Plan: | Kern Est |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0304.BPest-0904 |
Met ingang van 4 april 2008 heeft het voorontwerp bestemmingsplan Est 2008 conform het bepaalde in de Inspraakverordening gedurende zes weken ter inzage gelegen. Daarbij bestond de mogelijkheid om mondeling of schriftelijk een inspraakreactie kenbaar te maken aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neerijnen.
Op 7 mei 2008 vond een drukbezochte informatieavond plaats in het dorpshuis in Est.
Gedurende de periode van de terinzagelegging zijn 18 schriftelijke inspraakreacties ingediend. Er zijn geen mondelinge inspraakreacties ingediend.
De inspraakreacties en de reactie van de gemeente zijn hieronder weergegeven.
Nr. | Inspreker | Reactie (samengevat) | Antwoord | Gevolg |
1. | A.C. van Westrienen Molenstraat 4 4185 NL Est |
De getekende bebouwing op de plankaart is niet conform de huidige bebouwing. |
De kadastrale kaart met daarop de perceelsgrenzen dient als onderlegger. Op de ondergrond worden niet alle gebouwen weergegeven. Dit neemt niet weg dat bij het intekenen van een bouwvlak rekening dient te worden gehouden met alle gebouwen. |
Op de verbeelding is het bouwvlak vergroot. |
Verzocht wordt om enkele uitbreidingen mogelijk te maken. |
In algemene zin geldt dat bij de niet-woonbestemmingen in het bestemmingsplan op de verbeelding een bouwvlak is ingetekend waarbinnen de bestaande gebouwen zijn opgenomen en waarbinnen nog circa 15% uitbreiding kan worden gerealiseerd, indien dat ter plaatse vanuit stedenbouwkundig oogpunt ook verantwoord is. Daarbij is rekening gehouden met aangrenzende woningen en wegen. Daarmee wordt naar de mening van de gemeente voldoende uitbreidingsruimte geboden. Een verdere uitbreiding of nieuwbouw kan dan eventueel op basis van een partiële bestemmingsplanherziening worden afgewogen. |
Aanvullend op de aanpassing zoals hierboven aangegeven, is het bouwvlak zodanig ingetekend dat deze ongeveer 15% uitbreidingsruimte toelaat. |
||
2. | Stratenmakersbedrijf Arjan Arjan van Steenis Wagenmakers Erf 2a 4185 NX Est |
Verzocht wordt om toestemming om een stratenmakersbedrijf te mogen vestigen op het adres Esterweg 1. | De gemeente stemt in met het verzoek. | Op de verbeelding wordt ter plaatse van het perceel Esterweg 1 de aanduiding 'bedrijf aan huis' opgenomen. |
3. | Openbare basisschool Est Dorpsstraat 3 4185 NA Est |
Verzoek om bij verdere planvorming rekening te houden met eventuele noodzakelijke nieuwbouw voor de basisschool (op huidige locatie of elders). | Verwezen wordt naar het antwoord bij inspreker nr. 1. Vanwege de onduidelijkheid over de plaats en omvang van eventuele nieuwbouw is het niet mogelijk om hiervoor op voorhand ruimte in het bestemmingsplan op te nemen. De gemeente nodigt het schoolbestuur uit om concrete uitbreidingswensen te bespreken met het gemeentebestuur. De plannen zullen dan worden beoordeeld en getoetst aan het gemeentelijk beleid. |
Op de verbeelding is het bouwvlak zodanig ingetekend, dat deze ongeveer 15% uitbreidingsruimte ter plaatse toelaat. |
4. | T.J. Berendse De Riegert 17 4185 NV Est |
Bezwaar tegen de invulling met bebouwing van het gebied binnen nieuwe rondweg naar de bestaande dorpskern in belangrijk natuurgebied. De bewoners van De Riegert en De Hoek wensen geen aanvullende bebouwing en grootschaligheid binnen de dorpskern. | Inmiddels is gebleken dat er op dit moment nog (te) veel onduidelijkheid is over de wijze waarop en wanneer de voorgenomen stedelijke ontwikkeling ten oosten van Est gaat plaatsvinden. Daarom heeft de gemeente besloten om voor deze ontwikkelgebieden te zijner tijd partiële bestemmingsplanherzieningen in procedure te brengen. De wijzigingsbevoegdheden blijven wel intact, met uitzondering van wijzigingsgebied 8 (de agrarische gronden tussen de Dreef en de Karnheuvelstraat). Hierdoor wordt de actualiseringsopgave voor het bestaand stedelijk gebied niet vertraagd. |
In de regels en op de verbeelding zijn de uit te werken bestemmingen 'Gemengd', 'Woongebied 1', 'Woongebied 2' en 'Woongebied 3' en het voormalige 'Wijzigingsgebied 8' geschrapt. |
5. | A. Grandia Appelenburg 4 4176 BV Tuil |
