied;
  • geen seksinrichting in een flat of specifieke woonstraat;
  • ligging aan een doorgaande weg;
  • geen seksinrichting in tussenwoningen of panden met halfsteens muren;
  • geen onaanvaardbare toename van de verkeersbelasting in een straat;
  • voldoende parkeergelegenheid op het eigen terrein of in de directe omgeving;
  • geen aanstootgevende en/of storende (licht)reclames;
  • geen seksinrichting in de nabijheid van kerken, moskeeën, (avond)scholen, clubgebouwen voor jeugdigen en daarmee vergelijkbare functies.


Ook in onderhavig bestemmingsplan is een verbod opgenomen voor het vestigen van seksinrichtingen. Deze keuze is gebaseerd op het bovengenoemde beleid en tevens een voortzetting van het bestaande beleid want ook in het vigerende bestemmingsplan is een verbod opgenomen.

• Kamergewijze verhuur

In de raadsvergadering van 27 september 2011 is de Huisvestingsverordening 2011 vastgesteld. Eén van de beslispunten is om het nieuw vastgestelde beleid voor kamergewijze verhuur te integreren in de bestemmingsplannen die in procedure zijn. Het bestemmingsplan Soesterkwartier is daarbij met name genoemd.

In de Huisvestingsverordening 2011 is over het omzetten van een zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte (kamergewijze verhuur) bepaald dat Burgemeester en Wethouders beleidsregels maken met voorwaarden en voorschriften.

Deze beleidsregels "Woonruimteverdeling gemeente Amersfoort" (27 september 2011) geven toetsingscriteria over brandveiligheid, gezondheid, comfort, hygiëne en parkeren.

Bij kamerverhuur tot drie kamers wordt geen aanvullende parkeereis gesteld. Kamerverhuur vanaf vier kamers is alleen mogelijk via een gemeentelijke parkeertoets (op kosten van de aanvrager). De gemeente zal bepalen of het parkeren door de kamerverhuur opgevangen kan worden op privaat terrein of in de openbare ruimte. De aanvullende parkeernorm per extra bewoner is 0,6 parkeerplaats bovenop de voor de woning geldende norm. In de openbare ruimte mag de parkeerdruk door de kamerverhuur 's avonds en 's nachts namelijk niet boven de 90% komen.

In dit bestemmingsplan is een afwijkingsmogelijkheid opgenomen om kamergewijze verhuur mogelijk te maken mits aan de beleidsregels wordt voldaan.