Aangegeven wordt dat de boomgaard aan de Esterweg in de toekomst wellicht niet meer goed onderhouden kan worden. | Naar aanleiding van de reactie is er telefonisch contact met de inspreker geweest. Gebleken is dat inspreker graag het voorkeursrecht op grond van de Wet voorkeurrecht gemeenten vervallen ziet. Dat is iets wat in het bestemmingsplan niet wordt geregeld. De boomgaard heeft (en houdt) een agrarische bestemming. Het voornemen is om de aanwezige boomgaard te handhaven en veilig te stellen voor de toekomst als 'dorpsgroengebied'. |
Geen. |
6. | Fam. P. van Haaften Dorpsstraat 2 4185 NA Est |
Verzoek om de bosbestemming te laten vervallen en de vigerende bestemming 'Woondoeleinden' te handhaven. |
Een groenbestemming op de zij- en achtertuin is in dit geval niet reëel. De betreffende gronden krijgen een woonbestemming, net als de rest van het perceel, zonder bouwvlak. |
Het zij- en achtererf van het perceel Dorpsstraat 2 krijgt op de verbeelding de bestemming 'Wonen'. |
Verzoek om in de zuidwestelijke hoek van het perceel een bouwmogelijkheid voor een vrijstaande seniorenwoning op te nemen. |
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is een woning op de bedoelde plek niet aanvaardbaar. Het bestemmingsplan wordt niet aangepast. | Geen. | ||
7. | P.C.W. Hoekert De Riegert 19 4185 NV Est |
De woonsituatie verandert door de mogelijkheid van aangrenzende woningbouw. Het verzoek is om het dorpsbos te laten staan (privacy neemt af). Ook is er het verzoek om de weg naast de woning niet doorgaand maken (verkeersintensiteit en gevaar nemen toe). |
Verwezen wordt naar het antwoord bij reactie nr. 4. |
Verwezen wordt naar de beschrijving van het gevolg bij reactie nr. 4. |
8. | Keurslager Jonkers Dorpsstraat 18 4185 NA Est |
Het perceel Dorpsstraat 18 is sinds 2005 kadastraal geregistreerd als bedrijfspand zonder woonhuis. |
Abusievelijk is op de verbeelding de aanduiding voor een bedrijfswoning opgenomen. Deze zal van de verbeelding worden geschrapt. |
Op de verbeelding wordt ter plaatse van het perceel Dorpsstraat 18 de aanduiding 'bedrijfswoning' geschrapt. |
In 2002 is een hal aan de slagerij aangebouwd achter de woning Dorpsstraat 20. Dat is niet verwerkt in het bestemmingsplan. |
De verbeelding zal worden aangepast aan de bestaande situatie. |
Op de verbeelding krijgen de gronden aan de achterzijde van de woning Dorpsstraat 20 deels de bestemming 'Detailhandel'. |
||
9. | R.H.M. Klarenbeek De Hoek 23 4185 NT Est |
Er is sprake van verstedelijking van het dorp; weinig plaats voor schoonheid en natuur. Privacy, rust en woongenot worden weggenomen. Er zijn te weinig inspraakmogelijkheid voor de burgers. Het natuurgebied Esterbos gaat ten onrechte verdwijnen. De behoefte aan 68 extra woningen wordt betwijfeld. Er is geen gedegen onderzoek naar de woonbehoefte verricht. Het stedenbouwkundige ontwerp wordt niet als een goede keuze gezien. | Verwezen wordt naar het antwoord bij inspreker nr. 4. |
Verwezen wordt naar het gevolg bij inspreker nr. 4. |
10. |
Ir. C.A.G.M. Kops De Hoek 27 4185 NT Est |
Bezwaar tegen de woningbouw op de plaats van het Estse bos. Het nieuw geplande bos vormt geen goed alternatief. | Verwezen wordt naar het antwoord bij inspreker nr. 4. n |
Verwezen wordt naar het gevolg bij inspreker nr. 4. |
11. | A. Smit – Vader Ende en M. Smit De Riegert 5 4185 NV Est |
Door het bestemmingsplan worden de bouwmogelijkheden op het perceel beperkt. |
Het bouwvlak wordt aangepast aan de feitelijke situatie. Voor het overige zijn er geen redenen om verdergaande mogelijkheden te bieden. Voor zover gedoeld wordt op eventuele planschade staat het insprekers vrij om een beroep te doen op artikel 6.1 van de Wet ruimtelijke ordening. |
Op de verbeelding is het bouwvlak ter plaatse van het perceel De Riegert 5 aangepast aan de feitelijke situatie. |
Het agrarisch perceel aan de noordzijde krijgt in het nieuwe plan alleen een agrarische bestemming, waarmee afbreuk wordt gedaan aan eerder gewekte verwachtingen, namelijk dat het bos en natuurgebied zou worden. |
De aanleg van een bos of natuurgebied wordt niet voorzien gedurende de planperiode van tien jaar. Vandaar dat het perceel een bestemming heeft gekregen die overeenkomt met het huidige gebruik. |
Geen. |
||
Het bosperceel aan de oostzijde krijgt een wijzigingsmogelijkheid tot woningbouw. Dit betekent een beperking van de inspraakmogelijkheden ten opzichte van de normale bestemmingsplanprocedure. Verder is het bos belangrijk uit het oogpunt van flora en fauna. Er is geen behoefte aan de voorgenomen grootschalige uitbreidingen in Est. Est is gebaat bij een uitbreiding van hooguit enkele woningen per jaar. Indien het plan toch wordt voortgezet, wordt aangenomen dat de gedupeerde een aanvaardbare planschade vergoeding wordt toegekend. |
Verwezen wordt naar het antwoord bij inspreker nr. 4. |
Verwezen wordt naar het gevolg bij inspreker nr. 4. |
||
12. | B. van Schijndel De Hoek 25 4185 NT Est |
In het verleden is door de gemeente aangegeven dat het gebied grenzend aan het perceel van inspreker vrij van bebouwing zou blijven. Dat was doorslaggevend bij aankoop destijds van de kavel. Nu worden rust en privacy verstoord. Op onverantwoorde wijze wordt overgegaan tot het vernietigen van een natuurgebied. Aan de woningbehoefte van ongeveer 60 woningen wordt getwijfeld. Op welke wijze worden burgers gecompenseerd |
Verwezen wordt naar het antwoord bij inspreker nr. 4. |
Verwezen wordt naar het gevolg bij inspreker nr. 4. |
13. | G.J.A. Sluiskes en W.B. Sluiskes – Mateman De Riegert 13 4185 NV Est |
De privacy en het woongenot nemen af door de toekomstige bebouwing op het noordoostelijke deel van Est. Er zijn te weinig speelveldjes in Est (onder verwijzing naar een artikel in De Gelderlander). De gemeente doet er goed aan zich voor te bereiden op een daling van het aantal inwoners (onder verwijzing naar een advies van de Raad voor het openbaar bestuur en de Raad voor financiële verhoudingen). Mogelijke woningbouw is contraproductief. Het verdwijnen van het dorpsbosje zal waardedaling van het huis tot gevolg hebben. Staatsbosbeheer heeft in een brief van augustus 2006 aangegeven dat het bosje nooit zou verdwijnen. |
Verwezen wordt naar het antwoord bij inspreker nr. 4. |
Verwezen wordt naar het gevolg bij inspreker nr. 4. |
14. | A.P. Smits en L. Smits – Visser De Riegert 7 4185 NV Est |
Het verdwijnen van het dorpsbosje zal een daling van de waarde van het huis tot gevolg hebben. De woning is in 2002 gekocht onder meer vanwege de privacy en het woongenot. Zowel de makelaar en Staatsbosbeheer in een brief hebben verklaard dat het bosje nooit zou verdwijnen. Het verdwijnen van het bosje betekent een aantasting van privacy en woongenot. In het bosje verblijven enkele bijzondere diersoorten. 4. Insprekers verzoeken om in ieder geval een brede groenstrook achter hun woning te realiseren om zodoende toch voldoende privacy en woongenot te waarborgen. |
Verwezen wordt naar het antwoord bij inspreker nr. 4. |
Verwezen wordt naar het gevolg bij inspreker nr. 4. |
15. | W.D. en H.G. van Soelen De Hoek 29 4185 NT Est |
Het verdwijnen van het dorpsbosje betekent het verdwijnen van een van de belangrijkste kwaliteiten van Est, namelijk het groen. De gemeente wordt gevraagd om bij het ontwerp een groenstrook of bossage achter de aangrenzende woningen te realiseren. Er wordt op aangedrongen om de belangen van de bewoners van De Hoek en De Riegert mee te wegen aangaande het groen en de privacy. Verder zal het verdwijnen van het dorpsbosje een waardedaling van het huis tot gevolg hebben. |
Verwezen wordt naar het antwoord bij inspreker nr. 4. |
Verwezen wordt naar het gevolg bij inspreker nr. 4 |
16. | H. van der Valk Molenstraat 1 4185 NL Est |
Verzocht wordt om de op de plankaart aangegeven onderhoudsstrook vanwege de wetering, voor wat betreft zijn perceel, te schrappen en alleen op de zuidelijke kant van de watergang intact te laten. Dit in verband met eerder gemaakte afspraken, onder meer met het waterschap. Het waterschap onderhoudt de wetering altijd vanaf de zuidkant. |
De onderhoudsstrook vanwege de watergang is geregeld in de keur van het Waterschap Rivierenland. In het bestemmingsplan behoeft dit niet geregeld te worden. Dit betekent dat de dubbelbestemming 'Watergang' kan komen te vervallen. |
Op de verbeelding en in de regels wordt de dubbelbestemming 'Watergang' geschrapt. |
17. | H. van der Burg en H. van der Burg – Jager De Riegert 9 4185 NV Est |
Het verdwijnen van het dorpsbosje zal een waardedaling van het huis tot gevolg hebben. De woning is in 1995 gekocht onder meer vanwege de privacy en het woongenot. Staatsbosbeheer heeft verklaard dat het bosje geen tijdelijk karakter zou hebben. Het verdwijnen van het bosje betekent een aantasting van privacy en woongenot. Verzocht wordt om in ieder geval een brede groenstrook achter de woning te realiseren om zodoende toch voldoende privacy en woongenot te waarborgen. |
Verwezen wordt naar het antwoord bij inspreker nr. 4. |
Verwezen wordt naar het gevolg bij inspreker nr. 4 |
18. | Van Kessel Architectuur en Projectmanagement BV Tielerweg 19 4191 NE Geldermalsen |
Toelichting | ||
Afbeelding 1.3 in de plantoelichting kan beter vervangen worden door een recentere afbeelding waarop de rondweg is weergegeven. |
Er is helaas geen recentere luchtfoto beschikbaar. |
Geen. |
||
In het bestemmingsplan staat dat ten noorden van De Dreef een bedrijfslocatie ligt midden in een gebied met een landelijk en kleinschalig karakter. De betreffende locatie wordt echter omringd door bebouwing, bedrijvigheid en een rondweg. |
De locatiebeschrijving in de toelichting wordt aangepast. |
In de toelichting is een aangepaste beschrijving van de feitelijke situatie opgenomen. |
||
Waarom is kleinschalige ontwikkeling van bedrijven ten noorden van De Dreef niet wenselijk? |
Verwezen wordt naar het antwoord bij inspreker nr. 4. |
Verwezen wordt naar het gevolg bij inspreker nr. 4 |
||
Voorschriften | ||||
Artikel 5: aannemersbedrijf, autobedrijf en banket-, biscuit- en koekfabriek en bedrijven in de categorie A en B. Betwijfeld wordt of de genoemde bedrijven in de categorieën vallen. |
Hier is sprake van een misinterpretatie. Op gronden met een bedrijfsbestemming is een scala aan bedrijfsactiviteiten toegestaan die zijn genoemd in de staat van bedrijfsactiviteiten (onderdeel van de voorschriften). Die staat omvat een lijst van toegestane bedrijfsactiviteiten. Het betreft lichte vormen van bedrijvigheid vanwege het woonkarakter van de omgeving. Náást die lijst, dus aanvullend daarop, zijn op verschillende percelen andere bedrijven toegestaan, bijvoorbeeld Betuwe Vers Banket BV aan Dreef 13. Deze aanduiding betreft alleen bestaande bedrijvigheid die niet is genoemd in de Staat van bedrijfsactiviteiten. Overigens zijn de aanduidingen voor aannemers- en autobedrijven geschrapt omdat deze al in de staat voorkomen. |
Op de verbeelding zijn de aanduidingen 'aannemersbedrijf' en 'autobedrijf' in de bestemming 'Bedrijf' geschrapt. |
||
Artikel 8: wordt de bouwhoogte van de kerk geregeld in dit artikel of in artikel 19 (algemene bepalingen)? |
De bouwhoogte van de kerk wordt geregeld in de bestemming 'Maatschappelijk' door middel van een aanduiding op de plankaart. De aanduiding staat abusievelijk niet op de plankaart. De plankaart wordt aangepast. |
Op de verbeelding is ter plaatse van de kerk in de bestemming 'Maatschappelijk' een bouwhoogteaanduiding opgenomen (18 meter). |
||
Artikel 12: maximale bouwhoogte is niet aangegeven. Optie is aansluiten bij Groda (hoogte circa 8 meter). |
Verwezen wordt naar het antwoord bij inspreker nr. 4. |
Verwezen wordt naar het gevolg bij inspreker nr. 4 |
||
Artikel 23 onder f sub b: waarom wordt geopteerd voor een verkeersverbinding tussen de Dorpsstraat en Wagenmakers Erf? Dat is nu een wandel- en fietspad. |
Deze wijzigingsvoorwaarde is inmiddels komen te vervallen. |
In de regels is de wijzigingsvoorwaarde met betrekking tot de verkeersverbinding (wijzigingsgebied 6) geschrapt. |
||
Artikel 23 onder f sub d: de Dorpsstraat is een 30 km/h-zone. Een akoestisch onderzoek is niet vereist. |
Vanwege de Wet geluidhinder is er geen toetsingskader voor het geluid vanwege het wegverkeer voor wat betreft 30 km/h-wegen, maar vanuit het oogpunt van ruimtelijke ordening dient wel inzicht te bestaan in een aanvaardbaar woon- en leefklimaat voor de nieuwe woningen. Een verantwoording/onderzoek is dan wel nodig. |
Geen. |
||
Artikel 23 (wijzigingsgebied 6): als de eigenaren slechts één woning bouwen, is er dan een bijgebouwenregeling mogelijk op grond waarvan een groot gebouw zonder woonbestemming kan worden gebouwd? Bijvoorbeeld een gebouw voor zorg- of dienstverlening of een dierenverblijf (hobbymatig). |
De gemeente nodigt inspreker uit om een concreet plan in te dienen. Dat plan zal dan getoetst worden aan het gemeentelijk beleid en op basis daarvan zal een besluit worden genomen door het gemeentebestuur. |
Geen. |
||
Artikel 23 onder h sub b: maximale bouwhoogte is niet aangegeven. Voorstel: bedrijven maximaal 8.5 meter; kantoor maximaal 7.5 meter. |
Verwezen wordt naar het antwoord bij reactie nr. 4. |
Verwezen wordt naar het gevolg bij inspreker nr. 4 |
||
Overweging voor wat betreft de bijgebouwenregeling: 160, 240, 870 en 1500 m2 resp. 40 (55), 60 (75), 70 (85) en 75 (90) m2 bijgebouwen (+ vrijstelling).
|
De bijgebouwenregeling in het bestemmingsplan Est komt overeen met de algemene regeling inzake bijgebouwen voor de kernen in Neerijnen. De gemeente wil hier niet van afwijken, tenzij daar bijzondere redenen voor zijn. Die worden door inspreker niet genoemd, dus blijft de regeling zo. Het is de gemeente overigens niet gebleken dat deze regeling onredelijk of onwerkbaar is. |
Geen. |
||
Wijzigingsgebieden |
||||
In WG1-U en WG2-U kan bij grotere kavels een royalere bijgebouwenregeling worden opgenomen. |
Verwezen wordt naar het antwoord bij reactie nr. 4. |
Verwezen wordt naar het gevolg bij inspreker nr. 4. |
||
In WG4 (relatief klein gebied) mogen maximaal 5 woningen worden gebouwd en in WG5 (veel groter gebied) maximaal 6 woningen. Het is voor WG5 niet aantrekkelijk om alles te slopen voor maar 6 woningen. |
Ter versterking van het lint acht de gemeente aan de Dorpsstraat een hogere woningdichtheid aanvaardbaar dan in het gebied WG5. |
Geen. |
||
WG4, WG5 en WG6: onduidelijk is of de bestaande bedrijfswoning bij het maximaal aantal woningen moet worden opgesteld. |
Voor alle wijzigingsgebieden waarop een bedrijfswoning aanwezig is geldt, dat de wijzigingsbevoegdheid naar woningbouw inclusief de bedrijfswoning is. |
Geen. |
||
WG8: te overwegen valt om aansluiting te zoeken bij “werklandschappen”: wonen en werken in een zorgvuldige verhouding gecombineerd. |
Verwezen wordt naar het antwoord bij inspreker nr. 4. |
Verwezen wordt naar het gevolg bij inspreker nr. 4 |
||
Plankaart (bijgevoegd is een versie met op- en aanmerkingen van inspreker) | ||||
Verzocht wordt om de uitbreidingsplannen voor Groda en de bakkerij mee te nemen in het bestemmingsplan. |
De gemeente stemt in met het verzoek. |
Op de verbeelding is het bouwvlak ter plaatse van de percelen Esterweg 7a en Dreef 13 vergroot. |
||
Woonbestemming opnemen (Dorpsstraat 28). |
Gebleken is dat ter plaatse sprake is van een woning en niet van een bedrijf. De plankaart wordt op dit punt aangepast. |
Op de verbeelding krijgt het perceel Dorpsstraat 28 de bestemming 'Wonen'. |
||
Er ligt een voetpad tussen Weth. v. Akenstraat en Wagenmakers Erf. |
Wandel- en fietspaden die tussen en langs woningen en woonblokken liggen en “achterpaadjes” worden niet apart bestemd, maar zijn opgenomen in de woonbestemming. Dit om onnodige detaillering van het bestemmingsplan te voorkomen. De bestemmingsomschrijving van de woonbestemming zal wel op dit punt worden aangevuld om misverstanden te voorkomen. |
In de regels wordt de bestemmingsomschrijving van de bestemming 'Wonen' aangevuld met: wandel- en fietspaden. |
||
Langzaam verkeerroute handhaven (betreft verbinding Dorpsstraat en Wagenmakers Erf). |
Binnen de woonbestemming zijn dergelijke verbindingen mogelijk (Verwezen wordt naar het antwoord bij nr. 18). |
Geen. |
||
Verzoek tot wijzigingsbevoegdheid ten behoeve van één woning (voorerf Dorpsstraat 23). |
De gemeente acht een woning op die plek vanuit stedenbouwkundig oogpunt ongelukkig. Het verzoek wordt niet overgenomen. |
Geen. |
||
Het bouwvlak ter plaatse van Dorpsstraat 24 omsluit niet het bestaande hoofdgebouw. |
De opmerking is juist. Op de plankaart wordt het bouwvlak aangepast. |
Op de verbeelding is het bouwvlak ter plaatse van het perceel Dorpsstraat 24 naar achteren vergroot. |
||
Ter plaatse van Dorpsstraat 22 bevindt zich een kindermodezaak (detailhandel) en een bedrijf aan huis. |
De opmerking is juist gebleken. Feitelijk wordt er gewoond met kleinschalige detailhandel en een bedrijf aan huis. Een en ander zal als zodanig ook worden bestemd. |
Op de verbeelding krijgt het perceel Dorpsstraat 22 de bestemming 'Wonen' met de aanduidingen 'detailhandel' en 'bedrijf aan huis'. |
||
Ter plaatse van Dorpsstraat 15 bevindt zich Allsat (detailhandel) en een bedrijf aan huis. |
De opmerking is juist. Feitelijk wordt er gewoond met kleinschalige detailhandel. Een en ander zal als zodanig ook worden bestemd. Van de uitoefening van een bedrijf aan huis, náást de verkoop van satelietsystemen, is niet gebleken. |
Op de verbeelding krijgt het perceel Dorpsstraat 15 de bestemming 'Wonen' met de aanduiding 'detailhandel'. |
||
Wijzigingsgebied WG10 moet worden doorgetrokken tot op het achtererf van Dorpsstraat 11. |
De gemeente gaat akkoord met het verzoek. De plankaart zal worden aangepast. |
Op de verbeelding wordt ter plaatse van het perceel Dorpsstraat het gebied waarop de wijzigingsbevoegdheid van toepassing is vergroot richting het agrarische gebied. |
In verband met het overleg als bedoeld in artikel 10 van het Besluit op de ruimtelijke ordening 1985 is het voorontwerpbestemmingsplan Est gezonden aan de instanties. Per reactie wordt samengevat de inhoud weergegeven. Aansluitend wordt het commentaar van de gemeente weergegeven, waarbij ook de eventuele veranderingen in het bestemmingsplan worden aangegeven.
Nr. | Instantie | Reactie | Antwoord | Gevolg |
1. |
NV Nederlandse Gasunie Postbus 444 2740 AK Waddinxveen |
In het gebied ligt een hoofdaardgastransportleiding van de Gasunie, welke niet als zodanig op de plankaart is aangegeven. |
De hoofdaardgastransportleiding met de bijbehorende zone zal worden opgenomen op de verbeelding. |
In de regels en op de verbeelding is de dubbelbestemming 'Leiding – Gas' opgenomen. |
Gasunie attendeert op de in procedure zijnde nieuwe zoneringsregeling van VROM ter vervanging van huidige circulaire. Het plaatsgebonden en groepsrisico krijgen hierin meer aandacht. Verzoek om in de toelichting hieraan meer aandacht te besteden. |
De toelichting zal op dit punt worden aangevuld. |
In de toelichting is de externe veiligheidsparagraaf aangevuld met het nieuwe gemeentelijke externe veiligheidsbeleid en een (korte) doorzicht naar het in voorbereiding zijnde rijksbeleid. |
||
2. |
Brandweer Geldermalsen, Neerijnen, Lingewaal Postbus 112 4190 CC Gelderland |
Advies om het plan te toetsen op externe veiligheid vooruitlopend op de nieuwe gemeentelijke beleidsvisie. Bij gebruikmaking van de huidige VROM-ciculaire uit 1984 wordt gewezen op de aan te houden toetsafstanden. |
De toelichting zal op dit punt worden aangevuld. |
In de toelichting is de externe veiligheidsparagraaf aangevuld met het nieuwe gemeentelijke externe veiligheidsbeleid en een (korte) doorzicht naar het in voorbereiding zijnde rijksbeleid. |
Advies om de aardgasleiding op de plankaart op te nemen. |
De hoofdaardgastransportleiding met de bijbehorende zone zal worden opgenomen op de verbeelding. |
In de regels en op de verbeelding is de dubbelbestemming 'Leiding – Gas' opgenomen. |
||
Bij nadere uitwerking van de ontwikkelingsgebieden is het belangrijk om de bereikbaarheid en blusvoorziening nader te beschouwen. |
Inmiddels is gebleken dat er op dit moment nog (te) veel onduidelijkheid is over de wijze waarop en wanneer de voorgenomen stedelijke ontwikkeling ten oosten van Est gaat plaatsvinden. Daarom heeft de gemeente besloten om voor deze ontwikkelgebieden te zijner tijd partiele bestemmingsplanherzieningen in procedure te brengen. In het kader van dit bestemmingsplan is de opmerking niet (meer) relevant. |
Geen. |
||
3. |
Gemeente Geldermalsen Postbus 112 4190 CC Geldermalsen |
De gemeente Geldermalsen ziet geen aanleiding tot het plaatsen van kanttekeningen. |
De gemeente neemt kennis van de reactie. |
Geen. |
4. |
Kamer van Koophandel Midden-Nederland Postbus 48 3500 AA Utrecht |
Geadviseerd wordt om bij de milieucategorieën uit te gaan van de indeling van de VNG-lijst Bedrijven en Milieuzonering. |
De VNG-lijst Bedrijven en Milieuzonering zal worden gehanteerd. |
In de bijlage bij de regels is een aangepaste Staat van bedrijfsactiviteiten opgenomen. |
Pleidooi voor het gebruik van bebouwingspercentages in plaats van bouwvlakken. Uitbreidingsmogelijkheden kunnen dan beter worden bepaald. |
Bij de niet-woonbestemmingen in het bestemmingsplan is op de verbeelding een bouwvlak ingetekend waarbinnen de bestaande gebouwen zijn opgenomen en waarbinnen nog circa 15% uitbreiding kan worden gerealiseerd, indien dat ter plaatse vanuit stedenbouwkundig oogpunt ook mogelijk is. Daarbij is rekening gehouden met aangrenzende woningen en wegen. Daarmee wordt naar de mening van de gemeente voldoende uitbreidingsruimte geboden. Een verdere uitbreiding of nieuwbouw kan dan eventueel op basis van een partiële bestemmingsplanherziening worden afgewogen. |
Op de verbeelding zijn voor wat betreft de bestemmingen 'Bedrijf', 'Detailhandel' en 'Maatschappelijk' de bouwvlakken zodanig ingetekend, dat deze de bestaande gebouwen omvatten en ongeveer 15% uitbreidingsruimte toelaten. |
||
Ter overweging nemen om detailhandel meer ruimte te geven om winkels in het dorp mogelijk te maken. |
Het doel van het bestemmingsplan is om de bestaande situatie vast te leggen. Het is hoofdzakelijk een consoliderend plan. Daar waar een concrete behoefte aan detailhandel bestaat is de gemeente zeker bereid om dat af te wegen. Hierbij zal dan worden getoetst aan het beleid, maar ook aan de ruimtelijke en milieusituatie ter plaatse. Het is op voorhand niet goed mogelijk om bij recht in het bestemmingsplan meer ruimte voor detailhandel vast te leggen. |
Geen. |
||
De bestemming 'Gemengd' (uit te werken) moet nog verder worden uitgewerkt. Hierbij zou het informatiesysteem (BOD) van de Kamer van Koophandel van nut kunnen zijn. Dit geeft een goed beeld van de behoefte. |
De gemeente waardeert het dat de Kamer van Koophandel haar informatiesysteem ter beschikking wil stellen. In het kader van bedoeld uitwerkingsplan zal deze aanbeveling zeker worden overgenomen. |
Geen. |
||
5. |
Brandweer Gelderland-Zuid Postbus 1120 6501 BC Nijmegen |
Advies om het plan te toetsen op externe veiligheid vooruitlopend op de nieuwe beleidsvisie op dit terrein. |
De toelichting zal op dit punt worden aangevuld. |
In de toelichting is de externe veiligheidsparagraaf aangevuld met het nieuwe gemeentelijke externe veiligheidsbeleid en een (korte) doorzicht naar het in voorbereiding zijnde rijksbeleid. |
Advies om de aardgasleiding inclusief een belemmerde strook van 5 meter, op de plankaart op te nemen. |
De hoofdaardgastransportleiding met de bijbehorende zone zal worden opgenomen op de verbeelding. |
In de regels en op de verbeelding is de dubbelbestemming 'Leiding – Gas' opgenomen |
||
6. |
Prorail Inframanagement Postbus 624 5600 AP Eindhoven |
Geen aanleiding tot het maken van opmerkingen. |
De gemeente neemt kennis van de reactie. |
Geen. |
7. |
Provincie Gelderland Postbus 9090 6800 GX Arnhem |
Wijzigingsbevoegdheid 3 is strijdig met provinciaal beleid. Hier kan agrarisch gebied na wijziging worden omgezet naar een woonbestemming. Dit gebied ligt echter buiten de aanduiding zoekzone stedelijke functies uit het Streekplan Gelderland 2005. |
De gemeente meent dat er goede redenen zijn om deze ontwikkeling toch mogelijk te maken. De ruimtelijke karakteristiek van het gebied is gewijzigd als gevolg van de aanleg van de rondweg. De betreffende agrarische gronden zijn hierdoor (meer) deel gaan uitmaken van de kom van Est. De mogelijkheid van woningbouw betekent een versterking van de bebouwingsstructuur aan de Esterweg en een verdere verbetering van de ruimtelijke kwaliteit en de leefomgeving van het dorp. |
Geen. |
Advies om bij de wijzigingslocaties, anders dan wijzigingsgebied 1, de woningbehoefte van senioren, starters en huurders in de gaten te houden. |
De gemeente is zich bewust van haar verantwoordelijkheid en streeft ernaar om bij toepassing van de verschillende wijzigingsbevoegdheden de belangen van de verschillende doelgroepen (huurders, jongeren/starters en senioren) zo sterk mogelijk te borgen. |
Geen. |
||
Een aantal pm-posten in de retrospectieve toets, luchtkwaliteit en geluid moet nog worden ingevuld. |
Het bestemmingsplan wordt op deze punten nog aangevuld. |
De milieuparagraaf in de toelichting is aangevuld en de retrospectieve toets is afgerond. |
||
Voor wat betreft het ontwikkelingsdeel lijkt er tegenspraak te bestaan tussen enerzijds het behoud van doorzichten naar het achtergelegen gebied en de ontwikkeling van open gebieden voor woningbouw binnen de lintstructuren. Dit geldt ook voor de herontwikkeling van het dorpsbosje en tegelijkertijd het in stand houden van de groenstructuur. |
Inmiddels is gebleken dat er op dit moment nog (te) veel onduidelijkheid is over de wijze waarop en wanneer de voorgenomen stedelijke ontwikkeling ten oosten van Est gaat plaatsvinden. Daarom heeft de gemeente besloten om voor deze ontwikkelgebieden te zijner tijd partiele bestemmingsplanherzieningen in procedure te brengen. De opmerking van de provincie is dan ook in het kader van dit bestemmingsplan niet (meer) relevant. |
Geen. |
||
Het middenkwadrant en het zuidelijk kwadrant zijn in de streekplanuitwerking aangeduid als zoekzones wonen. In het bestemmingsplan zijn deze gebieden o.m. aangewezen voor bedrijvigheid. Wat is de reden voor dit veranderend inzicht? |
Het midden- en het zuidelijke kwadrant zijn inmiddels vervallen (zie onze beantwoording onder nr. 4). De opmerking van de provincie is dan ook in het kader van dit bestemmingsplan niet (meer) relevant. |
Geen. |
||
De begripsbepaling voor 'perifere detailhandel' dient toegevoegd te worden. |
De regels zijn aangevuld met een omschrijving van het begrip 'perifere detailhandel'. |
In artikel 1 van de regels is een omschrijving van het begrip 'perifere detailhandel' opgenomen. |
||
In de artikelen 12.2.1 en 23 onder h sub b moet de bouwhoogte nog begrensd worden. |
De genoemde artikelen maken deel uit van een uit te werken bestemming respectievelijk een wijzigingsbevoegdheid welke beide inmiddels zijn komen te vervallen. |
Geen. |
||
In een aantal gevallen wordt bij een wijzigingsbevoegdheid een gebiedsvisie vereist en in andere gevallen niet. Wat is de motivatie hiervoor? |
De gemeente heeft ervoor gekozen om daar waar een ruimtelijke samenhang tussen diverse wijzigingslocaties bestaat voorafgaand een visie te ontwikkelen voor het totale gebied. Dit om te voorkomen dat een ontwikkeling in het ene gebied de gewenste ontwikkeling in een ander gebied belemmert. |
Geen. |
||
Op de plankaart ontbreekt de aanduiding voor de wijzigingsbevoegdheden 6, 9 en 10. |
De verbeelding is op de juiste nummering nagelopen. Overigens is door het wegvallen van wijzigingsgebied 8 (deels) sprake van een hernummering. |
Op de verbeelding zijn in totaal 11 wijzigingslocaties opgenomen, in de vorm van de gebiedsaanduiding 'Wro-zone – wijzigingsgebied' 1 tot en met 11. |
||
8. |
Vitens Gelderland Postbus 2137 6802 CC Arnhem |
De gemeente wordt geattendeerd op drinkwaterleidingen van Vitens in het plangebied. Indien bij nadere uitwerking van het plan leidingen moeten worden verlegd e.d. dienen de kosten te worden vergoed aan Vitens conform de drinkwaterleveringsovereenkomst. Tevens wordt verzocht om bij de uitwerking van het plan rekening te houden met de in acht te nemen afstanden tot leidingen in verband met bouwen, ontgravingen et cetera. |
Inmiddels is gebleken dat er op dit moment nog (te) veel onduidelijkheid is over de wijze waarop en wanneer de voorgenomen stedelijke ontwikkeling ten oosten van Est gaat plaatsvinden. Daarom heeft de gemeente besloten om voor deze ontwikkelgebieden te zijner tijd partiële bestemmingsplanherzieningen in procedure te brengen. In het kader van dit bestemmingsplan is de opmerking van Vitens nier meer aan de orde. |
Geen. |
Verzocht wordt om bij de uitwerking van het plan rekening te houden met de in acht te nemen afstanden/zones tot leidingen in verband met bouwen, ontgravingen etcetera. |
Zie hiervoor onder nr. 1. |
2. Geen. |
||
9. |
Waterschap Rivierenland Postbus 599 4000 AN Tiel |
Verzoek om de dubbelbestemming 'A–watergang' ook op te nemen ter plaatse van de in de A–watergang gelegen kunstwerken. |
Dit zijn bouwwerken geen gebouwen zijnde en worden binnen de bestemming relevante bestemming geregeld. Een gedetailleerde aanduiding hiervan op de plankaart is niet nodig. |
Geen. |
Verzoek om in het plangebied aanwezige B- en C- watergangen de bestemming 'Water' toe te kennen. |
De B- en C–watergangen hebben de bestemming 'Water' gekregen, zonder beschermingszone. |
Op de verbeelding is de bestemming 'Water' toegekend aan de B- en C-watergangen. |
||
Verzoek om de rioolwatertransportleiding d.m.v. een dubbelbestemming aan te duiden op de plankaart, inclusief een beheerstrook van 3 meter. Het rioolgemaal kan onder de algemene bestemming 'Nutsvoorzieningen' vallen. |
De rioolwatertransportleiding en het rioolgemaal worden overeenkomstig het verzoek overgenomen op de plankaart en in de regels. |
In de regels en op de verbeelding heeft het rioolgemaal heeft de bestemming 'Bedrijf' gekregen. De rioolleiding is aangeduid met 'hartlijn leiding – gas' en de daaromheen liggende beschermingszone heeft de dubbelbestemming 'Leiding – riool'. |
||
Verzoek om de functie 'waterhuishoudkundige doeleinden, waterberging en waterlopen' op te nemen onder de bestemming 'Wonen' ter plaatse van de kruising Dreef en Rondweg. |
Het voorstel wordt overgenomen. |
In de regels is de bestemmingsomschrijving van 'Wonen' aangevuld met: water en waterhuishoudkundige voorzieningen. |
||
Verzoek om gebruik te maken van bijgevoegd modelvoorschrift voor riooltransportleidingen. |
De gemeente hanteert een eigen modelvoorschrift dat inhoudelijk dezelfde waarborgen biedt. |
Zie gevolg, onder nr. 3. |
||
Voor de 10 wijzigingsgebieden zou de passage dat een wijziging kan plaatsvinden t.b.v. het toestaan van waterhuishoudkundige doeleinden en waterlopen gehanteerd kunnen worden. |
In de regels zal worden opgenomen dat mede water en waterhuishoudkundige voorzieningen zij toegestaan (na wijziging ten behoeve van woningbouw). |
In de regels wordt in de wijzigingsvoorwaarden opgenomen, dat water en waterhuishoudkundige voorzieningen zijn toegestaan. |
||
In de toelichting ontbreekt het waterschapsbeleid. De kaart met de voorgestelde maatregelen rondom Est dient toegevoegd te worden aan de toelichting. |
De toelichting zal worden aangevuld en de bedoelde kaart wordt opgenomen. |
In de toelichting is de beleidsbeschrijving aangevuld en is de kaart met de voorgestelde maatregelen normenstudie opgenomen. |
||
Gelieve een kaart van het huidige watersysteem in Est en omgeving op te nemen. |
De toelichting zal worden aangevuld. |
In de toelichting is in de beleidsbeschrijving de kaart opgenomen. |
||
Enkele tekstuele opmerkingen over de waterparagraaf |
De opmerkingen over de waterparagraaf worden verwerkt |
De waterparagraaf is verbeterd. |
||
10. |
NS Reizigers Bedrijfs- en Productontwikkeling Postbus 2025 3500 HA Utrecht |
Geen aanleiding tot het maken van opmerkingen. |
De gemeente neemt kennis van de reactie. |
Geen. |